• Anonym (lessen)

Så trött på att bli nedvärderad av min partner hela tiden.. :(

Jag är gift med en man sedan ett par månader tillbaka. Och för varje dag som går så blir allt bara värre och värre.

Idag hade vi en ledig dag ihop och allt började bra.. Men slutade katastrofalt..

Dels var det att han blev arg på mig hos min familj idag angående att jag hade glömt att ta med mig tampong med dit och skällde lite på mig inför min mamma. Min mamma blev förvånad och tog mitt parti. Men vi åkte iväg och handlade så allt löste sig till sist i alla fall.

När vi sedan åkte hem så var allt frid och fröjd. men det var när vi kom hem som allt började.. helvetet... Han satte sig vid datorn och jag frågade om han skulle sitta där och tillade att jag inte visste vad jag skulle göra. Och då brakade helvetet löst.. Han börjar att imitera mig och göra ner mig, han menar på att jag lägger en enorm skuld på honom, att jag är som ett barn, att jag inte kan ta några initiativ, att han behöver leva med en kvinna som är självständig och allt möjligt.. Saker som gjorde VÄLDIGT ont att höra. Jag började självklart att gråta för det blev för mycket för mig att ta in.. det gjorde alldeles för ont..

Så då var bråket ett faktum - igen.. Och han fortsatte att imitera mig på ett väldigt nedvärderande sätt. Och jag menar på att kan du sluta för det gör ont och det är kränkande när du gör så. men det gjorde han inte. han fortsatte bara.. :( Och jag grät ännu mer..

I slutet av bråket så fick jag i alla fall fram att jag är trött på att han gör ner mig dag ut och dag in. Att det gör väldigt ont när jag varje dag eller i alla fall varannan dag får veta vad det är jag gör fel och vad jag behöver ändra på. Detta är smärtsamt. Jag vet nämligen inte vad jag ska göra för att göra saker och ting rätt. Jag kämpar stenhårt varje dag för att allt ska bli rätt. Jag vill nämligen göra min man nöjd, det är det enda jag kämpar hårt för att han ska vara nöjd. Men han blir aldrig nöjd.. aldrig. Varje dag är det en ny sak som han drar upp som han inte tycker om..

Jag går med en klump i magen varje jädra dag.. Jag är rädd för så mycket. Jag är rädd att han ska lämna mig, jag är rädd för vad som kommer att hända mig om det skulle ta slut och jag vet inte vad jag ska göra i framtiden. Jag tänker igenom allt jag gör för att veta att "Nu gör jag i alla fall rätt" men ändå blir det fel.. Och jag är så trött på det. Det gör så ont i magen, hjärtat, själen varje gång jag får en utskällning för det jag gör.. :(

Jag kan erkänna att hade jag inte älskat min man, hade jag inte varit gift med honom och hade jag inte varit rädd att bli ensam så hade jag inte varit kvar hos honom. För han gör mig väldigt ont.. Det gör väldigt ont att leva med honom.. Det är hemskt men sant.. För var dag som går tillsammans med honom så sjunker mitt självförtroende och jag mår sämre och sämre inombords. Jag har nämligen inte heller hjärta att påpeka för honom när han gör fel. Något jag egentligen borde göra men jag vågar inte. Jag är rädd för hans reaktioner.. :(

Men jag älskar honom, det är det som får mig att stanna. Jag vet att han är en snäll kille innerst inne och det är också något som får mig att stanna kvar hos honom. jag tror att nästa dag kan vara en bra dag för oss. Att någon dag kan vara den dag då vi kommer att ha en riktigt underbar dag tillsammans... Undrar om den någon gång kommer att inträffa.. :S

Gör bara så ont att han ska skälla på mig, klaga på allt jag gör och göra ner mig..

Undrar om det finns något slut på detta....?

• Svar på tråden Så trött på att bli nedvärderad av min partner hela tiden.. :(
  • hallon2

Som vuxen gör man alltid sina egna val, du gör dina.
    Bestäm: HUR vill du ha ditt eget liv!
    Och desutom är man alltid ansvarig för sin egen lycka!
    (lätt att säga när man inte är i din sitution kanske... )

All lycka, vad du än gör!

• Mya1

Låter som om din man har dålig självkänsla o behöver trycka ner dit för att känna sig "starkare" själv.
    Usch o fy säger jag då bara.
    Du ska inte behöva ta något sådant här. Jag hoppas verkligen att du tar dig ur detta förhållande o ff innan det kommer in något barn i bilden.

• Anonym

kanske dags att tänka på att sätta sig själv i första rum, läs igenom vad du har skrivit,fattar du själv vad du skriver!!??

