• Sosserator08

Vem är normal?

Nyfiken på hur folk uppfattar och förklarar ordet normal.

Så, vem är normal och hur förklarar man att denne är?

• Svar på tråden Vem är normal?
  • Eisa

Så som de flesta är helt enkelt.

Normalt: bo under tak
    onormalt: vara uteliggare

• Trinity78

Normal är man om man följer normen. Normen behöver inte alltid vara bra eller hälsosam. Samhället bestämmer vad normen är.

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Sosserator08
    Trinity78 skrev 2008-05-23 16:39:44 följande:
    Normal är man om man följer normen. Normen behöver inte alltid vara bra eller hälsosam. Samhället bestämmer vad normen är.
    Följer normen i samhället, världen, på arbetsplatsen, i killgänget på krogen eller all of the above?
  • presens konjunktiv

Hur jag uppfattar att andra använder det? Någon som följer normen, som inte sticker ut och avviker.

Hur jag använder ordet? Någon som ligger i mitten av normalfördelningskurvan över vad det nu är man undersöker.

Dessa båda kan förstås överlappa varandra, men behöver inte göra det.

Jag gillar inte rigida normer, och jag gillar egentligen inte ordet normal. Det innebär per definition att det finns något som är onormalt, och i förlängningen att normal=bra och onormal=dålig.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Trinity78
    Sosserator08 skrev 2008-05-23 16:43:25 följande:
    Följer normen i samhället, världen, på arbetsplatsen, i killgänget på krogen eller all of the above?
    Det finns olika lager, precis som du skriver. Olika grupperingar har olika normer. Vissa normer är samhällsövergripande, men inte alla.
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Neko

Om man är som de flesta, fast det är inte så att man måste tillhöra majoriteten. Ifall tex 75% har blå ögon och 25% har bruna så är man inte onormal för att man har bruna ögon. Vet inte riktigt var % gränsen går, vid 0,1% kanske?

• Trinity78
    Neko skrev 2008-05-24 10:33:49 följande:
    Om man är som de flesta, fast det är inte så att man måste tillhöra majoriteten. Ifall tex 75% har blå ögon och 25% har bruna så är man inte onormal för att man har bruna ögon. Vet inte riktigt var % gränsen går, vid 0,1% kanske?
    Fast nu blandar du ihop normalt och naturligt. Naturligt innebär något som är förekommande biologiskt. Normer och normalt är en kulturell betingelse.
  • Neko
    Trinity78 skrev 2008-05-24 13:28:03 följande:
    Fast nu blandar du ihop normalt och naturligt. Naturligt innebär något som är förekommande biologiskt. Normer och normalt är en kulturell betingelse.
    Nej, jag tänkte inte så. Nästan allt är ju naturligt ändå. Tex så är ju incest naturligt eftersom det sker i naturen i enstaka fall, fast det är ju ändå onormalt.
  • Trinity78
    Neko skrev 2008-05-24 13:37:00 följande:
    Nej, jag tänkte inte så. Nästan allt är ju naturligt ändå. Tex så är ju incest naturligt eftersom det sker i naturen i enstaka fall, fast det är ju ändå onormalt.
    Exakt.
  • Saskia

När någon agerar och ser ut på ett sätt som man hade kunnat förvänta sig.

Svar på tråden Vem är normal?