• Gumlan

Om sambon har eget företag får man jobba genom hans företeg då?

Altså om min sambo har ett företag (enskild firma), får jag jobba åt honom, men han tar betalningen på sitt företag? Så jag jobbar "gratis"? Eller måste vi ha delat företag? eller måste jag skaffa ett eget? :-O

• Svar på tråden Om sambon har eget företag får man jobba genom hans företeg då?
  • Farmer boy

Du kan vara anställd i hans företag men kan inte vara delägare. En enskild firma kan inte ha mer än en ägare. Om ni vill vara delägare båda två kan ni bilda t.ex. ett handelsbolag.

• Gumlan

Men han har inte råd att anställa, inte i nuläget iallafall, men vi är ju sambos... hur gäller det då? Jag är ju nästan han *fniss* får inte jag jobba men han får pengarna genom företaget? Om ni fattar hur jag menar?

Han har nämligen en tattuerings studio och jag hjälper han med lite allt möjligt... Om jag exempelvis köper hem piercing smycket genom företaget och säljer det där, men han tar pengarna, får man göra så? Altså han redovisar det...

• Karpet

Du vill alltså officiellt sett jobba ideellt för honom?

Har du ett annat jobb också?

• Gumlan
    Karpet skrev 2008-05-22 21:31:04 följande:
    Du vill alltså officiellt sett jobba ideellt för honom? Har du ett annat jobb också?
    Ja jag har ett annat jobb på deltid. Meningen är att jag i framtiden också ska ha enskild firma, men som det ser ut nu vågar jag inte ta det steget än... men jag vill gärna hjälpa honom (oss) så han kan dra in mer pengar, så hur gör man?
  • Puss och Kram

Rimligtvis borde företaget ha kostnaderna för piercinsmyckena också om det ska ha intäkterna... Då är det ok, men då förstår jag inte vart du kommer in i bilden

• Karpet

Du vill alltså bara sköta hans beställningar av material. Smycken, nålar etc? Inte tatuera/pierca eller hur?

Det behöver ni ju i så fall inte göra offentligt, vad du gör på din fritid är din ensak. Tar du inte betalt har inte skattemyndigheten något med det att göra heller. Det enda kruxet är väl att du inte är försäkrad om du jobbar där.

• Gumlan
    Puss och Kram skrev 2008-05-22 21:33:29 följande:
    Rimligtvis borde företaget ha kostnaderna för piercinsmyckena också om det ska ha intäkterna... Då är det ok, men då förstår jag inte vart du kommer in i bilden
    Jag beställer ju smyckena, fixar in dom i studion, tar emot kunder, tar emot pengar osv Jag är ju där och "jobbar gratis".

Har piercat tidigare och funderar på att börja med det igen, men kan jag göra det och han tar pengarna för det också? Jag piercar som om det är han som piercar... hmm... snurrar jag till aldeles nu? Svårt att förklara hur jag menar JAG kan ju inte ta betalt för jag har ju ingen firma så jag kan ju inte betala skatt osv, så då måste ju det jag gör redovisas genom honom, men får man göra så?
  • Gumlan
    Karpet skrev 2008-05-22 21:35:51 följande:
    Du vill alltså bara sköta hans beställningar av material. Smycken, nålar etc? Inte tatuera/pierca eller hur? Det behöver ni ju i så fall inte göra offentligt, vad du gör på din fritid är din ensak. Tar du inte betalt har inte skattemyndigheten något med det att göra heller. Det enda kruxet är väl att du inte är försäkrad om du jobbar där.
    jo, jag tänkte att det nog var så. Men om jag ska pierca gäller andra regler? Har även pratat om att jag ska lära mig tattuera, men man kan ju inte gå praktik och så längre så jag vet inte hur man ska göra? Om det inte bara går att göra det genom honom tills det gå såpass bra att jag kan starta egen firma elelr han kan ändra bolagsform...
  • Karpet

Helt ärligt så verkar allting alldeles för suspekt. Blir det kontroll, alternativt någon av kunderna kontaktar skv, så kommer det att bli omöjligt för er att bevisa att du inte jobbar svart där. Kan du inte bara sköta sådant som syns utåt? Pierca får du antagligen inte göra, måste man inte ha något tillstånd för sådant? Man måste väl åtminstone vara skyddad av försäkringar om något skulle gå fel med någon kund.

