Surrogat mamma?
Kan man vara det i Sverige? (få betalt för det?)
Kan man vara det i Sverige? (få betalt för det?)
hmm jag tror ej man får det här.. Men i Danmark ska man visst få det!
få betalt för jobbet också? hehe
måste man vara gravid i danmark eller får man åka till sverige och när det är dags - föda i danmark?
jag vet faktiskt inte.. Har bara hört att man får vara surrugatmamma där.. Flåt att jag inte kan vara till mer hjälp!
ingen fara :)
jag e bara nyfiken :))
Jag tror att det är lagligt i Finland också, men där tar min kunskap tyvärr slut. Jag vet bara att man kan få pengar för det i Storbritannien, men inte hur det ligger till i våra grannländer.
Inte av kunskap, men ur logik: Klart du får åka hem och vara gravid, det är ju själva inseminationen som inte är tillåten i Sverige, men så fort du börjat ruva är du ju fri. (De skulle ju knappast abortera för att du bakar någon annans bulle )
vad betyder ruva? hehe
Att vara gravid..
aha. vad händer om förlossningen startar tidigare och man tvingas föda i sverige?
Det är inte lagligt i varken Finland eller Danmark längre.
De länder där jag vet att det går att genomföra själva inseminationen eller ivf:en är Ryssland, Ukraina, Cypern, Indien och USA.
Man får vara surrogatmamma hær i DK, men du får inte ta betalt/betala før det. Det ska vara en tjænst till någon du har kontakt med innan har jag før mig..
Är du säker på det?
Jag har nämligen kontaktat kliniker i Danmark och frågat dem och fått till svar att det är olagligt i Danmark.
Nej, det är jag inte säker på, har läst det på ett par forum bara.. Kan försöka hitta lite fakta om det..
I norge är det lagligt också!
Det finns ett par här inne på FL som har gjort det.
Det beror ju på om det är traditionellt surrogatmödraskap, där surrogatmamman blir gravid med sina egna ägg, eller fullständigt surrogatmödraskap, där man använder den tilltänkta moderns ägg och för en provrörsbefruktning.
Surrogatmödraskap är inte lagligt i Norge. De homosexuella männen som har berättat här på FL har ju gjort en heminsemination, inget som staten kan kontrollera. Sedan har den norska kvinnan avsagt sig vårdnaden om barnet så att pappan blir ensam vårdnadshavare. Så det går ju att lösa på det sättet, men det innebär inte att det är lagligt. På det sättet går det ju att lösa det även i Sverige.
Det som är olagligt i de nordiska länderna och även i de flesta andra europeiska länder är att göra en ivf med den tilltänkta mammans ägg och pappans spermier i en surrogatmammas livmoder.
Jag tvingades operera bort livmodern i samband med min första förlossning, så jag överväger starkt att försöka få fler barn med hjälp av surrogatmamma. Eventuellt ska vi se om det fungerar att min egen mamma är vår surrogatmamma. Men då måste vi som sagt åka utomlands och göra själva provrörsbefruktningen. Sedan kan min mamma föda barnet/barnen (vi hoppas på tvillingar...) här i Sverige och avsäga sig vårdnaden så min man blir ensam vårdnadshavare. Därefter bör jag kunna göra en närståendeadoption av barnet. Men om man använder sig av en utländsk kvinna, t.ex. i Indien och USA, då hamnar vi båda på födelseattesten direkt som barnets biologiska föräldrar, så det är ju fördelen med det alternativet.
Läs mer på www.surrogat.nu
TS, i Danmark och Finland är det lagligt. Man kan åka över till dessa länder för att befrukta en surrogat-mamma. Även föda barnet här hemma i Sverige.
DÄREMOT så måste mamman(surrogat-mamman), adotera bort sitt barn till den andra mamman och bio-pappan skriver på papper på att allt är OK.
Sedan så finns det inga hinder. Visst det kan ta lite tid. Men är dom 3 parterna överens så är det OK för mamman(som ska fostra barnet som sitt), att ta hem det samma dag som det föds ocm nu inga komplikationer infaller.
Precis som beachlinis skriver så görs det ganska många heminseminationer i Sverige idag och inget som staten kan kontrollera. Det är varken olagligt eller lagligt för det berörs inte av svensk lag överhuvudtaget
Finns flera olika sätta att träffa donatorer på, ett av dom är www.donor.se