"Måste göra han nöjd,nu gör jag väl rätt,m.m"

Det låter ju helt sjukt!!

Du har har ju svaret framför dig,du mår ej bra= gör så att det bli bra=DRA!!!!!

Sluta tyck synd om dig själv,gör något åt det!!

• Anonym (samma)

först och främst sluta göra han nöjd och gör dig nöjd (självständigkvinna)

och säg att jag vet att du försöker trycka ner mig och få mig att känna mig värdelös, men det säger mer om dig än det säger om mig. och vad du än säger till mig så kommer jag inte ta till mig det för jag vet att jag är bättre än så, jag vet mitt värde och det är din förlust om du inte vet det.

han behandlar dig som han gör för att ahn kan och du tillåter det..

jag vet vad jag pratar om har settat där själv under många år.. men bröt lös och han fick visa mig respekt tillslut.

• Jii

Åhh... så jobbigt....

Som anonym (samma) skrev måste du sluta göra allt för att få honom nöjd!! DU måste leva efter vad Du vill o göra allt för att Du ska må bra!

Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni gifte er?

Du skriver att du älska honom... Du tycker säkert om honom jättemycket!! MEN... man om man har levt med länge blir man lite "hemmablind"... du ser inte det som är dåligt. Tänk på vilka råd du hade gett en väninna i samma situation...

KRAM!

• Snuttetrollet

Du är värdefull som du är. Säg till din man att du inte vill bli kränkt och att han ska respektera dig. Säg att han ska sluta med det. Vilken idiot! Jag blir bara arg när jag läser sånt här. Din man låter precis som en killa som jag hade varit ihop med i åtta år. Åtta år slösade jag på den idioten. Men jag lämnade honom eftersom jag inte ville ha barn med en man som jag inte kunde lita på. Kruxet är det att du låter honom trycka ner dig. Du skulle nog behöva skaffa dig nån utifrån som är proffessionell som kan hjälpa dig med att se saker mera objektivt och stötta dig att stå på dig mot maken.

• Anonym (Hm)

Du måste sluta bli ledsen när han gör sådär. Bli arg! Säg åt honom att du f-n inte accepterar att han tilltalar dig på det sättet! Förklara att det inte är så du vill ha det i en relation.
    Om han tycker att du är värd att nedvärdera så kan han ju inte ha så mycket respekt för dig. I frågasätt vart han vill komma med det här.

Fundera ut hur du vill ha det o lägg fram det till honom utan gråt. Visa att du menar allvar o att du inte accepterar det här. Det känns som att det är dags att bita i från!

• Anonym (lessen)

Jag försöker ibland att bita ifrån - men misslyckas stort.. Innan kunde jag lätt bli arg men jag känner av att han är den starka i förhållandet och därför så hamnar jag i underläge och stänger av allt som jag skulle kunna tänka mig att göra..

Vi hade varit tillsammans i lite mer än 1 år.. Vi har nu varit tillsammans i över 2 år..

Jag vet att jag borde bli självständig, att jag borde bita ifrån och så - men sedan att göra det är jättesvårt. Jag orkar inte. Jag har ingen kraft kvar. Jag är så svag, ensam och tom inombords.. Jag vet inte längre vem JAG är. Jag vet inte hur jag ska vara. Jag vet inte hur jag var innan vi blev tillsammans. Jag vet ingenting längre. Jag har tappat bort mig!

Jag är så vilsen.. Ensam.. Rädd.. Tom..

Jag vet inte vad jag ska göra..

Innerst inne vet jag ju att jag inte vill ha det så här. Jag vet att jag förtjänar bättre.. Jag vet allt det där. Men sedan så har jag inte självförtroendet till att göra något..

Jag är inte världens snyggaste, jag är överviktig, jag har en psykisk störning och jag har mina egenheter.. Inga egenskaper som jag skulle vilja säga är starka att tycka om sig själv eller sitt liv..

I drömmarna som jag drömmer om nätterna drömmer jag ofta om att det tar slut mellan oss. Jag vet inte om jag är rädd för det eller om jag drömmer om det. Jag vet inte..

Jag har dock märkt ett mönster - jag dras till sådana killar som skadar mig..

Tyvärr har jag inte heller någon vän att prata om detta med. Jag är rätt så ensam.. Min familj säger bara att det var dumt av mig att gifta mig..

*vilsen*

• Anonym (lessen)

JO angående att jag glömde ta med tampong så menade han på att "detta har jag ju tjatat på dig om innan. hur kunde du glömma det?? det var ju väldigt dumt." och så blev han arg över det.. *Suck* Bara för att jag blev lite orolig..

Svar på tråden Så trött på att bli nedvärderad av min partner hela tiden.. :(