• EllaMa

Amningsnapp? Bra eller dåligt.

Min lille kille på 4dagar är så duktig på att ta ett för litet tag runt bröstvårtan. Just nu är de svullna och brösten är väldigt spända och jag får ont i magen när han vaknar för jag får så ont när jag ammar honom så juag bara gråter.

Så, jag funderarpå om man skulle köpa en sån där amningsnapp som man sätter runt bröstvårtan när barnet ammar. Nån som testat de och kan berätta va ni tyckte?? Jag vill verkligen amma.

• Svar på tråden Amningsnapp? Bra eller dåligt.
  • Babusjka

Det bästa är att öva på rätt grepp utan napp.

Amningsnappen kan ge felgrepp och det ökar risken för mjölkstockning.

Så jag rekommenderar att du kör utan.

• EllaMa

men greppet kan jag, mer eller mindre de tar ju ett tag att komma in i det. Det är just att han drar bort huvet lite o suger jätte hårt igen, han vill suga långt ut på bröstet..

• Lady Dahmer

ge det tidf. jag hade också jätteont de första dagarna, fick t.o.m sår.... sen provade jag att "hjälpa" min lilla gris att få in tutten ordentligt, och det hjälpte!! kläm ihop och tryck in tutten i truten på han! lol.

• ollson

Smörj med PureLan 100 på bröstvårtorna varje gång du har ammat så låter du det lufttorka hellst så blir det nog bra tillslut.
    Har tyvärr ingen erfarenhet av amningsnapp.

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • Cocco

Den har sina fördelar men också sina nackdelar. Jag har ammat sen dag 3 med amningsnapp och det har fungerat för mig men jag vet att det är många som lätt fått mjölkstockning av den.
    I mitt fall så var det amningsnapp eller inte kunna amma alls och då valde jag amningsnapp. Fördelarna är ju att bebisen får ett bra tag och att man slipper ha så ömma bröstvårtor även om det kan kännas ordentligt med amningsnappen. Nackdelarna är att bebisen kan få i sig för lite mat, mjölken kan ta slut och man kan få mjölkstockning. Men den är ett bra alternativ om man inte kan amma annars.
    Jag har inte kännt av några nackdelar mer än att det kan vara lite jobbigt att man måste ha med sig den överallt men i övrigt så har amningen fungerat fint.

• Babusjka
    EllaMa skrev 2008-05-23 18:43:33 följande:
    men greppet kan jag, mer eller mindre de tar ju ett tag att komma in i det. Det är just att han drar bort huvet lite o suger jätte hårt igen, han vill suga långt ut på bröstet..
    Han måste lära sig att suga rätt helt enkelt.
    När han börjar suga fel, få honom att släppa och ta nytt tag. Låt honom aldrig ligga och suga långt ut, då kommer du få sår.
  • EllaMa

okey, tack så mycke. Då väntar jag lite.
    Hr fått lite sår men smörjt in me en sala från apoteket ikväll så får hoppas de blir bättre. Luft torka är svårt, har bh med amningskupor i hela tiden för annars sprutar de ärkligen mjölk överallt. Tycker deär otroligt jobbigt att ama, men vill ju ändå =) o nu låter de om att de ska va dags igen..

• Vaniljlatte

Jag tycker du ska prova amningsnapp. Själv fick jag sådana redan på bb, då jag hade så himla ont och var sårig. Däremot finns det olika storlekar. Den mindre varianten finns på Apoteket och den större på ex babyproffsen. Efter ett tag körde jag varannan gång med amningsnapp, varannan utan, för att hon inte skulle bli bortskämd med att inte behöva "jobba" för maten så att säga. Det gjorde fortfarande ont då, men då hade man ju fått in vana och snits, så det gick snabbt över då.

Annars kanske du kan pumpa ur lite innan du ger honom bröstet på natten, kan ju vara så att de är så pass spända att han inte får ett bra grepp utan bara suger på själva vårtan, och då gör det ju svinont!

• engstrom2007

Jag tycker du ska köpa sådana..Min situation va precis som cocco beskriver och för mig och min lille kille va de vår räddning....Köp dok inte de från apoteket utan testa de som finns i barnbutiken....Lycka till

• EllaMa

är så rädd för mjölkstockning bara. Men jag testar lite till så får ja se hur det känns om några dagar. Klämmer ur lite mjölk innan han äter för att de ka mjukna, får även handmjölka då o då.

Svar på tråden Amningsnapp? Bra eller dåligt.