• Wendeblad

För stor livmoder tydligen?

Hej alla glada gravida :)
    jag har en fråga som kanske någon annan känner igen och kan svara på.
    Jag är i vecka 21 och min Bm säger att jag har en livmoder som är i v.25-26 när hon känner. Jag fick en stor livmoder redan i vecka 12. Hon vet inte vad det bror på vilket gör mig orolig, ska på x-tra ultraljud för detta nästa vecka. Men kan inte hålla mig att fråga någon som kanske känner igen detta?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden För stor livmoder tydligen?
  • viseversa

men kan det vara farligt eller? vad spelar det för roll! bebisen mår väl inte dåligt av att ha mer plats eller.

• Wendeblad
    Svar på #1
    Det är just det som jag undrar för Bm såg lite bekymrad ut, samtidigt som hon då säger att hon aldrig varit med om detta tidigare och vet därför inte vad hon ska svara..
  • viseversa

konstigt.Hoppas det inte är någon fara.Men tycker hon var lite oproffsionell som gjorde dig så orolig innan hon ens vet vad det handlar om.

• Saaaraa

Men är det inte att du har ett stort SFmått? Det är nog inte allt för ovanligt :)

• Saaaraa

Råkade skicka..

Rätta mig om jag har fel men är det inte livmoderns storlek man mäter då?

Saaaraa skrev 2008-05-23 20:00:56 följande:
    Men är det inte att du har ett stort SFmått? Det är nog inte allt för ovanligt :)
  • Wendeblad
    Svar på #4

Just vad jag tyckte oxå.. jätte konstigt beteende faktiskt. Man har ju aldrig varit med om detta tidigare precis. Därför gör jag en chansning här :)

• Wendeblad

Jo det var SF hon mätte och det är det och det visar att min livmoder "vill vara" en månad större och bebisen är som i v.21. Men hon hade aldrig varit med om det som hon sa, vilket jag trodde var vanligt att man har olika storlekar som är från person till person.

• Leia07

Jag har haft stort SF-mått hela den här graviditeten. Första gången livmodern mättes på mig var jag i vecka 26 och då hade jag ett mått på 30 cm. Nu i vecka 39 är måttet 46 cm. I mitt fall beror det på ett stort barn, men det kan likväl bero på rikligt med fostervatten. Behöver absolut inte betyda någon fara.

• Wendeblad

Okey gott o höra. Hon sa att det kan vara myomer som gör det vilket inte kändes bättre precis :) Men jag ska avvakta till nästa vecka så får vi se vad UL säger.. Tack

• camomillis

Skumt att hon reagerade så! Bra att hon kollar upp det givetvis Alltid bättre att kolla saker en gång för mkt, men konstigt att hon verkat reagera så starkt!
    Med mitt första barn var livmodern uppe i navelhöjd i v.14+ vilket motsvarar halvtid ungefär, men det var ingen som reagerade nämnvärt över det. SF måttet höll sig sen på översta kurvan hela tiden o på slutet var jag tom uppe över den översta.
    Den här gången var livmodern uppe vid naveln igen kring samma vecka, men eftersom jag får barn ganska tätt så kan det ju också inverka. SF måttet verkar bli stort den här gången också iallafall.
    Långt inlägg blev det visst Men jag ville bara poängtera att mina magmått varit "förstora" båda gångerna utan att det varit något som helst fel! Skönt att hon vill vara noggrann o kolla givetvis, men det måste vara betydligt större chans att din mage "bara är stor" än att det är nåt galet

Mamma till Tilde 070211 - lillasyster 080802
  • Leia07

Usch vad onödigt, och som någon annan skrev, oprofessionellt av din BM att säga något sådant och göra dig orolig när ett stort SF-mått kan bero på rikligt med fostervatten, stort barn, barnets läge osv. Jag håller tummarna för att det går bra på UL nästa vecka!

• camomillis

Kan tillägga att min dotter vägde 3525g när hon föddes på BF+6 sen!

Mamma till Tilde 070211 - lillasyster 080802
  • Leia07

Min dotter vägde 3875 g på BF och då hade jag också ett stort SF-mått som låg en bra bit över övre kurvan. Så vissa verkar bara vara benägna att få lite större magar.

• molie

Jag väntar min tredje och har fått större och större mått varje gång, har alla tre gångerna haft en egen kurva över den högsta. Min bm sa att vissa har större livmoder än andra och så länge man följer sin kurva så är det ingen fara. Om man däremot runt v.30 ökar kraftigt eller minskar så är det läge att kolla.

Mitt sf-mått denna gång i vecka 25+0 var 30 cm! Båda mina barn har vägt runt 3500g i vecka 39+0.

• Wendeblad

Tack så mkt till er som har svarat, nu känner jag mig mycket lugnare när man har läst om er som har det likadant!! Ser framemot UL för att få sen den lilla en sista gång innan okt :) Ha en trevlig och solig helg!

Svar på tråden För stor livmoder tydligen?