• Mamsie

Köpa ny mikro. Grill, crisp, vikt- program-automatik eller varmluft? HJÄLP!

Hej på er!

Nu gick vår gamla trotjänare sönder och jag ska skaffa oss en ny mikro "med allt" som ett komplement till vår vanliga ugn. Vi har alltså inga extra finesser i den vanliga ugnen, ingen varmluft etc.

Vi har ett högskåp (60 cm) med plats för inbyggnadsmikro. En vit mikro med sidoupphängd dörr skulle platsa fint där

Vi vill kunna fixa klyftpotatisen i mikron samtidigt som ungen är upptagen med köttet. Crispfunktionen fixar en go botten på pajer o pizzor, tror jag?
    Automatik; de som känner av och tinar upp eller värmer automatiskt - funkar de bra?
    Programmerbart låter bra; sätta flera effekter/funktioner efter varann och gå ut o leka i sandlådan medan maten lagas

I princip blir det alltså ett energibesparande/snabbt komplement till konventionell ugn "i spisen".

Det får lov att kosta en del; vi har avsatt pengar till det. Men det gör ju inget om det är någon pågående kampanj som får ner priset en del

Vi tänkte ge oss ut på mikrougnsjakt i helgen. Håll tummarna!
    Och snälla snälla ge mig tips å råd o berätta vad ni har för erfarenheter av de olika funktionerna och olika märken & modeller!

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Svar på tråden Köpa ny mikro. Grill, crisp, vikt- program-automatik eller varmluft? HJÄLP!
  • SVejsan

Hoppar på här...
    Vred är oftare mer lättförståliga än knappar = mer intuitiva!
    Flerfuntionsknappar är av onda. Särskilt om första knapptryckningen betyder något och andra något annat och du dessutom kanske måste först trycka på någon och sedan konmbinera med någon vridning... Vi har en Electrolux inbygggnadsmikro med crisp/grill, vikt automatik och programautomatik... Vilket vi aldrig använder... Det går inte att ana sig till hur knapparna funkar... Så en lättläst bruksanvisning är ett måste om du inte kommer att använda den dagligen.
    Jag skulle nog innan jag köper en sådan multifunktionmikrosugn begära att få ögna igenom instruktionsboken (alternativt leta om det inte finns på nätet).

För alla inbyggnadsmikros så krävs gott om ventilation!! Bakom mikron skall det vara som ett mellanrum ända upp och sedan brukar det krävas ett luftutsläpp på 5 cm höjd (på ett antal kvadrat centimetrar!). Och ett luftintag i nederkant... Tänk också på att man skall ha separat avsäkrat uttag (Ibland 16A säkring), Multifunktionsugnarna har en hög anslutningseffekt.... (Och de är inte lika med den mängden du "bestrålar" din mat med)..

• Mamsie
    SVejsan skrev 2008-05-23 10:17:59 följande:
    Hoppar på här...Vred är oftare mer lättförståliga än knappar = mer intuitiva!Flerfuntionsknappar är av onda. Särskilt om första knapptryckningen betyder något och andra något annat och du dessutom kanske måste först trycka på någon och sedan konmbinera med någon vridning... Vi har en Electrolux inbygggnadsmikro med crisp/grill, vikt automatik och programautomatik... Vilket vi aldrig använder... Det går inte att ana sig till hur knapparna funkar... Så en lättläst bruksanvisning är ett måste om du inte kommer att använda den dagligen.Jag skulle nog innan jag köper en sådan multifunktionmikrosugn begära att få ögna igenom instruktionsboken (alternativt leta om det inte finns på nätet). För alla inbyggnadsmikros så krävs gott om ventilation!! Bakom mikron skall det vara som ett mellanrum ända upp och sedan brukar det krävas ett luftutsläpp på 5 cm höjd (på ett antal kvadrat centimetrar!). Och ett luftintag i nederkant... Tänk också på att man skall ha separat avsäkrat uttag (Ibland 16A säkring), Multifunktionsugnarna har en hög anslutningseffekt.... (Och de är inte lika med den mängden du "bestrålar" din mat med)..

Cheezuz, du är en skatt!
    ...
    även om vi inte är överens om nyttan i hundra funktioner och en massa lull-lull

Läser o smälter. Återkommer.
  • SVejsan
    Mamsie skrev 2008-05-23 10:26:25 följande:
    Cheezuz, du är en skatt! ... även om vi inte är överens om nyttan i hundra funktioner och en massa lull-lull Läser o smälter. Återkommer.
    Vi byggde kök för inte så länge sedan . Vi lade krutet på en inbyggnads ugn med varmluft istället (2 vred!) - lätt att fatta , på mikron trodde vi skull använda alla funktioner men... För att få den att välja något annat en "jetstart på 900W", för varje tryckning så blir det +30 sek så behöver man flertalet tryck ochh vrid...
    Tror att det jag gör för att ställa in vanlig "mikring" i 270W under 60 sek är:
    1.Vrider upp tiden med vredet.
    2. trycker 3eller fyra gånger på en funktionsknapp för att välja enbart mikro (alla kombinationer visas allt eftersom i displayfönstret).
    3 Sedan så skall man vrida vredet åt andra hållet för att ställa in wattantalet.
    4. Tryck på start...

