• Trinity78

Katten luktar illa i munnen

Vår honkatt luktar illa i munnen (mer än vanligt ). Vad göra?

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Svar på tråden Katten luktar illa i munnen
  • Myzteria26

Gå och kolla tänderna. Testa kolla hemma om hon har något som sitter fast i munnen

• CarlHerman

Antagligen behöver hon åka till veterinären och ta bort tandsten, ev. även dra ut några tänder. Har ni inte gjort det tidigare eller är inte katten så gammal?

• sanna88a

tandsten.. eller så kan de bero på om du har bytt foder med? eller om han/hon ahr sovit och haft munnen stängd ett tag kan den lukta lite.

• Prettypink

Vår katt stinker just nu. Tror hon just har fått sina nya tänder! Hoppas det ger sig efter det!:)

• Ettis

säkert tandsten,jag använder plaqueoff till mina hundar och katter har aldrig haft problem sen dess,köper det hos vetrinärer eller djurafärer.

• sanna88a

och jag använder mjau friskies och whiskas till mina katter och har heller aldrig haft problem med tandsten eller nåt

• Magini

Låter som katten har en infektion tycker jag, gå till veterinären! Är det bara tandsten är det ju lätt ordnat men det kan ju vara något mer..

Har du öppnat munnen på henne och tittat hur det ser ut däri?

• MammaMandiz

Våran katt luktade jämt.. ja.. rövhål i munnen. När han hade busat och bitits så stank man så man var tvungen att tvätta händerna.
    TS, lånar din tråd och frågar om någon kan vet vad det var?

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Trinity78
    Myzteria26 skrev 2008-05-23 16:25:15 följande:
    Gå och kolla tänderna. Testa kolla hemma om hon har något som sitter fast i munnen
    Jag har kollat och jag kan inte se nåt som sitter fast. Jag ser heller inget som ser inflammerat eller sårigt ut.
    CarlHerman skrev 2008-05-23 16:37:05 följande:
    Antagligen behöver hon åka till veterinären och ta bort tandsten, ev. även dra ut några tänder. Har ni inte gjort det tidigare eller är inte katten så gammal?
    Vi har bett veterinären kolla tänderna varje gång vi är där för vaccinationssprutan och hon/han har aldrig sagt nåt om tandsten eller dra ut några tänder. Katten (Selma) är 7 år gammal.
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • La Rose

Hur länge har det hållt på?

• Trinity78
    La Rose skrev 2008-05-26 10:12:37 följande:
    Hur länge har det hållt på?
    Jag märkte det för ett par veckor sen.
  • FruSundahl

Vår katt luktade illa när den hade mask.
    Sen finns det ju andra orsaker också.

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • La Rose
    Trinity78 skrev 2008-05-26 10:14:11 följande:
    Jag märkte det för ett par veckor sen.
    Ok. Det kan ju vara tandsten som börjat komma. På min 3-åring har det redan börjat, och det fick jag reda på ca ett halvår efter vaccinationssprutan (när vi var hos vet av annan anledning). Men då sa de att de ändå inte var så mkt att göra med det förrän det blev värre.
    Finns ju godis/foder som ska ta bort dålig andedräkt och förebygga tandsten, kanske är värt att prova?
  • Trinity78

Vi har inte bytt foder förresten. Jag ska gå förbi djuraffären i eftermiddag och kolla efter PlaqueOff, tack för tipset

Svar på tråden Katten luktar illa i munnen