• silverflame

Tips på bra husdjur för allergiker???

Hej alla kära fl'are.

Jag och min dotter är drabbade av lätt pälsdjurs allergi och vi är båda två lika djurkära. Min dotter fyller 8 i år och hon önskar sig ett eget husdjur. Förra året fick hon två natalråttor som enligt de på djuraffären var lätta att få tama...MMmm. Den ena åt upp den andra och nu är den så jävla aggro att jag knappt kan städa buren.
    Finns det någon annan allergiker/ickeallergiker som kan tipsa om bra husdjur? Vi tål vissa katter och hundar men vi bor i lägenhet så det är ju inte så roligt

• Svar på tråden Tips på bra husdjur för allergiker???
  • Blå Flygare

Jag är allergisk mot de flesta djur, och när jag någon gång träffat en katt jag faktiskt tålt så har jag bara behövs träffadet några gånger så har jag sen blivit allergisk mot det Finns inget pälsdjur jag träffat som jag tål. Så nä, något säkert djur finns inte.

Men det finns ju många människor som bara är allergiska mot ett eller två djur, och som har djur. Så om ni baara är lite allergiska så kan ni ju testa om ni vågar. Chinchlla har jag hört ska vara allergivänliga. Men hur kul är det med ett natt-aktivt djur?

• Anna52

Jag vet flera pälsallergiker som har skaffat Chinchilla och mått bra. Men jag kan inte garantera att det funkar för alla allergiker. Men chinchilla är ju ett trevligt och sällskaplgt djur.

• Odile

akvarium, sköldpaddor, ödlor t.ex. Har haft dessa djur själv, kräver en hel del skötsel men är trevliga djur!! Gäller läsa på mycket men så är det ju med alla djur.
    Allergi är ofta personligt, svårt att säga om det finns vissa pälsdjur som man kan tåla. Kattallergiker kan ju tåla vissa kattraser men där är det också olika, man kan ju vara allergisk mot antingen pälsen, huden eller saliven eller allt på en gång. Vissa pälsdjur är svåra pga fodret, t.ex. ska ju kaniner ha hö som vissa inte tål...svår fråga! Jag tål katter, kaniner och hundar men inte fåglar pga dammallergi, fåglar yr upp mycket fjäderdamm som blandas med sand osv..

• MajaLinnéa

Min systers sambo är allergisk mot hundar, men pudlar går bra.
    De har en dvärgpudel och en storpudel.

• Havanna82

Har ni hälsat på någon med katter, tex Devon Rex eller Sphynx? För många fungerar dessa raser trots allergi (dock långt ifrån alla!).
    En katt kan absolut må bra av att bo i lägenhet, faktum är att dessa raser inte alls ska vara ute lösa.

• Guilliotine

Jag tycker ni ska ta kontakt med ett testhem med sibiriska katter. Väldigt många allergiker som klarar av dem. och som sagt så har de testhem så man kan åka dit och umgås med katter ett tag för att se om man klarar av dem. Och de är så fina också. =)

• Prettypink

Absolut Sibirisk katt! Ta reda på var testhem finns! Om du bor i norra sverige kan du komma hem till oss och testa, vi har en!:)

Min sambo är allergisk och det funkar superbra!

• Ettis

ska finnas en allergi ras om man vill ha hund,kommer inte ihåg vad den heter.

• aatena

Både man och dotter är allergiska mot en hel del. Även hund och katt. Nu har vi TVÅ!! mopsar och ingen av dom reagerar på dessa. En sover i sängen men ändå inget

Svar på tråden Tips på bra husdjur för allergiker???