• MrM

Hammare och spik för småbarn

På 70-talet när jag gick på dagis och livet var så enkelt som det kunde bli, så fanns det ett lek-set innehållandes (om jag inte minns fel) en mjuk spånskiva ungefär lika stor som en A4, en hammare, småspik och färgglada plastbrickor med hål i. Tanken var att man skulle spika fast plastbrickorna på spånskivan i olika mönster. Nu har lillgrabben helt plötsligt fått smak på att spika efter att ha sett mig hamra tummen blodig. Hittills har han nöjt sig med en plasthammare, en spik och en träbit men jag inbillar mig att min barndoms gamla förnöjelser även skulle kunna roa honom. Så min fråga är nu om det finns någon som känner igen sig i min berättelse och som vet huruvida det fortfarande går att hitta färdiga paket enligt min beskrivning eller måste jag sätta mig ner och göra eländet själv?

Mvh

• Svar på tråden Hammare och spik för småbarn
  • MrM

Tusen tack. Jag tror att du slog huvudet på spiken där om man så säger. Det är ju några år sedan jag såg brädan sist men jag är hyfsat säker på att det var en sådan. Nu skall här shoppas.

Jag var in i en leksaksaffär idag för att leta men det var inte många leksaker som verkade värda namnet. Utbudet av saker som främjade fantasin och lite kreativt tänkande var väldigt sparsmakat. Dessutom var ju personalen i princip i samma ålder som lillgrabben (nåja, lite äldre än två år var de nog allt) så jag betvivlar att de hade greppat vad jag pratade om.

Är det kört att hitta mekano eller kanske sånt där trämekano som man hade på dagis förresten?

Mvh

• MrM

Märkte att man fick bättre Google-träffar när man lärt sig stava till Meccano.

Mvh

• Luddvar
    MrM skrev 2008-05-23 20:55:20 följande:
    Märkte att man fick bättre Google-träffar när man lärt sig stava till Meccano.Mvh
    Ja, stavningen är det lite petigt med.dagens leksaker främjar inte fantasin speciellt tycker jag. Plus att de går sönder ganska snabbt. ha det så kul när ni spikar. Jag ska också köpa en till mina småbarn.
Svar på tråden Hammare och spik för småbarn