• jenni88

kan man äta getost?

är det nån som vet ifall getost är opastörerat eller inte?

• Svar på tråden kan man äta getost?
  • nuedetdax

Getost kan du äta i upphettad form, men livsmedelsverket rekommenderar att man inte äter den som den är. Men som sagt allt är bara rekommentationer

• ananda74

Men det finns ju getost som är hårdost (som man hyvlar alltså, samma som hård herrgård tex). den kan man äta utan problem, precis som man kan äta Grevé-ost tex.

• Helena 82

Getost som i fetaost?? Får man inte äta de?? Det har jag gjort ganska många ggr, i sallader och till andra maträtter...

• Helena 82

Fetaost e väl fårost? eller...e jag helt ute och snurrar

• emindy

Getost är inte = fårost
    Men den finns naturligtvis i hård, pastöriserad form och den skall man kunna äta. Pastöriserad getost skall man alltså kunna äta men nu läste jag att de kommit med nya rekommendationer och då är det inte bara listeria man skall vara rädd för utan alla möjliga ospecifierade bakterier och då skall man varken äta ost (förutom typ hårdost som grevé etc) eller färdigskivad smörgåsmat (typ skinka du köper på affären) Jag tycker att det låter lite hysteriskt?

• Helena 82

Skrev fel, jag menade getost men skrev fårost!
    Ja de låter lite väl hysteriskt!!

emindy skrev 2008-05-23 23:55:53 följande:
    Getost är inte = fårost Men den finns naturligtvis i hård, pastöriserad form och den skall man kunna äta. Pastöriserad getost skall man alltså kunna äta men nu läste jag att de kommit med nya rekommendationer och då är det inte bara listeria man skall vara rädd för utan alla möjliga ospecifierade bakterier och då skall man varken äta ost (förutom typ hårdost som grevé etc) eller färdigskivad smörgåsmat (typ skinka du köper på affären) Jag tycker att det låter lite hysteriskt?
  • Rulltrappa

det där har jag funderat på en massa. vi har en chevre här hemma som ÄR pastöriserad, men den innehåller ju även vitmögel. att den är pastöriserad talar ju för att dne går att äta, men får man äta mögel??

• La Lola
    Rulltrappa skrev 2008-05-24 11:02:04 följande:
    det där har jag funderat på en massa. vi har en chevre här hemma som ÄR pastöriserad, men den innehåller ju även vitmögel. att den är pastöriserad talar ju för att dne går att äta, men får man äta mögel??
    Mögel är ju inte det som är skadligt i mögelostar....
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Rulltrappa

La Lola skrev 2008-05-24 11:23:03 följande:

Mögel är ju inte det som är skadligt i mögelostar....
    nej, men i broschyren jag har fått står det att man dels inte ska äta opastöriserade mjölkprodukter, dels inte mögelostar (de står alltså som två helt skilda saker). men pastöriserat möggöl går ska då vara i en icke nämnd klass för sig?
Svar på tråden kan man äta getost?