• majlinsa

Inköp och annat fix inför förskolestart

Jag vet att jag inte är ensam i djungeln om regnkläder, stävlar, skor, saker och annat som måste fixas till förskolan.. Men vi kan väl hjälpas åt? Tips och idér?

• Svar på tråden Inköp och annat fix inför förskolestart
  • Dixie

Sonen har haft Didirikssons regnkläder, det har varit jättebra!

• Puss och Kram

Vi har precis börjat och eftersom det går mot varmare årstider tycker jag inte att det blivit så mycket extra inhandlat faktiskt... men jag satsade på en tunn skaloverall som tål lite väta och är vindtät, den kan han härja fritt i.... regnkläder och stövlar hade vi, men det är inte använt på dagis än...

• Puss och Kram

Jag köpte däremot mer vanliga kläder, tycker att det går mer kläder när han går på dagis, de har ju inte tid att hålla efter som jag gjorde hemma samtidigt som jag har mindre tid att tvätta nu när jag också jobbar. Köpte mycket collage brallor och långärmade och kortärmade t.shirts som är mjuka att leka i...

• majlinsa

Puss och Kram: slits kläderna på ett annat sätt på dagis? Och har du märkt nått annat som är bra att tänka på? Bättre att leta begagnat eller dyrare märken..

Dixie: de sägs att kläder som inte får vara i torkskåp är fuktiga om barnen ska gå ut på eftermiddagen.. är detta något du märkt?

• pishin

vi har oxå köpt massa slit o släng kläder... massa t-shirtar o mjukis byxor som e sköna o leka i... som puss och kram säger så går de åt mkt mer kläder när dom går på dagis.. några minuter i sandlådan och lite yugurt till meliis så kläderna jätte fina =)

• Marco och Mathias mamma

Ett måste: Märkpenna/märkband, min mamma förskolläraren överräckte lite fint en stämpel(för klädmärkning) med barnens namn på + en märkpenna (hon är nog less på alla bristfälligt märkta kläder där hon jobbar).
    Annars så är det smidigt (om man har råd) att köpa dubbla uppsättningar stövlar och regnkläder så att man slipper släpa det fram och tillbaka.

• Aphjärnan

Jag var helt nojig inför min tjejs förskolestart men det är ju inte så mycket extra som behövs har jag upptäckt.
    Märkpenna förstås.
    Och bekvämt med dubbla uppsättningar men inget måste...

• tjolahopp81

Det jag, som förskollärare, ibland saknar i barnens lådor i tamburen är flera uppsättningar av ALLT, inte bara av t.ex. tröjor... Byxor, strumpor, trosor/kalsonger, ja allt går åt!

Ha inte kläder på förskolan som ni föräldrar är rädda om (jag ska inte ha det till min dotter som börjar i oktober!) En vacker dag finns bara en stövel när ni ska traska hem eller så har byxan blivit knallblå av blåbär

Försök att märka alla kläder, stövlar, vantar, "galonisar" och skor!

Gå igenom barnens extrakläder då och då. Barnen växer ju så det knakar och det är inte kul för barnet som kanske inte hunnit till toaletten i tid att gå i för små underkläder en hel dag... (En del förskolor har inga lånekläder nämligen!)

På förskolan där jag jobbar ska barnen ha med sin egen solkräm

• never die

jobbar också på förskola, och vill verkligen slå ett slag för NAMNMÄRKNING. Det är så synd med alla de omärkta kläder som ligger kvar på förskolorna. Tänk på även namna saker (om ni tar med sådanan) Snuttefiltar, nappar mm

De kläder som inte får vara i torkskåp har tyvärr en tendens att hamna där ändå och blir då förstörda, så om du inte vill det köp sådant som går i torkskåp (det är nog även mysigare för barnen att ta på sig en varm overall direkt från torkskåp istället för en kall som inte får vara där i)

Lycka till!!

• javalady

Alternativ till namnmärkning om du inte vill skriva namn i alla kläder men ändå märka dem är att sy en tråd i dem på lämpligt ställe i en och samma färg där personalen lär sig att det är lille Kalle som alltid har en röd sytrådsmärkning i nacken/strumpskaftet/vanten osv.

Har haft föräldrar som ej vill skriva namn i kläder och haft denna lösning istället vilket funkat ypperligt. Gäller bara att kolla om någon annan har denna lösning så man inte tar samma färg på tråden. Finns även förskolor som har detta system rakt över hela avdelningen har jag läst.

