• Tilde71

Måla om i grått eller "latte"

Funderar på att måla om vardagsrummet i någon neutral färg som framhäver andra färger. Funderar på grått elller "latte". Tycker det är svårt att föreställa mig hur det ser ut bara genom färgproverna. Är det någon som har målat i just dessa färger och kan säga precis vilken nyans och fabrikant ni tog? Är också nyfiken på andra lyckade färgval...

• Svar på tråden Måla om i grått eller "latte"
  • Malinski 82

grått, latte känns igår.

• Musensmamma

Precis som föregående säger så är latte lite uttjatat nu...hehe

Grått skulle jag valt och dte har jag medFlört.
    grått är en neutral bra och fin "färg" som passar med jättemycket olika möbelslag och färger!
    Så en neutral ljus/mellanljus grå färg hade jag valt!

Det är jag som är Musens och Willes mamma....älskar mina godingar!!!
  • Gullan23

Grått är superfint..det tycker jag du ska välja. Själv har jag en fin grå tapet =)

• Knytets mamma

För ett antal år sedan skulle vi ha en lattefärg. I butiken sa de att den kunde bli lite "röd".
    Det blev helt fel, vi stod med tio liter målarfärg som var grisrosa. Gick då verkligen inte att använda

Grått är snyggt, finns i så många nyanser att det är bara att välja och vraka.

• Tilde71

Ok, jag var visst helt ute och cyklade när jag tänkte latte. ;)
    Men när det gäller grått el andra färger, vet ni någon specifik färg då? Det kan ju bli så fel...

• camomillis

Grått!
    Latte känns ute. Vi har haft hela huset i latte färgskala, var underbart då. Men nu målas o tapetseras allt om i vitt, svart o grå skala. Mkt modernare

Mamma till Tilde 070211 - lillasyster 080802
  • Maja Gräddnos

Ta en färg DU vill ha och DU kommer att trivas med! Om latte känns "igår" kommer snart grått att göra det med, så poppis som det är just nu, så välj inte grått bara för att det är en innefärg.

Vill ni ha en fin färg som framhäver andra varma färger så välj ljusljus gul. Lite vaniljgult sådär, det blir hur fint som helst ihop med röda detaljer. (Och mycket finare än latte och grått, om du frågar mig!)

• exiteme

Vi skulle ha lite lattegrått i köket. I vårt ljus blev det LILA!!! Helt grå färg inköptes och nu har vi ett snyggt kök.

• eleja

Vilken du än väljer så köp en provburk och provmåla en kvadrat.
    Jag har struntat i det flera gånger för att man tänker "äh, hur fel kan det bli?" och sedan går man och stör sig på nyansen i flera år!
    Det blir en väldig skillnad från den lilla provlappen (det verkar eximite också kunna intyga).
    Sådana små provburkar kan man köpa för 20-30 spänn, absolut värt det.

• Paniksmurfen

jag ska tapetsera grått i vardagsum/hall.. varit lite tveksam till det eftersom jag inte gillar grått i övrigt, typ kläder och liknade.. men det var den ända färgen jag kan tänka mig till den fondtapet jag valt.. så det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut och on jag kommer att trivas med färgen sen.. hehe.. annars tror jag man ska välja den färg som känns bäst för en.. det är mycket som spelar in ju så som tycke och smak, vad man har för stil i övrigt möbler och sånt, mm.. man ska nog inte gå så mycket efter modet utan på känslan..

• Tilde71

Maja Gräddnos skrev 2008-05-23 13:15:51 följande:

Ta en färg DU vill ha och DU kommer att trivas med! Om latte känns "igår" kommer snart grått att göra det med, så poppis som det är just nu, så välj inte grått bara för att det är en innefärg. Vill ni ha en fin färg som framhäver andra varma färger så välj ljusljus gul. Lite vaniljgult sådär, det blir hur fint som helst ihop med röda detaljer. (Och mycket finare än latte och grått, om du frågar mig!)
    Visste inte att grått var en modefärg...Tänkte ha ljusgult i köket som ansluter till vardagsrummet. Vid närmare eftertanke kanske grått passar bättre än latte just därför...
  • painter

ta lite 1500-N en liten varm grå färg..

• helenasthlm

Grått självklart.

Jag ska tapetsera hallen i grått tapeterna ligger i påsen och väntar :)

Jag gillar heller inte grått på kläder å så men i tapeter eller färg så snyggt.

• dyveke

grått tycker nog jag med. vi har det i hela huset, en kulör från beckers som heter renlav som är ljust ljust grå. hur snyggt som helst till ekparketten och som "hjälper till" framhäva andra färger!

• Tilde71

Tack för alla tips, känns kul! Nu har jag något att gå efter när jag går till färgaffären! Fler tips välkomnas!

• Camilla1977

Vu har haft grått i flera olika nyanser i flera år nu, o än har jag inte tröttnat :) SÅ ta grått!

• Mamsis

Hmm, för mig är grått mer ute än latte,men det beror nog på att jag målade grått redan för 9 år sen...

Ta en färg som NI trivs med och som passar till det ni redan har i rummet. En vän till mig hade ett tag, gråa väggar och bara svarta, vita och gråa detaljer i sitt vardagsrum vilket gav intryck av att kliva in i ett svartvitt foto, läckert, men inget för mig

• JewelGirl

Var inne på latte ett tag men hade en annan uppfattning om nyansen. Köpte istället en sandfärgad provburk och målade på väggen för att se hur det blev och det blev ljust och bra.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Limefrukt

Vi har en varmgrå färg i vardagsrummet, den är mer åt nougathållet. S2005-Y50R Se bild i mitt galleri. Ibland ser den beige ut, ibland lite lila, ibland bara grå... Men den passar bra till det mesta, väldigt neutral.

Svar på tråden Måla om i grått eller "latte"