(Tänk dig detta i kombination med ett kombinationsprogram där man först skall mikra och sedan crispa...)

Förra fristående mikron räckte det med två korta vrid och startknapp...
  • SVejsan

Varför inte göra en omröstning? För att få ut hur folk i praktiken använder av de (dyra) finesserna...

• Mamsie
    SVejsan skrev 2008-05-23 10:41:39 följande:
    Varför inte göra en omröstning? För att få ut hur folk i praktiken använder av de (dyra) finesserna...
    ... på en dåligt designad (läs användarovänlig) resp bra designad micro

allvarligt talat så kan nog programmen få stryka på foten om det ska vara hopplöst att programmera!

Då är det nog bättre med en mikro där man enkelt väljer funktion (blip) och tid (blop) på. Done!
    Men jag vill ha grill o crisp! *stampar med foten*
  • Mamsie

Psst - vår ugn är extrastor. Alltså går det åt mer energi på att värma upp och hålla varmt.

Nej, det var inte vi som valde extrastor ugn till bostaden. Jag förstår inte vad de tänkte på? Att man skulle steka hela kalkoner eller halva grisar i den? *skakar på huvet*
    Eller så fick dom en bra mängdrabatt

• SVejsan

Tycker att du skall se över Whirlpools sortiment...

Verkar som de i stort sätt alltid får höga betyg både i matlagningsresultat och användarvänlighet... (Nu är visserligen testen för fristående men de inbyggda borde använda sig av samma "logik" när det gäller styrning...

www.vitvaror.net/html/r%E5d&r%F6n%20mikrougnar.html

www.smartson.se/test/hushall/mikra-mera.htm

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=121343

Tyvärr är det falldör på denna men annars så har den väl allt?
    www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/27398

Titta på följande så hittar du en del bruksanvisningar också så får du en uppfattning...
    www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgproducts001/catid/1/subcatid/5

Vår förra var en enkel Whirlpool och vi saknar den (med 2 vred

• Dundermamman

Vi har en inbyggnadsmikro från Cylinda www.cylinda.se/produkt.asp&prod=4&urub=15935&prub=52111 Den är jättebra, har grillfunktion, 5 effektlägen och tydliga knappar mm. Cylinda har även en vit inbyggnadsmikro, som jag tyvärr inte vet något om www.cylinda.se/produkt.asp&prod=4&urub=15935&prub=52113

• Mamsie

Tjolahopp!

Vi var till Mediamarkt och rådfrågade en försäljare. Hon sa att endast Whirlpool har både grill & crisp i sina inbyggnadsmikron. Och det finns bara en modell i vitt!

Whirlpool Flat Line AMW 480 www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/28715 4690kr kostar den hos dem.
    Nåja, jag varnade maken för att vi får räkna med en 5-6-tusen Räcka ut tungan, så han klagar inte!
    Mikron är inte det enda som gick sönder i veckan Penga mun MC-n läcker olja i ena stötdämparen. Och han behöver den till arbetsresorna så att jag kan ha bilen. 

• Mamsie
    SVejsan,
    jag tittade inte på bruksanvisningen. Glömde det trots dina goda råd. Förlåt Generad.
    Jag ska kika i länkarna du postade dock

Åh, den du länkade till har verkligen allt! Ångkokning tex..
    Alla whirlpool verkar ha falldörr, så... (asch så dumt)

Synd den inte finns i vitt. Men det kan jag kanske leva med? Det blir isf det enda som inte är vitt av vitvarorna i vårt kök (vi har inget i rostfritt).
  • Mamsie
    Dundermamman skrev 2008-05-23 14:28:23 följande:
    Vi har en inbyggnadsmikro från Cylinda www.cylinda.se/produkt.asp∏=4&urub=... Den är jättebra, har grillfunktion, 5 effektlägen och tydliga knappar mm. Cylinda har även en vit inbyggnadsmikro, som jag tyvärr inte vet något om www.cylinda.se/produkt.asp∏=4&urub=...
    De ser intressanta ut!
    Letar efter grill & crisp...
Svar på tråden Köpa ny mikro. Grill, crisp, vikt- program-automatik eller varmluft? HJÄLP!