• Pinglan85

*Min lilla FELIX föddes bara 3 veckor

Min lilla FELIX föddes bara 3 veckor tidigare n beräknad tid men var bara ca 42cm lång (De mätte fel så finns ingen exakt) och vägde 2070g...

De sa på karolinska sjukhuset, precis när dem hade tagit ut honom genom kejsarsnitt att det hade hänt nåt med navelsträngen som gjort att han inte fått i sig tillräkligt med näring under dem seaste 2 månaderna...

Detta var en jätte jobbigt period då vi båda låg inne i 3veckor men kunde inte vara tillsammans, han låg på neo på sös.
    Vi flyttades dit redan dagen efter då det inte fick plats på ks.
    Fick inte röra honom de första 2 dygnen då de inte visste och vet inte än idag va det var för infektion i min kropp. Den kanske smittades...

Värkarna kom igång precis som det skulle men var själv mycket sjuk, åkte in med en stor infektion i kroppen och låg med väldigt hög feber.

Skulle vara kul att få kontakt med andra med liknande upplevelser, som kan förstå vissa saker mer...

• Svar på tråden *Min lilla FELIX föddes bara 3 veckor
  • Mosaik

har ej vart med om samma men önskar er lycka till och hoppas att ni snart får vara tillsammans och att de får veta vad för infektion du hade/har...
    kramar sandra och william född v 30+0 1520 g 40 cm

• Kickans mamma

Jag har lite liknande... Ellar märkte de växte dålig redan vid vanliga UL o sackade hela tiden efter tillslut slutande hon helt att växa o jag hade havandeskapsförgiftning jag gick på UL var 14 dag o kollade flödet i navelsträngen men det märkte de inget fel på men jag vet att det periodvis kan va dåligt o sen bli lite bättre o tillbaks till dåligt igenn.

Däremot var flödet till livmodern lite sämre o detta kan leda till tillväxthämning. Denna koll kallar de nochemätning o kan göras efter 24 fulla veckor. Är gavid igen Lillebror var ok vid UL i v 19 men i v 24+4 har han sackat efter o flödet(nochen) är dåligt igen.

Ella vägde 1980 o var 44 cm född enligt mig i v 38 men läkarna räknar med 35+3 men hennes organ var i v 33.

Vi stannade 2 veckor på neo. Ella är fortfarande liten 8 kg vid 1 år o 73 lång men fullt frisk annars!

• anza

Hej!
    Jag har haft i stort sett samma upplevelse som du. Jag åkte in flera gånger till förlossningen då förlossningsvärkar startade. De stoppade det varje gång och tog en massa prover för att se om det fanns nån infektion som startade det. De hittade då inget.

I v. 34+4 vaknar jag och vattnet går. Jag blir inlagd då vi åker in. Mina värkar då var inte så kraftiga och regelbundna. Hade legat i feber i över en vecka. När febern följande dag skjuter i höjden beslutas det om att skynda på förlossningen med värkstimulerande dropp. Efter 16 timmar hade jag öppnat mig till 4,5 cm. Fostrets hjärtljud sjunker vid varje värk och tillslut återhämtar de sig inte. De tog prov från barnets huvud och beslutade då om akut kejsarsnitt. Min feber var då 39.7 med två alvedon i kroppen. 20 minuter senare var Julia ute och mådde jättedåligt. Hon andades inte. Fick ligga i kuvös ett dygn och efter det fick jag röra henne. De vet att hon blev smittad av den infektion som jag hade i livmodern, pnemukocker (vet inte hur det stavas), och det orsakade hjärnhinneinflammation hos henne. Hon var riktigt dålig i 2 veckor då hon fick antibiotika intravenöst på neo. Jag var också jättesjuk efter och fick äta antibiotika länge.

Idag är vi båda friska och mår bra. Troligtvis var det samma infektion som jag haft hela tiden från v. 29 då det startade första gången.

• Jeanette8610

Hej!
    Min son föddes i v, 37+2, jag hade kännt mig rätt dålig ett tag precis som influensa. Var på en vanlig rutinkontroll hos bm då hon trodde ja fått havandeskapsförgiftning, och mycket riktigt stämde detta. Fick åka upp til sjukhuset och mina prover var jätte dåliga. De satte igång mig dagen efter och fick en underbart fin son som vägde 2270 gr och var 44 cm lång med klumfot,. Han hade inte kunnat växa där inne i magen pga att han inte fått tillräckligt mycket näring.
    Min fråga är: Kommer min son någonsin ikapp andra barn som vägde normalt?   

Svar på tråden *Min lilla FELIX föddes bara 3 veckor