• Shqiptari

Hjälp mig! Vad menas med detta som står i receptet???????

8. Fördela smeten över 3 "smörade teflonkakformar" med löstagbar botten.
    9. Baka i mitten av ugnen, cirka 15 minuter.

Jag fattar inte! Vadå "smörade teflonkakformar"?

Ska jag inte grädda kakan i en vanlig form med löstagbar botten eller vadå? Det är ju det enda jag har...

HJÄLP MIG SNÄLLA! Är på gång med kakan nu.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mig! Vad menas med detta som står i receptet???????
  • M C Catta

Var har du fått tag på receptet? På ica och liknande kan de skriva så just för att de har specialpris på just teflonformar =) Använd du en vanlig form med löstagbar botten som du smörat först!

• Niklas

Klart du kan. Smöra den. :) Kanske att du behöver använda ströbröd eller något eftersom att teflonytan förhindrar att det fastnar.

• M C Catta

Kan kanske vara så förresten att du måste bröa formen också om den inte är i teflon. Kanske behövs för att det inte ska fastna... En tanke bara.

• Shqiptari

M C Catta skrev 2008-05-22 20:53:44 följande:

Var har du fått tag på receptet? På ica och liknande kan de skriva så just för att de har specialpris på just teflonformar =) Använd du en vanlig form med löstagbar botten som du smörat först!
    Det står i Leilas recept på Devils food chocolatecake! Jag skulle precis börja och så läste jag det där och tänkte vadfan menar dom? Haha! Aldrig läst det i ett recept. Jag har en vanlig form med löstagbarbotten, måste ju vara en sån dom menar, eller hur?
  • Niklas

Att vi skrev typ samma sak alltså. hehe

• Shqiptari
    Niklas skrev 2008-05-22 20:54:50 följande:
    Klart du kan. Smöra den. :) Kanske att du behöver använda ströbröd eller något eftersom att teflonytan förhindrar att det fastnar.
    Ja, det vet jag redan. Men liksom själva "tre smörade teflonkakformar" Vadå 3st liksom? Haha! Jag har bara en.
  • Shqiptari

M C Catta skrev 2008-05-22 20:54:54 följande:

Kan kanske vara så förresten att du måste bröa formen också om den inte är i teflon. Kanske behövs för att det inte ska fastna... En tanke bara.
    Det är ju en väldigt fin kaka så jag vill inte ha ströbröd på den så jag tar nog bara lite mjöl istället!
  • Shqiptari
    Niklas skrev 2008-05-22 20:55:59 följande:
    haha komiskt!
    Haha!
  • Niklas

Använd den du har och de två du inte har så funkar det.

Shqiptari skrev 2008-05-22 20:56:33 följande:
    Ja, det vet jag redan. Men liksom själva "tre smörade teflonkakformar" Vadå 3st liksom? Haha! Jag har bara en.
  • Shqiptari
    Niklas skrev 2008-05-22 20:57:23 följande:
    Använd den du har och de två du inte har så funkar det.
    Haha! Okej, vi kör på det och blir det skit av allt ihop kommer jag på besök sen bara så NI vet.
  • Shqiptari

Nu ska jag baka vidare och se hur detta slutar, berättar här sen. Bye så länge!

• Maria40

Fast det står ju 3 (inte en) former, de smöras oftast (inte bröas) för att hjälpa till så det inte fastnar. Jag tror att "ströbröing" är vasst och kan skada teflonet.

Jag skulle smöra med sådant där flytande margarin (i gula plastflaskor) enkelt och bra.

Du kan ju använda en form, men 3 ggr efter varandra.

• Marsfisken

när vi har bakat den har vi använt tre lika stora formar, men jag tror vi använde engångsformar och smörade för vi hade inte tre av lika storlke

• Niklas

I det här fallet så har TS.. INTE teflon om jag inte uppfattat det fel(?) därav förslaget att bröa en "vanlig" form.

Maria40 skrev 2008-05-22 20:59:46 följande:
    Fast det står ju 3 (inte en) former, de smöras oftast (inte bröas) för att hjälpa till så det inte fastnar. Jag tror att "ströbröing" är vasst och kan skada teflonet.Jag skulle smöra med sådant där flytande margarin (i gula plastflaskor) enkelt och bra. Du kan ju använda en form, men 3 ggr efter varandra.
  • Maria40
    Niklas skrev 2008-05-22 21:02:18 följande:
    I det här fallet så har TS.. INTE teflon om jag inte uppfattat det fel(?) därav förslaget att bröa en "vanlig" form.
    Ja, då är det rätt med både smöra & bröa.
    Trodde (i min enfald) att alla former med löstagbara botten var teflon.
  • Marsfisken

du kan nog även bröa lite då du ändå ska täcka kanterna med krämen

• Shqiptari

Jag körde in hela skiten i ugnen! Det här kommer inte gå bra, haha! Men det bjuder jag på. Vem fan orkar stå och grädda 3 bottnar i en och samma form? Det tar ju en hel livstid? Jävla skit! Aja, vi får se hur det går. Annars är det bara och börja om från början. Smeten var iallafall skitgod! Mums!

Älskar devils food chocolate cake! Mumma!

• Shqiptari
    Niklas skrev 2008-05-22 21:02:18 följande:
    Nej, det är ingen teflon men den har löstagbar botten iallafall.
Svar på tråden Hjälp mig! Vad menas med detta som står i receptet???????