• sanna88a

kattmamma - skiljas från ungarna

snart ska våran katt skiljas från sina tre ungar. hur kommer hon reagera? vad kan man göra för att hon ska må bättre och inte hamna i en depression? stackars misse. som hon kommer sakna dem.

• Svar på tråden kattmamma - skiljas från ungarna
  • SunnyBunny

Jag har haft många katter i mitt liv. Och jag har aldrig haft problem när mamma kissen ska skiljas från sina ungar. Brukar va tvärtom att de tröttnar på dem i slutet;) De kanske går omkring nåt dygn och letar efter bebisarna, men sen blir det som vanligt igen..

• Majsan70

Tar man ungarna vid 12 veckor eller äldre så är proceduren oftast klar redan.

• sanna88a
    Majsan70 skrev 2008-05-23 16:58:49 följande:
    Tar man ungarna vid 12 veckor eller äldre så är proceduren oftast klar redan.
    ahn okej, ja de är 12 veckor när de ska bort. :) så jag hoppas att mamman inte bryr sig så mycket då. hon är ju utekatt med och ahr inte fått varit ute så mkt så hon kommer kanske inte bry sig så mycket bara hon får vara ute mer
  • Lokatt

försök att inte alla flyttar samma dag. det brukar underlätta. och som redan sagts så brukar det inte vara någon fara vid 12v.

• sanna88a
    Lokatt skrev 2008-05-23 17:16:25 följande:
    försök att inte alla flyttar samma dag. det brukar underlätta. och som redan sagts så brukar det inte vara någon fara vid 12v.
    ja okej, men två skatill samma hem . sen den tredje ska ensam till ett hem och de ska hämntas samma dag tyvärr =/ för de ska ju vaccineras och veterinärbesiktas och besiktningen gäller bara i sju dagar.
  • principesa

Kattmamman kommer att tycka att det blir så skönt! Det är i varje fall vad mammas katt tyckte. Nu får hon ju all uppmärksamhet själv. Ge henne lite god mat och skäm bort henne så kommer hon att må fint.

Fick känslan av att hon verkligen hade tröttnat på dom vid 12 veckor. Var så less på att dia och slog till dom om dom försökte.

