*hur mycket brukar man få från alfakassan
hur mycket brukar man få från alfakassan i grundbelopp?
hur mycket brukar man få från alfakassan i grundbelopp?
jag hade 280 kr om dagen innna skatt.....
kanske trög fråga då men hur mycket fick du ut i slutet av månaden efter skatt?
jag får över 500 kr per dag, men så är jag med ikommunal!
3920 kr fick jag ut efter skatt...
Dock är mina pengar baserad på tidigare anställning..... timanställd deltid...
Anglatuss:
Är du med i Kommunal och även alfa-kassan?
Är du inte med i kommunals a-kassa?
3798 fick min kompis som var med i alfa-kassan med lägsta beloppet.
Tror jag fick strax under 5000 kr efter skatt, men det är olika det där beroende på vilket villkor man uppfyller om du har arbetat eller studerat tidigare.
Jennie Brunflo
Jag är bara med i kommunal!
vilka krav behöver man uppfylla för att få alfakassa? är det ngn som vet vad för bidrag man kan få när man är 18, nyss tagit studenten och bara har en tillsvidare anställning som tidningsutdelare 3 tim per dag?
Här kan ni läsa om alfakassan.
www.alfakassan.se/
Allmänna grundförsäkringen
Den allmänna grundförsäkringen är till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen.
Du har rätt till grundersättning om du uppfyller följande villkor:
Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen
Arbetsvillkoren - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat för att söka ersättning
eller
Studerandevillkoren - som anger i vilken omfattning du ska ha studerat före arbetslösheten.
Ersättningens storlek
Grundersättningen är högst 320 kronor per dag. Alfa-kassan och övriga a-kassor betalar ut grundersättning till dem som är anslutna eller medlemmar men ännu inte uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning. Alfa-kassan betalar även ut grundersättning till dem som inte är anslutna eller medlemmar i någon a-kassa.
Den som är arbetslös och uppfyller villkoren har rätt till arbetslöshetsersättning under 300 dagar (en ersättningsperiod).
De flesta som är med i ett fackförbund är med i a-kassan för det fackförbundet.