Någon som lyckats gå ner i vikt under graviditeten?
Jag är rätt så kraftig redan nu och skulle vilja gå ner i vikt.
Eller egentligen vill jag hålla den vikt jag har nu igenom hela graviditeten.
Någon som gjort det och lyckats med det?
Jag är rätt så kraftig redan nu och skulle vilja gå ner i vikt.
Eller egentligen vill jag hålla den vikt jag har nu igenom hela graviditeten.
Någon som gjort det och lyckats med det?
Men jag tycker nog inte att du ska fundera på att gå ner i vikt tror inte det är så bra för barnet i magen att banta, ta det när du har ammat klart och känner att du har ork.
När man är gravid är inte direkt den bästa tiden att tänka på viktminskning. Har du inte tänkt på det innan graviditeten tycker jag nog att du kan vänta i några månader till.
jag håller med, banta ska man inte göra!
däremot kan du ju tänka på vad du äter, det är ju bra för barnet, och promenera mycket. inte så att du känner obehag eller blir utpumpad, men rör på dej mer bara.
jag går av nån konstig anledning ner i vikt när jag är gravid verkar det som. gick ner i början med första, och nu i vecka 25 har jag gått ner ett halv kg mot vad jag vägde när jag blev gravid. det enda jag kan tänka mej att jag gör annorlunda är att jag äter mindre godis och promenerar.
Det är ju absolut inte bra att banta när man är gravid. Men tobak o alkohol är säkert ännu värre för babyn!
Banta inte men:
Ät hälsosamt och tillräckligt och rör på dej. För att tillgodose babyns näringsbehov behövs bara 1 ostmacka mer än vad man annars äter i dygnet - Så försök undvik småplockande och ätande hela tiden (speciellt fett och sockrigt småätande!).
Jag är också "över normalvikt" och strax innan lillkillen föddes vägde jag 4,3 kg mera än vid invägningen, i vecka 8. Ingen stor viktuppgång alltså.
Jag är också rätt stor, tycker jag iaf. Skrev in mig på 90kg o är 171 lång.
Med mitt första barn gick jag upp 17kg (skrev då in mig på 88kg) o nu är jag i v.30 o har bara gått upp 3kg!! Är överlycklig!
Har absolut inte bantat, men inte svullat heller. Normalt sätt har jag superlätt att lägga på mig, så jag har ingen aning om varför det gått så här bra den här gången, men skönt är det iaf!
Så det är ju svårt att svara hur det kan bli för din del, men för mig rör sig inte vågen så mkt iaf..
Ett av problem med bantning under graviditet är att i fettet finns de miljögifter som vi har lagrat och när man bantar frisätts dessa gifter bla. pcb.
Jag är i vecka 18 och har gått ner 17 kilo sen i januari (blev gravid i februari)men jag var dock redan kraftigt överviktig.
Jag har bälgat i mig apelsinjuice och faktiskt ätit pizza då och då och jag dricker bara röd eller gammaldags mjölk.
Dock har jag fått avsky mot choklad, jag som var så sugen på det förut!
Om du skulle vilja hålla koll på din vikt under graviditeten;
ät enligt viktväktarnas amningsprogram!
Man äter ju kollosala mängder mat och går ändå ner i vikt.
Glöm inte de sköna cykelturerna.
Bada så ofta du kan i sommar.
Du ska absolut inte försöka att banta under graviditeten. Det kan ge enorma skador. Ser också att barnet är något som är planerat och saknat på din sida, och du har nu inte gått så långt i din graviditet. Du kanske ska fundera på om det är värt att sätta igång en bantingskur och ge skador på barn och ev missfall. Vänta istället ut din graviditet och tänk inte på dina extra kilon. Att oroa sig över de extra kilona är något du får tänka på så att du storknar efter förlossningen ;)
Enligt min PT är det helt ok att lägga om kosten så att man får i sig och barnet tillräckligt men inte för mycket. På så sätt kan man gå ner i vikt.
Bespara mig alla dömanden och kom med ett vettigt svar istället.
Du kanske skulle ta kontakt med en dietist som kan hjälpa till med nån slags kostprogram? Om du vill vara helt säker på att du får i dig alla nödvändigheter för barnets skull.
Så då är det bara att lägga om kosten då! ;)
Jag var överviktig när jag blev gravid, låg 7 kg över på BMI:n. Sen dess har jag gått ner och ligger nu bara 1,5 kg över bmi:n nu i v.17. Det enda som jag gjort annorlunda är att jag har ersatt godis och dylikt med frukt och att jag faktiskt har börjat äta frukost! Har även börjat med morgonpromenader (om det inte regnar för mkt). Det kanske vore någonting!??
jag har vägt samma på inskrivningen som dagen efter förlossningen med båda barnen, har varit mellan 30 och 40 kg övervikt.....
Jag gick ner samanlagt 15 kg när jag var gravid ,med mina flickor åt som vanligt
jag tappade 5 kilo i början men inte medvetet, inte heller för att jag spydde upp allt men blev sugen på nyttigare sker å slutade med tex läsk som jag inte fick i mig längre =( så kan det bli hehe
Men herre gud... Så otroligt komplicerat är det inte att få i sig allt man behöver som gravid. Bara att tänka på järnet, annars kan man i stort sett äta som vanligt. Har man redan övervikt så är det bara sunt och smart att tänka på att inte gå upp mer under graviditeten, jag önskar att jag tänkt som TS!!!
Viktväktarna är ju ett superbra alternativ, deras recept är näringsriktiga och deras bantning behöver inte alls vara bantning i ordets rätta mening, utan snarare en skola i hur man faktiskt ska äta för att må bra och nå en sundare vikt.
Kroppen fäller inte ut gifter vid långsam och sund viktminskning. MEN för att vara på den säkra sidan kanske man hellre ska ha som mål att inte gå upp i vikt under graviditeten.
Önskar TS lycka till med graviditeten=)
Du ska absolut inte banta under din graviditet, eftersom du och barnet måste få i er en massa. Men självklart så är det nyttigt både för dig och barnet att byta ut godis mot frukt och ta en extra promenad om dagen.