• sanna88a
    principesa skrev 2008-05-23 17:22:13 följande:
    Kattmamman kommer att tycka att det blir så skönt! Det är i varje fall vad mammas katt tyckte. Nu får hon ju all uppmärksamhet själv. Ge henne lite god mat och skäm bort henne så kommer hon att må fint. Fick känslan av att hon verkligen hade tröttnat på dom vid 12 veckor. Var så less på att dia och slog till dom om dom försökte.
    det är inte för att hon är less på dem som hon gör det, det är för att det gör ont!
  • principesa
    sanna88a skrev 2008-05-23 17:24:07 följande:
    det är inte för att hon är less på dem som hon gör det, det är för att det gör ont!
    Hur vet du det? Tror bestämt att hon var less på dom. Hon hade säkert inte gett dom mat på nån vecka och fräste åt dom. Hon tyckte väl att dom skulle växa upp kanske? Intressant att se när en kattmamma uppfostrar sina barn :)
  • sanna88a
    principesa skrev 2008-05-23 23:03:43 följande:
    Hur vet du det? Tror bestämt att hon var less på dom. Hon hade säkert inte gett dom mat på nån vecka och fräste åt dom. Hon tyckte väl att dom skulle växa upp kanske? Intressant att se när en kattmamma uppfostrar sina barn :)
    därför att jag är stammis på kattforum.se där finns det uppfödare..
  • principesa
    sanna88a skrev 2008-05-23 23:04:29 följande:
    därför att jag är stammis på kattforum.se där finns det uppfödare..
    Jaha så då vet du bättre än mig om min katts beteende? hur vet du att jag inte är en kattuppfödare?? Nä men mitt fall så tror jag att jag känner katten bäst. Finns väl ingen mall för hur katter beteer sig? Hon var bestämt trött på dom. Hon började med detta beteende när katterna var runt 11-12 veckor och sen när dom var 14 veckor och skulle flytta så fräste hon åt dom om dom närma sig henne bara. Tror inte det berodde på ont i bröstvårtorna. Än idag, vi har en kattunge kvar, så har hon inte speciellt mycket tålamod med den
  • sanna88a
    principesa skrev 2008-05-23 23:32:33 följande:
    Jaha så då vet du bättre än mig om min katts beteende? hur vet du att jag inte är en kattuppfödare?? Nä men mitt fall så tror jag att jag känner katten bäst. Finns väl ingen mall för hur katter beteer sig? Hon var bestämt trött på dom. Hon började med detta beteende när katterna var runt 11-12 veckor och sen när dom var 14 veckor och skulle flytta så fräste hon åt dom om dom närma sig henne bara. Tror inte det berodde på ont i bröstvårtorna. Än idag, vi har en kattunge kvar, så har hon inte speciellt mycket tålamod med den
    men de brukar fräsa åt katterna och slå till dem när de börjar göra ont. så vore ju kontsigt om det INTE vore så i detta fall.
  • principesa
    sanna88a skrev 2008-05-23 23:34:26 följande:
    men de brukar fräsa åt katterna och slå till dem när de börjar göra ont. så vore ju kontsigt om det INTE vore så i detta fall.
    Så katter fräser inte av andra anledningar? Varför fräser hon än idag åt kattungen när hon blir för närgången och efterhängsen? När hon vill leka vilda lekar? Samma beteende påvisades vid flera tillfället men SJÄLVKLART så fräser dom och slåss när dom får ont också. I just detta fall var mamman bra trött på dom efersom hon visade detta beteende ofta och inte bara när dom ville dia. Sen kanske det är olika på katter. Vad vet jag?
  • sanna88a
    principesa skrev 2008-05-23 23:43:03 följande:
    Så katter fräser inte av andra anledningar? Varför fräser hon än idag åt kattungen när hon blir för närgången och efterhängsen? När hon vill leka vilda lekar? Samma beteende påvisades vid flera tillfället men SJÄLVKLART så fräser dom och slåss när dom får ont också. I just detta fall var mamman bra trött på dom efersom hon visade detta beteende ofta och inte bara när dom ville dia. Sen kanske det är olika på katter. Vad vet jag?
    jo de kan de göra, men de börjar när ungarna blir runt vecka 10 för att det gör ont men din katt kanske tyckte det var skönt med små tände gnagandes på tuttarna?
  • principesa
    sanna88a skrev 2008-05-23 23:45:30 följande:
    jo de kan de göra, men de börjar när ungarna blir runt vecka 10 för att det gör ont men din katt kanske tyckte det var skönt med små tände gnagandes på tuttarna?
    haha näää, det är klart att hon inte tyckte det var skönt! Detta beteende började vid 11-12 veckor och det var INTE när dom ville ha mat bara. UTAN när dom gick henne på nerverna. TEX när dom hängde efter henne och lekte med henne hela tiden. Hon kanske fräste innan det också. Minns inte så väl men vad spelar det för roll? Det jag mena var ju bara att hon var trött på dom och inget annat.
  • sanna88a
    principesa skrev 2008-05-23 23:50:12 följande:
    haha näää, det är klart att hon inte tyckte det var skönt! Detta beteende började vid 11-12 veckor och det var INTE när dom ville ha mat bara. UTAN när dom gick henne på nerverna. TEX när dom hängde efter henne och lekte med henne hela tiden. Hon kanske fräste innan det också. Minns inte så väl men vad spelar det för roll? Det jag mena var ju bara att hon var trött på dom och inget annat.
    jag menade det med att hon slog till dem . du skrev: Var så less på att dia och slog till dom om dom försökte.
    det var DET jag menade när jag sa att hon f¨år ont.. men nu säger du att du inte bara menade då. varför skrev du så då.
  • principesa
    sanna88a skrev 2008-05-23 23:53:20 följande:
    jag menade det med att hon slog till dem . du skrev: Var så less på att dia och slog till dom om dom försökte.det var DET jag menade när jag sa att hon f¨år ont.. men nu säger du att du inte bara menade då. varför skrev du så då.
    Ja men skrev väl lite fort:) Ville bara få fram att hon tröttnade på dom. Trodde inte det skulle granskas så ordagrant. Självklart fattar jag att dom får ont av att dia också. Var ju så uppenbart att hon tröttnade på dom då. Trodde själv att hon skulle bli så ledsen när dom flyttade och tyckte hon var dum mot kattungarna men det är ju deras naturliga beteende.

Kaniner är ännu värre. Snacka om att mamma ignorerar ungarna. Min brorsa har fått några kullar och jag blir förvånad varje gång. Man tror ju dom är som människor med känslor o så.
Svar på tråden kattmamma - skiljas från ungarna