Sedan ang overaller i torkskåpet: Där jag arbetar har vi haft 1-3 barn med sådana overaller och vi har aldrig haft problem med att inte hänga in dem, sitter lappar på torkskåpet att "Kalles gröna overall, Bertas bruna overall och Astas röda overall ej får hänga i torkskåpet" vilket funkat både för ord. personal och vikarier. De har även varit torra innuti. Dock är de ganska dyra så det är ofta mer en kostnadsfråga om man som förälder tycker det är ok att köpa sådana eller inte.

OM du skall köpa något dubbelt så är det nog just höst/vinterkläder du skall köpa dubbelt så du har en extra uppsättning hemma av regnkläder, stövlar, vantar (både galonvantar och vanliga vantar), mössa och möjligen vinteroverall. Extrakläder kan du ta sådant som du inte är rädd om och lägga i lådan för extrakläder.

• majlinsa

Vad är galonvantar?
    Namn märkning på nappar, man kan ju beställa nappar från tex namnnappen.se är detta bra ni som jobbar innom området?

• AnniPanni
    majlinsa skrev 2008-05-23 12:22:09 följande:
    Vad är galonvantar?Namn märkning på nappar, man kan ju beställa nappar från tex namnnappen.se är detta bra ni som jobbar innom området?
    Galonvantar är helt enkelt tummvantar i galon, finns både fleecefodrade o ofodrade. Kan var bra på hösten när det är kallare men blött så barnet slipper ha blöta vantar.
    Namnnappar har vi haft till alla barnen - funkar klockrent o rekomenderas.
  • never die

javalady: bra ide med sytråden! Skall föreslå det på min förskola! Billigt och enkelt!

Det är bra om Du talar om för förskolepersonalen hur du märker dina barnkläder (jag skrivet tex alltid min dotters namn LIV på samma ställe i tröjor och strumpor)

Ang. overaller i torkskåp så är det också bra att säga det till personalen och be dem sätta upp en lapp som Javalady beskriver, de kan även sätta en på torkskåpet. Men jag har varit med om att de åker in ibland ändå...

• Puss och Kram

Jag tycker klädern "slits" på ett annat sätt på dagis än hemma. Men kanske framförallt blir det fläckar som är svårare att få bort. När jag var hemma så slängde jag ju ett plagg direkt i blöt om det kom något olämpligt, så kan man inte hålla på när de är på förskola.

Jag köper faktiskt hellre lite billigare men nyare kläder att ha på dagis. Köpte jättemycket kaxs unisex kläder nu i vår som håller bra och är fina. Deras collagebrallor höll färgen bättre än polarns te.x... så inga fel på dem. Sen vill jag ändå att sonen ska vara lite fin trots att han är på dagis. Man behöver inte se ut som en trasunge bara för att man ska kunna leka... Men det är jag som tycker det.

• majo74

Vi har kört med skalplaggs-tänket vilket fungerat jättebra. Windstopper under och en tunn fodrad regntät jacka. Bara att ta på och av lager allt efter väder och vind. Vi kör med namnlappar att stryka på och de är super. Går även klippa till dem lite extra så de fungera i små strumpor mm. Hade blivit galen som förskollärare om inte ungarnas kläder var märkta. Själv har vi märkt att det varit uppskattat då vi märkt ALLT. Verkar som att många "fuskar" med just vantar och strumpor, det är ju just de sakerna som lättast hamnar på vift.

I övrigt skor med kardborre-knäppning. Då kan barnen ta på/av själva mkt fortare.

vanligt galonställ har vi köpt billigt det är ju ändå bara plast, skulle de fastna så går det mesta sönder. Däremot andra jackor, byxor har vi varit nöjda med Didriksson och PoP.

• Gargamella

Bra tråd! Här blir det förskolestart i aug-sep...

• tjolahopp81

Lämna och hämta den tid ni skrivit upp på barnets schema!

Klart att man kan få förhinder ibland, men då är det viktigt att ringa och meddela detta. Det finns de barn som lärt sig klockan och som vet när de ska gå hem för dagen. Tänk då när mamma/pappa/annan inte kommer i tid...

• Gargamella

Och sen är det väl så att personalstyrkans antal under dagen (spec då morgon och em) beror på antalet barn. Dår är det inte så kul om flera personal ska gå hem och flera barn är kvar på övertid... Kan man tänka.

Svar på tråden Inköp och annat fix inför förskolestart