• Olivia07

HCG nivå, någon mer som tagit blodprov?

Hej, jag är idag 5+2 och mätte mitt hcg imorse. Det var 1690 vilket jag tycker verkar på tok för lågt för att vara bra. Har haft 3 missfall och är orolig.. Förra gången jag var gravid så hade jag strax över 3000 på 5+1. Jag vet att det varierar mycket men finns det någon som haft så "låga" värden som det gått bra för? Har ej pratat med min läkare ännu, endast receptionen som meddelat svaret

kram

• Svar på tråden HCG nivå, någon mer som tagit blodprov?
  • Michas

Tycker inte det är något fel på ditt hcg (amatör-expert ). Det varierar ju något ENORMT i början av graviditeten, och kan mycket väl skilja med flera tusen i v. 5-6.

Har du gjort IVF eftersom du vet exakt att du är på 5+1 ? I annat fall så kan det ju också skilja några dagar hit eller dit. Det skiljer ifs när man vet exakt datum också (som vid IVF).

• southernbelle

Om jag har fattat det rätt så är hcg nivån väldigt individuellt. Det som är viktigt är hur det ökar. Så två olika personer kan ha olika hcg nivåer men jag tror nivån skall dubblas varannan dag så tex om du startar på 360, två dagar senare skall det vara runt 720, två dagar igen 1480, två dagar igen 2960 osv...tror att du förstår vad jag menar

• Olivia07

Jo, det är en IVF och jag vet att det skall fördubblas och jag skall ta ett prov till på måndag. Jag undrar bara om det finns någon mer som tagit blodprov runt de dagar jag är på och vad hade ni för värde?

• Michas

Nej, själv så har jag alltid tagit mina blodprov 14 dgr efter ET / FET och inte så "sent" som du - förutom när jag haft utomkvedshavandeskap och gjort flera blodprov.

Men embryet kan ju ha fäst en dag senare den här gången, vilket gör att hcg-produktionen startat en dag senare också. Normalvärde för v. 5 är 100-5000 så du har ju marginaler

• southernbelle

Jag tog blod prov runt din tid och jag tror det var runt 1800 eller nåt..men som sagt eftersom det är individuellt så kan du inte jämföra dig med andra..........

• southernbelle

jag testades varannan dag och det höjdes som det skulle och sen fick jag göra VUL och se att nåt verkligen var där och det gjorde jag 5+3 tror jag men då såg man bara en hinnsäck sen på 6+1 såg man lite mer. Skriv inte något om detta på min sida tack då ingen vet om detta.

• mammabarnpappa

Jag har vart hos läkaren och tagit blodprov, hade strax över 1000 då och läkaren sa att har man över 1000 kan man se tecken på att man är gravid med vul och att man är i början. Är i v 5 + 2 nu.

• Olivia07

Tack, vilken dag var du när du tod blodprovet och hade strax över 1000? Jag skall tillbaka och ta blodprov imorgon bitti, jag är så nervös...

• mammabarnpappa
    Svar på #9
    Jag har vart och lämnat 5 blodprov sedan i tisdags. I fredags var jag och lämnade de som var strax över 1000, då var jag i v 5 + 0. Jag ska oxå tillbaka och lämna nytt blodprov imorgon bitti.
    Hoppas att det går bra för dig imorgon!
  • Olivia07

Nu har de ringt om mitt blodprov, det hade stigit till 5320! Hon sa det var en bra stegring från i fredags så nu skall jag försöka andas ut..... VUL om precis en vecka

Hoppas du med hade ett fint prov mammabarnpappa!

• mammabarnpappa
    Svar på #11
    Vad skönt för dig! Grattis! Vad kul med vul om en vecka!

Jag har vart borta och lämnat mitt blodprov idag, det tog 2st en i varje arm inte så kul. Senare idag ska jag träffa läkaren och då får jag veta svaren från proverna och kolla vul igen.
  • mammabarnpappa

Nu har jag fått veta mitt provsvar. idag hade jag 2320 men jag ska tillbaka på nytt prov om 2 dagar igen

• FallenAngel80

på 6 dagar steg mitt Hcg från 900 till 8500 i v. 5-6. Tror det är himla individuellt i dom tidiga veckorna

• mammabarnpappa
    Svar på #14
    Oj de steg fort på dig. I tisdags hade jag 470 och nu är de bara uppe i 2320.
  • Olivia07

Gjorde de VUL på dig? Fast man ser kanppast ngt mer än gulesäck och fostersäck. Det gjorde inte jag iaf när jag gjorde VUL 5+3 en gång

• mammabarnpappa
    Olivia07 skrev 2008-05-26 22:14:21 följande:
    Gjorde de VUL på dig? Fast man ser kanppast ngt mer än gulesäck och fostersäck. Det gjorde inte jag iaf när jag gjorde VUL 5+3 en gång
    Ja de gjorde vul. De misstänker utomkvedshavandeskap (eller hur det stavas) trots att de nu har sett hinnsäcken växta nu. Så nästa vecka ska jag göra ett nytt vul.
  • Olivia07

Håller tummarna för att det inte är utomkvädes, men ser man hinnsäck då? Låter konstigt

• mammabarnpappa
    Olivia07 skrev 2008-05-28 18:17:59 följande:
    Håller tummarna för att det inte är utomkvädes, men ser man hinnsäck då? Låter konstigt
    De har sett vad de tror är en hinnsäck i livmodern som har växt, ska tillbaka nästa vecka på nytt vul. men de misstänker att de kan ha satt sig en i äggledaren med.

Tack så mycket!
Svar på tråden HCG nivå, någon mer som tagit blodprov?