• Snoffsan

Varför finns det inga rosa rullstolar?

Alltså varför gör de inte barnrullstolar i roligare färger och mönster? Min lilla tjej satt igår och tittade på en bild på rullstolen hon ska få och hon sa att hon inte ville ha en svart rullstol utan en rosa. Jag sa att det nog inte finns rosa rullstolar och hon frågade mig då varför? Och jag kunde inte svara på det...

Finns det roligare färger på rullstolar? Finns det roliga grejer man kan köpa till? Typ mönstrade kuddag eller nåt?

Hur har ni "pimpat" era barns rullstolar? Är en sån som älskar att pyssla så nåt kommer vi nog hitta på, men vill ha lite tips.

• Svar på tråden Varför finns det inga rosa rullstolar?
  • gizzla

man kan väl sy ngt överdrag till stolsdynorna kanske? Om hon gillar rosa fluff så kan man ju sy på det på kanterna och lite? Lite glitter kanske man kan limma på?

• Snoffsan

Ja jag har sytt såna överdrag till en kompis tjejs rullstol så jag tänkte göra det till den här oxå, men man tycker ju att det är lite konstigt att det finns så lite roliga tillbehör till barnrullstolar!

Kanske en affärside....

• Cia o krabaten

Sy överdrag och spraymåla metallen borde ju funka

• gizzla

Absolut en bra ide! Lite trist att det bara finns de där gråa och svarta.... Lite rött eller grönt eller vad som helst skulle ju sitta fint. Iaf att kunde få välja tyget själv?
    Man kanske kan spraya ekrarna i hjulen i ngn snygg lackfärg?

Snoffsan skrev 2008-05-23 13:56:50 följande:
    Ja jag har sytt såna överdrag till en kompis tjejs rullstol så jag tänkte göra det till den här oxå, men man tycker ju att det är lite konstigt att det finns så lite roliga tillbehör till barnrullstolar!Kanske en affärside....
  • Pansarhamster

Jag har ingen erfarenhet av utbudet av hjälpmedel till barn men har jobbat endel i äldrevården.

Där minns jag en gammal farbror som fått en ny rullator i blå metallic med glitter i färgen. Han var jätteglad och gick med den en hel dag i solen så den blänkte!

Så, du kanske kan spraya metallen i någon fin färg? Eller bara spraya någon glitterspray ovanpå den svara färgen?

• Mia med 4 pojkar

Vår son har en lila rullstol, killarna på ldh protesterade lite först eftersom " lila är en tjejfärg" *Skratt* Det finns faktiskt med färg på :) Däremot fick vi absolut inte måla om rullstolen då den är till låns och ska lämnas tillbaka ( frågade angående den tidigare rullstolen ) men kontaktplast kan man ju sätta på dom lite större ytorna. Hoppas din dotter blir nöjd med sin nya stol!

• anne h

Men det finns väl? Har iaf sett det här på stan, o på HAB några gånger.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Snoffsan

Åh en lila rullstol skulle hon ha blivit överlycklig för.

Men det finns alltså roligare färger? På hab sa de att det bara fanns röd aoch svarta.

Nu känns det ju som att färgen inte är avgörande på nåt sätt, men jag satt bara och tänkte att det borde ju finnas fler färger att välja på.

Men man får väl se till att få fina ekerskydd eller göra dem fina. De sa att ekerskydden fick man pynta och måla bäst man ville.

• Little J

Vet inte om det kan vara till hjälp men sökte på engelska "wheelchair pattern colours" i google.co.uk och fick om den här siten som verkade intressant:

www.colourswheelchair.com/products/prod_dipper.htm

"Dipper" verkar se lite färgglad ut, man kan välja olika färger på ramarna.

Tror nog om du börjar titta utanför Sverige så hittar du fler intressanta alternativ.

• Shadilly

En fundering bara... Skulle man inte kunna försöka med rosa plastband eller tygband, ni vet såna där som man vävde med på lekis...
    Om man sträcker och lindar dem runt ramen kan det se rätt bra ut, och man kan ju limma fast det så länge man bara limmar på föregående varv med bandet.
    Visst, det håller väl inte för vad som helst, men ändå...

• pcalma

En flicka som jag jobbade med hade lila rullstol. Hennes killkompis hade en svart med coola mönster på plastet runt hjulen.

• Blå Flygare

Om man kan få rullstolen i den färg man vill ha eller om det är omöjligt beror på en rad olika saker:
    Ska stolen nybeställas, eller finns det begagnade/redan inköpta att ta istället?
    Ska stolen köras slut på eller ska någon annan ha den efter? Vilken modell på stol det är (vilka färger som leverantören erbjuder).

Grundregeln som hålls hårt är ju att stolen är till låns, att någon annan ska kunna ta över den (därför undviks vissa färge som är mindre populära) och att om det finns någon inne så ska den tas. Man får inte nybeställa bara för att få en viss färg.

Och så kan ju vissa färger vara dyrare än andra.
    Här har alla stolar av ett märke (det som går mest) bara köpts in i en enda färg. För då kunde de få mängdrabatt. Pengarna går först!

Fråga om ni för en summa kan få den i annan färg. Eller om ni kan måla om den själva. Viktigt då att det utförs på sådant sett att det inte påverkar stlens funktion.

Samma med egensydda fodral. Tyget påverkar dynan mer än man kan tro; hur halt/stumt/tätt... det är påverkar hur man kan röra sig i stolen, om man riskerr halka ur, att man blir varm och då lätt får sår osv osv. Saker man själv inte så lätt tänker på eller kan utvärdera.

• Fru annmi
    pcalma skrev 2008-05-23 22:34:28 följande:
    En flicka som jag jobbade med hade lila rullstol. Hennes killkompis hade en svart med coola mönster på plastet runt hjulen.
    Har jag oxå sett
  • mamman i skogen

Ja du så roliga är de inte sonen har en grön rulle men med tanke på vilken snygging han är så bleknar rullen i jämförelse..... Sorry lite mammaskryt.   Vet att de för inte så länge sen körde i kungsan sthlm en happening som de kallade "pimp my wheelchair" då kunde man komma dit och styla sin rulle. Man kan göra mycket med lite för att få en snygg rulle.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • 4u2

Hej
    När min tjej hade den minsta rullen,pahntera micro, så tyckte vi också att den var lite trist.Hon var ju i värsta glitter och galmour perioden hela förskole tiden....
    Jag löste det genom att ta fönster färg i de mest glittrande och klara färger jag kunde hitta, sedan fyllde jag i mönstret på ekerskydden med dem.Blev verkligen en glitter rulle av det.
    Sedan var det lätt för hjälpmedelscentralen att ta bort när hon hade vuxit ur den och skulle byta till större.det blev en lila rulle ,som hon använde ekerskydden att fästa klistermärken på.Glittriga prinsessor och annat som hon gillade.
    Nu mera ska det vara så tufft som möjligt och rullen senaste rullen är en metallic blå utan sånt fjant som eker skydd, fjant enl henne alltså.

• Snoffsan

Tack för alla tips! Det får väl bli så att jag får ta fram stora pyssellådan och fixa till rullstolen tillsammans med henne. Ekerskydden kan man ju måla fina. Och sen får vi väl knyta fast lite fina glittrande band och snören. Det ska bli riktigt kul att "pimpa" den tillsammans.

• Baryk

Det finns både rullstolar o dynor o en massa tillbehör i alla regnbågens färger! Däremot kanske inte allt finns precis där ni befinner er... Men som sagt, det finns i alla fall! Glad

Svar på tråden Varför finns det inga rosa rullstolar?