• Miola

Hur blir man av med maskrosor?

De håller på att ta över på vår gräsmatta. Finns det något effektivt eller är det bara att vänta ut dem? De håller väl inte igång så länge till eller?

• Svar på tråden Hur blir man av med maskrosor?
  • Nyfiken gul

maskrosor förökar sig genom rötterna + fröspridning. Och så länge det är gynnsam temperatur kan dom blomma om flera gånger.

• singstar76

Man måste nog dra upp varenda jävla maskros med hela roten, annars kommer dem upp igen och igen och igen och igen och igen och igen........
    LYCKA TILL!

Edward 071006 - mammas mysgroda
  • Solskensmor

Gilla läget, de försvinner vid midsommar... Njut av de vackra "solarna" medans de finns där...

• Knytets mamma

Antingen får du ligga på knä och dra upp dem med ett litet verktyg, annars om du känner att du har råd kan du åka till t ex granngården och köpa en speedy weedy ca 300kr. Skillnaden är att du med den sistnämnda kan arbeta i stående ställning.

Maskrosor är ett evighetsjobb, för även om man får sin egen gräsmatta fri från dem så kanske grannen/kommunen inte rensar bort sina och vips blåser det in nya frön.

• isisisis

Det finns maskrosupptagare.

Det är en sorts kniv som man sticker ner i jorden.

Det går rätt så bra vid gynnsamt väder att få upp dem.

Kolla bara så du inte har en äng eller nåt i närheten.....då är det ju ogjort arbete.

• Cashew

gödsla, gödsla och åter gödsla är tipsen jag fått. provade att dra upp dom med maskrosuppdragre förra året, vilket jag trodde resulterade till att de försvann då grannens gräsmatta hade mängder av maskrosor innan vi fick en enda. men resultatet blev bara att de blommade några veckor/nån månad senare. så allt det slitet va för jäves

• Nyfiken gul

Tänk på att en enda maskros kan ge upphov till flera HUNDRA maskrosor... så har din granne maskrosor eller det finns en öppen äng eller så på andra sidan vägen så är det kört.. då kommer dom tillbaka som ett brev på posten.

• Knytets mamma

Man kan ju alltid äta möget. Lite besk smak på bladen. Och i värsta nödlägge skall roten kunnas kokas.

• jennisv

Det finns bekämpningsmedel mot maskrosor som man blandar ut i vatten och sprutar ut på gräsmattan. Har då inte testat så jag vet inte hur effektivt det är...

• isisisis
    jennisv skrev 2008-05-24 11:32:51 följande:
    Det finns bekämpningsmedel mot maskrosor som man blandar ut i vatten och sprutar ut på gräsmattan. Har då inte testat så jag vet inte hur effektivt det är...
    Det är säkert bra för miljön också ????

Tur inte alla resonerar som du!
  • 121

Salta i mitten av "rosetten", vattna lite(allt salt ska INTE försvinna) och vänta några dagar, då dör den sakta men säkert, sen kan man dra upp den om man vill. Oftast följer hela roten med.

• maria lintott

stroller kombi har jag läst om, gödning och bekämpning i ett...

Annars såg jag ett program om om trädgårdar där det var med en gammal gubbe som var känd där han bodd för sin helt fantastiska gräsmatta. Gödsla gödsla och åter gödsla da han. Då tränger gräset bort ogräset tillslut.

Jag har samma problem... maskrosor fom hell.

• Cloetta70

Ett tips på att få bort maskrosor är att strö salt på plantorna när de är på G, helst innan de kommer i blom, upprepa tills blommorna vissnar, ett lite mer miljövänligt sätt än gifter, det fungerar, jag har provat, dock inte nu på vår nya stooora trädgård 5000kvm, liite för stor för att jag maskrosor då hela ängarna runt omkring kryllar av maskrosor. Lycka till...

Svar på tråden Hur blir man av med maskrosor?