• niska

Nyttigare alternativ än smörgåsrån för en 9 månaders?

När vi är ute och går med vår 9 månaders så kan hon ibland bli lite kinkig. Men får hon ett smörgåsrån blir hon genast på gott humör igen.

Vi har märkt att hon inte är hungrig. Eftersom hon inte tar napp tror vi att det här är ett alternativ. Hon vill alltså bara ha något att tugga på.

Men smörgåsrån är inte så himla nyttigt. Hon äter säkert två-tre stycken om dagen.

Vi har funderat på att börja ge henne morots- eller gurkstavar - men vi är oroliga att hon sätter dessa i halsen.

Hon är som sagt 9 månader och har fått två tänder i underkäken och 5 i överkäken. Jag vet inte om det har någon betydelse i sammanhaget, men jag tänkte ändå nämna det.

Till saken hör även att våra bekantas bekanta hade ett barn som satte en korvbit i halsen och fick hjärnskada pga av detta... Därför är vi nog lite extra oroliga.

Nu till min fråga :)

Finns det något nyttigt alternativ till smörgåsrån - som är ofarligt?

• Svar på tråden Nyttigare alternativ än smörgåsrån för en 9 månaders?
  • niska

Men de ser ju så onyttiga ut. Är du säker på att majskrokar är nyttiga?

• gizzla

OHja!
    LÄs på deras hemsida: majskrokar.se eller dyl.

niska skrev 2008-05-23 11:36:37 följande:
  • K med lilla E

Jag tror inte du behöver vara orolig för att de är onyttiga, de är snälla mot en så liten människas mage.

• gizzla

det är inte som ostbågar. LÄtt att tro det- ser ju likadana ut

niska skrev 2008-05-23 11:36:37 följande:
  • MrsFreckles

Riskakor for barn! Min 7.5 manaders alskar dem och hon har inga tander alls. Har finns ekologiska, utan salt/socker. De jag hittat ar smaksatta med kanel och naturlig apple.

• niska

Ok. Tack! Jag skall prova.

Fler förslag?

Och bör vi vara oroliga för att en gurkstav skall fastna i halsen?

• Larsson

När mina barn varit 9 månader så har de kunnat äta riskakor,frukt,gurka är väldigt populärt.
    Klart att man får ha lite extra koll så de inte sätter i halsen.

• gizzla

jag skulle inte vara ett dugg orolig. Bara för att deär små är de inte dummare eller mer inkompetenta på så sätt gällande sväljtekink osv. Det är ju väldigt sällan de sätter i halsen. Mina barn har ätit allt och jag har haft små leksaker framme. Inte hänt en enda gång att de satt i halsen. Deras halsmuskler är ju lika bra som våra- att luftstrupen stänger sig när vi sväljer. Om du är orolig så gå en första hjälpen kurs för barn- så kan du göra ngt OM det händer.
    I övrigt tror jag att man ska möta sina rädslor och kliva över dem.

niska skrev 2008-05-23 11:40:54 följande:
    Ok. Tack! Jag skall prova.Fler förslag?Och bör vi vara oroliga för att en gurkstav skall fastna i halsen?
Svar på tråden Nyttigare alternativ än smörgåsrån för en 9 månaders?