• Anonym (Trött)

Min man blir som en HELT annan person när han dricker öl.

Har en på utsidan väldigt bra familj. Vi har tre barn, bor i fint hus, två bilar och bra jobb. Min man är ansvarstagande familjefar som jobbar på huset, klipper gräset och polerar bilen,, ja ni vet. En riktig familjepappa. Han engagerar sig i barnen och är en trevlig och omtänksam man på alla vis. NÄSTAN.

Varje helg är han fixerad vid att drick öl. Bara på kvällarna. Fredag och lördag kväll. Sakta förändras han till en provocerande idiot, rent ut sagt! Vill till varje pris bråka med mig. Diskuterar vi något trevligt så missuppfattar han mig ALLTID och lägger ord i mun på mig som inte existerar i min värld men som han TROR att jag tänker. Sen är det igång och varje helgkväll slutar likadant med att vi blir osams och jag blir ledsen. Efter nyår lovade han att sluta med ölen UTAN min påverkan. Helt på hans initiativ. Pust,, tänkte jag. Vi hade trevligt flera helger på rad men sen var igång igen och han köpte ett par öl. BARA ett par...

Nu har han druckit och jag har flytt till datorn för att undvika honom. Jag hatar helgerna!!! Avskyr fredagar framförallt! Vad ska jag göra? Kan jag begära att han slutar dricka?

Hade han varit den person som han är när han dricker alltid så hade jag ALDRIG levt ihop med honom. Tåler inte den människan som han blir. Högljudd, provocerande och sen kommer han fram till mig och klämmer på mina bröst och säger högt PATTAR, PATTAR!!! Hur trevligt är det? SUCK!

Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Min man blir som en HELT annan person när han dricker öl.
  • Anonym (far)

så där var min pappa med mot mamma.. drack varje helg...
    sedan skilde de sig, mamma fick nog och då började han skärpa sig lite men inte helt.. träffar han ca 1gång per år och vad jag vet håller han på ännu.. är han här upe träffar han mig 1 gång super sedan med sina vänner...

begär att han slutar annars lämna honom.. det blir aldrig bättre isf och dina barn kommer få lida tyvärr..

• plutto

Har du pratat med honom (när han är nykter) om hur illa han beter sig?

• Anonym (vet)

min sambo var likadan, men här gällde det sprit. han kan verkligen inte dricka sprit, han blir en helt annan männsika, sårar en med ord som verkligen hugger i hjärtat.

sist han drack sprit var på nyår, jag var nykter för jag var hög gravid. då sa han till mig: du har förstört mitt liv för att du är gravid. hur rolig är en sån sak att höra då??

8 dagar senare kom vår underbara son till världen(planerat snitt).

vi har pratat MYCKET om det här och han ågnrar sig så han blir blå och skäms fortfarande.
    jag har fortfarande inte kommit över den komentaren och vet faktiskt inte om jag någonsin kommer göra det, den visste vart den träffade om man säger så.

MEN efter nyår har han inte druckit en droppe sprit och han har lovat att aldrig röra skiten igen. Så länge han håller sitt ord stannar jag kvar men om han dricker sprit eller säger något på fyllan igen så går jag och tar mitt barn med mig och det är han väldigt medveten om.

Lycka till.

• Anonym (me 2)

Låter som vi lever ihop med samma man nästan. Han är så omtänksam och gullig i vanliga fall men när ölen börjar drickas så blir han som utbytt. Han svär, är högljudd och provocerar verkligen fram bråk mellan oss. Han kan börja tjafsa om sådana småsaker men som till slut blir ett riktigt gräl som slutar med att jag blir riktigt ledsen.

Har nu sagt att när det bara ar vi två så kunde jag ändå hålla mej undan och tåla det på något konstigt vis. Men nu när vi har en 4mån kille så tänker jag inte leva såhär. han har lovar gång på gång att han inte ska dricka så ofta och inte så mkt. Men ett par öl slutar alltid med att det blir VÄLDIGT MÅNGA öl ist. Han nu sagt att om han inte kan hålla sej från att dricka så drar jag. Mitt barn ska inte behöva växa upp med en pappa som beter sej som en omogen tonåring när han dricker. Så nu är det jag som bestämmer när han "får" dricka och framförallt hur mkt. Det låter säkert skittöntigt att jag ska bestämma en sån sak åt en vuxen karl men han kan verklinge inte dricka med måtta annars. Har än så länge inte varit några problem men det återstår ju o se hur länge det håller i sej.

• Anonym (Trött)

Ja, jag har pratat med honom när han är nykter. Han förstår men kan alltid försvara sitt sätt. Om vi nu haft en diskussion där han har varit för j-klig så kan han släta över den. Prata för sig kan han. Minns vid ett tillfälle som han klagade på mig hela kvällen. Du är så och du är så och så och så och så. BARA negativt då! Otroligt envis är han dessutom och hur man än försöker avleda och komma in på positiva samtalsämnen så vill han alltid missförstå. Tillslut blev jag så tokig att jag slängde undan mitt glas på bordet och bara gick. Det ska MYCKET till innan jag tappar fattningen och får ett utbrott. Bägaren rann över helt enkelt den där kvällen.

• Anonym (Trött)

Skönt att höra att fler har det som jag, om man nu kan säga så? Det är ju förståss inte skönt att andra har samma helvete. Ja, ni förstår nog, hoppas jag.

Man kan alltså ställa ultimatum?

• plutto

Jag skulle nog ställa krav på honom. Om han inte kan bete sig som folk när han dricker (och dessutom varje helg!) så bör han inte dricka öl alls. Om du pratar med honom när han är nykter, tycker han då att han har uppfört sig OK kvällen innan (t.ex) eller "kommer han inte ihåg" vad han sagt och gjort?

Varför måste han dricka öl varje helg?

• Anonym (me 2)

Förstår hur du menar ts. Man kan inte tvinga någon till någonting, men självklart kan du ställa ultimatum. Hade han kunna sköta sej från första början så skulle man ju inte behöva det. Min man gick med på att jag skulle bestämma det eftersom även han tycker att han inte kan dricka med måtta och inte riktigt vet arför han "måste" dricka så ofta. Antar att han har alkoholproblem men det lustiga är att han kan vara nyter när han jobbar(har jour) ibland upp till 2 veckor i sträck.

Anonym (Trött) skrev 2008-05-23 23:28:53 följande:

Skönt att höra att fler har det som jag, om man nu kan säga så? Det är ju förståss inte skönt att andra har samma helvete. Ja, ni förstår nog, hoppas jag.Man kan alltså ställa ultimatum?
  • Anonym (far)

det är en typ av alkoholism tyvärr..

Svar på tråden Min man blir som en HELT annan person när han dricker öl.