• Jiji

Livmoderns höjd/storlek olika för olika personer?

Är det vanligt att livmodern är större på vissa än andra? Eller att den sitter högre upp på vissa personer?

Jag är i vecka 18+3 nu och har läst att jag borde känna kanten på livmodern där naveln sitter.

Men den har jag känt från vecka 11 ungefär, och vid naveln var den redan vecka 14.

Känner av kanten ca 3-4 cm ovanför naveln.

Nån fler som känner igen sig?
    Det är inget jag oroar mig för, jag är mest nyfiken!

• Svar på tråden Livmoderns höjd/storlek olika för olika personer?
  • Jesster

Visst är det så. Det beror ju också på livmoderns form. Jag har en lång/smal livmoder och när den "ska" vara strax under naveln hade jag känt sparkar långt över naveln länge

♥ v.32 ♥
  • Jiji
    Jesster skrev 2008-05-23 14:07:18 följande:
    Visst är det så. Det beror ju också på livmoderns form. Jag har en lång/smal livmoder och när den "ska" vara strax under naveln hade jag känt sparkar långt över naveln länge
    Skönt att höra!
  • MuffinCake

Har du varit på UL än?
    Om det är fler än ett barn i livmodern så växer den snabbare.
    Jag väntar tvillingar och märkte tidigt att livmodern var högre placerad än vad som var normalt.

• MuffinCake

Har också hört att det gjorts studier som visar att ju större livmoder man har , desto större sannolikhet är det att man får tvillingar.
    Så jag antar att livmodern varierar i storlek även hos icke gravida?

• Jiji

Hehe, jo jag har varit på två stycken. De sa att det bara var ett då iaf.. Hoppas inte det är nån därinne som gömmer sig bakom den andra.

Ska på UL om 1½ vecka så jag får väl höra vad dom säger.

MuffinCake skrev 2008-05-25 17:00:31 följande:
    Har också hört att det gjorts studier som visar att ju större livmoder man har , desto större sannolikhet är det att man får tvillingar.Så jag antar att livmodern varierar i storlek även hos icke gravida?
  • Schohoo

Jag var på ul i fredags, och enligt allt jag läst så ska min livmoder gå till typ naveln, men bm sa att den gick en bra bit över naveln! Så det är nog väldigt olika! Väntar barn nr2 om det kanske kan göra nån skillnad!?!

Gravid i vecka 20!
  • Jiji

För mig är det första barnet, men det kanske är som för jesster att min livmodern är avlång.

Men det sparkar friskt nu och det känns bra!

Svar på tråden Livmoderns höjd/storlek olika för olika personer?