• blipblop

Friterad fetaost som i grekland?

När jag var i grekland så åt jag något jättegott. Det var små paket med feta eller getost i. Det var friterat men inte panerad ost utan mer små degknyten med ost inti.

Någn som vet något om detta eller har tips på hur man kan göra. Jag har en fritös.

• Svar på tråden Friterad fetaost som i grekland?
  • Carro W

Fyll filodeg med fetaost kanske?

• Carro W

Jag vet alltså inte, det var ett förslag . Låter hemskt gott iaf.

• j 3 n N y

Det var inte haloumi du åt då? Sån ost får man ofta i grekland, men jag vet inte om man bara stoppar den i fritösen... Vi brukar steka på den i stekpannan hemma bara!

• Carro W

Jag känner en halvgrek som gör små piroger av smördeg som han fyller med fetaost. Kommer tyvärr inte ihåg vad de kallas.

• Abrakadabra

Det funkar bra med filodeg, som Carro W säger. Jag har gjort fetaostfyllda filodegscigarrer i ugnen. Antar att det funkar att fritera också, men du hinner nog knappast mer än doppa dem eftersom filodegen är så tunn, skulle tro att den bränns annars.

Har även gjort smördegsknyten och fyllt med spenat och fetaost, dem måste du göra i ugnen - skulle smälta bort direkt i fritösen

• j 3 n N y

Jag var nog ute och cyklade Men så är man ingen greklandsfantast heller...

• Abrakadabra

Men haloumi är fantastiskt!

Jag kan få ett helt abnormt haloumi-sug. Så testa det med om du inte redan gjort det, t.s. Skär i skivor och stek tills det får lite färg.

• helma

Annars kan det ha varit saganaki ost, tror att det räcker med att lägga den i ägg och sedan vända i mjöl och steka i olja

• Schnauser

Smula ner 200 gram fetaost i en bunke. Vispa upp 3 äggulor med 1 matsked olivolja och rör ner det mesta i ostmassan. Spar lite till pensling.

Pensla filodegsarken ordentligt och lägg en matsked ostsmet i mitten, vik in ändarna och rulla ihop dem till 2 X 10 cm tjocka stavar. Lägg knytena på en plåt och grädda i cirka 10 minuter.

Låtre gott!

23,9 år enligt www.vuxenpoang.com/result.php. Ska jag jubla eller ställa mig i skamvrån?
  • helma
    Abrakadabra skrev 2008-05-23 13:41:37 följande:
    Saganaki har jag sett i affären, hur smakar det?
    Det smakar mums Lite åt fetaost hållet fast lite mer smak ... Usch vilken dålig förklaring.. Men gillar du ost och då både feta och halloumi så ta och testa
  • blipblop

Jag har också tänkt filodeg men den är nog för tunn... de jag åt var fantastiska och gjordes av en gammal grekiska gumma :(

Jag får testa ändå, men det var tjockare och inte så frasigt och mäktigt som smördeg, mer friterad deg.

• Okänd gäst

Brukar göra sån ost kaka själv och då har jag filodeg o sen häller man äggsmet över så blir det inte så frasigt.

Ingredienser

500 g tinad filodeg
    300 g fetaost
    fryst spenat (går bra utan)
    3 st ägg
    2 dl olivolja (eller smör)
    1 dl mjölk
    persilja
    salt

Antal portioner:

Gör så här
    1. Blanda fårost, spenat, persilja, ägg i en skål. Lägg 7 filoark på en plåt. Pensla med olja eller smör, bre över fyllningen och lägg på resten av filodegen. Pensla med oljan mellan varje filo. Skär pajen i bitar (eller markera med kniv), häll över mjölken och grädda i ugnen i 40 min i 175 grader.

• blipblop

Jag ska testa lite de här olika tipsen och recepten nu i veckan. Tack tack!

Svar på tråden Friterad fetaost som i grekland?