Gumlan skrev 2008-05-22 21:38:35 följande:
    Jag beställer ju smyckena, fixar in dom i studion, tar emot kunder, tar emot pengar osv Jag är ju där och "jobbar gratis".Har piercat tidigare och funderar på att börja med det igen, men kan jag göra det och han tar pengarna för det också? Jag piercar som om det är han som piercar... hmm... snurrar jag till aldeles nu? Svårt att förklara hur jag menar JAG kan ju inte ta betalt för jag har ju ingen firma så jag kan ju inte betala skatt osv, så då måste ju det jag gör redovisas genom honom, men får man göra så?
  • Gumlan
    Karpet skrev 2008-05-22 21:41:41 följande:
    Helt ärligt så verkar allting alldeles för suspekt. Blir det kontroll, alternativt någon av kunderna kontaktar skv, så kommer det att bli omöjligt för er att bevisa att du inte jobbar svart där. Kan du inte bara sköta sådant som syns utåt? Pierca får du antagligen inte göra, måste man inte ha något tillstånd för sådant? Man måste väl åtminstone vara skyddad av försäkringar om något skulle gå fel med någon kund.
    Men kan man jobba svart hos sin sambo?? Om man har ekonomin ihop spelar det väl ingen roll vem som drar in pengarna?

Försäkringen står ju på studion, inte på personer, så det går väl under samma? Tillståndet man har är ju från miljö och hälsa, att lokalen är godkänd att ha sådan verksamhet i... jag får väl helt enkelt prata med skattemyndigheterna, men dom kommer ju tro jag är knäpp när jag ska försöka förklara

Jag VILL ju bedriva vit verksamhet, men är osäker på mitt andra jobb, så startar jag egen enskilt firma har jag ingen rätt till a-kassa om jag förlorar mitt andra jobb väl? så jag vet inte hur jag ska göra
  • sommartorpet

Stopp här nu, det är inga problem att göra som ni säger. Din sambo han inte anställa dig i sin enskilda firma eftersom ni är närstående, däremot är det inga problem att driva verksamheten som endera "medhjälpande make" eller gemensamt.

I proncip blir det samma sak i båda fallen, skillnaden är hur mycket du kan ta av resultatet och hur mycket han måste ta upp. Om du är medhjälpande så får inte din del av resultatet vara högre än vad en vanlig anställd hade fått för de timmarna han/hon arbetat men driver ni det gemensamt så kan ni dela resultatet hur ni vill. Han tar allt, du tar allt eller dela 50/50 eller 25/75 eller att u tar 100.000 och han resten hur det är helt och hållet upp till er själv.

För att kunna gå unde rreglerna för gemensamt drivet så måste båda två vara likvärdiga företagsledare, dvs om han inte kan jobba under några veckor måste du ha den kunskapen att du kan ta över och driva själv istället. Har du inte det så är du medhjälpande make och då gäller marknadsmässig lön.

Så ta det lugnt och sätt igång att jobba.

• Gumlan
    sommartorpet skrev 2008-05-23 00:54:30 följande:
    Stopp här nu, det är inga problem att göra som ni säger. Din sambo han inte anställa dig i sin enskilda firma eftersom ni är närstående, däremot är det inga problem att driva verksamheten som endera "medhjälpande make" eller gemensamt.I proncip blir det samma sak i båda fallen, skillnaden är hur mycket du kan ta av resultatet och hur mycket han måste ta upp. Om du är medhjälpande så får inte din del av resultatet vara högre än vad en vanlig anställd hade fått för de timmarna han/hon arbetat men driver ni det gemensamt så kan ni dela resultatet hur ni vill. Han tar allt, du tar allt eller dela 50/50 eller 25/75 eller att u tar 100.000 och han resten hur det är helt och hållet upp till er själv.För att kunna gå unde rreglerna för gemensamt drivet så måste båda två vara likvärdiga företagsledare, dvs om han inte kan jobba under några veckor måste du ha den kunskapen att du kan ta över och driva själv istället. Har du inte det så är du medhjälpande make och då gäller marknadsmässig lön.Så ta det lugnt och sätt igång att jobba.
    ååh va bra det låter :D Det är ju kanon om det funkar så
  • anarkokapitalist
    Karpet skrev 2008-05-22 21:41:41 följande:
    Jo hon får pierca, behövs inga tillstånd för det sålänge lokalen är godkänd. Hon får tatuera också utan tillstånd, diktaturen har inte gått så långt än...
Svar på tråden Om sambon har eget företag får man jobba genom hans företeg då?