• Anonym

Runda blåmärken, cirkelformade typ! Hjälp :-( Vad vad det som det kunde betyda?

Är kanske onödigt nojjig nu men måste fråga här innne.
    För nån dag sedan när jag var och provade skor så upptäckte jag ett ilsket blått blåmärke vid vristen som var runt. Tänkte inte så mycket på det då mannen masserat mina fötter och vrister mycket då jag är gravid i v 36 och har ont i fötterna. Igår upptäckte jag ett till på armen och nu i morse ett till på vaden.
    Har läst nånstans att man ska se upp med blåmärken som har den formen, varför kan jag inte komma ihåg. Blir orolig såklart men det är ju typiskt då vi ska åka iväg idag till kompisar som har stort kalas. Nån som vet vad det kunde betyda med runda blåmärken?

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-24 08:39
    Kan tillägga att jag hade 128 i blodvärden nu i veckan och det låter ju inte som speciellt sjukt då man är i v 36!
    Usch vad jag känner mig nervös nu.

• Svar på tråden Runda blåmärken, cirkelformade typ! Hjälp :-( Vad vad det som det kunde betyda?
  • santos deluxe

Min mor fick samma och trodde att det var blodproppar, dock visade sig att hon hade Leukemi, sedan gick hon fullt frisk i 4-5 månader innan nästa symptom kom. Bäst att kolla upp kanske.

• santos deluxe

Fullt frisk menar jag inte fri från Leukemi utan från symptomer

• LisaS

Sådana blåmärken har jag aldrig hört talas om. Men är du orolig så ring sjukvårdsupplysninge. Lycka till med bebisen!

• Anonym

Usch precis vad jag blev rädd för såklart (nojjig som man är). Men det jag funderar över som talar mot nåt sånt är att jag är gravid i v 36 och har 128 i blodvärden fortfarande. Vid leukemi brukar väl blodvärdena sjunka ganska snabbt?
    Hur år din mamma idag?
    Tack för ditt svar!

• Anonym
    Svar på #3
    Ringde rådgivningen som skickade mig vidare att ringa förlossningen och där kunde de inte heller svara på vad det kunde vara. Hon skulle prata med läkaren som går rond på morgonen. Sen skulle hon ringa upp mig. Jag är ju en sån som blir så orolig också och vi som skulle iväg på kalas, nu kommer jag bara vara orolig hela tiden.

Om det är nån som har nån aning så skriv gärna!
  • santos deluxe

Hon mår idag bättre än hon gjort på flera fler år. Hon har precis påbörjat sin behandling, cellgifter i 1 månad. Men som hon själv beskriver det så har hon inte varit så pigg och allert på flera år.

Vad jag förstått så är det bra odds för att bli frisk från Leukemi idag.

Sedan tror jag att ju tidigare man börjar desto bättre, min mamma hade gått med det ett tag.

• Anonym
    Svar på #6
    Skönt att hon mår bra!
    Då kan jag kanske få fråga dig lite saker?
    Hade inte hon dåliga blodvärden? Kände sig trött och hängig?
    Jag har inte märkt nåt särskilt förutom att de här blåmärkena dykt upp de senaste dagarna!
  • santos deluxe

Mycket, det var så det började. Hon var på vårdcent ofta och dom sa at hon var stressad och skickade hem henne. Till sist packade hon bara ihop och fick ambulans skjuts till akuten där dom insåg att hennes blodvärden var totalt ur balans.

Något med röda blodkroppar som inte bildar, andfåddhet, trött och hänging. Blodplättar något om gör att sårläkningen inte är bra osv osv.

• Anonym (Mamma)

För att lugna dig lite så ska jag säga att det är väldigt ovanligt att man utvecklar cancer om man är gravid. Visst kan det ske men det är tydligen ovanligare (har jag hört)

Att du får blåmärken tycker jag inte låter så konstigt. Du är höggravid och i slutet av graviditeten så har du så stor blodmängd i kroppen att all blödningsrisk ökar, t ex i form av näsblod osv. Ett blåmärke blir det ju om ett blodkärl går sönder och det läcker ut blod.

Du kan inte ha slagit dig utan att du vet om det?

Jag vill iallafall minnas att jag hade fler blåmärken i slutet av mina graviditeter.

• Anonym
    Svar på #9
    Jo jag kan tycka att jag hade fler blåmärken när jag fick mitt första barn och även en period efter.

Jag har inte slagit mig alls vad jag vet och ett av blåmärkena sitter mellan mitt fram på vristen och fotknölen så det är ett lite konstigt ställe att slå sig på med. Sen den ovala, runda formen oroar mig.
    Barnmorskan från förlossningen ringde nu efter ronden och det var inget som hon tyckte lät akut så jag får vända mig till min husläkare på måndag ist.

Talade om att jag var nojjig och att det var leukemi som cirkulerade i mitt huvud ocg då hade läkaren bara skakat på huvudet.

Tack för era svar.
  • Anonym
    Svar på #8
    jag har ju varit så nöjd med 128 i blodvärden fram till nu och att jag sluppit äta järntabletter så egentligen kanske jag inte borde oroa mig för leukemi. Har väl inte kännt mig särskilt hängig heller. Varit sjukskriven av andra orsaker sen i feburari men är i lekparken med min dotter ofta och hittar på en massa saker så jag är nog egentligen piggare nu än för när jag tänker efter. Känner mig så löjlig nu när jag tänker efter men är ändå orolig innerst inne.
    Vad hemst att de inte lyssnade på din mamma förrän hon ramlade ihop. Skönt att hon får vård idag och att det verkar gå åt rätt håll!
  • Anonym

Usch nu ska vi åka iväg på kalaset många mil härifrån. Vet inte hur jag ska hålla min oro på avstånd under hela tiden. Är ju så nojjig av mig och har lätt att hetsa upp mig. Tänk om jag bara hade fått varit hemma åtminstone och sluppit varit tvingad att vara trevlig mot en massa människor.

• Anonym

Kan man ringa till sin vc och kräva att man får ta prover?
    Efter mitt förtsa barn hade jag en förlossningsdepression men massor av dödsångest och jag har ju inte så långt kvar innan jag ska föda. Även om proverna inte är akuta eller nödvändiga för min fysiska hälsa så är de akuta känner jag för min psykiska hälsa. Bryr dom sig om sånt?

• Anonym (personal)

Tycker du ska ta blodprov för säkerhet och för att dämpa din oro.
    Låga trombocyter (blodplättar) kan man få av havandeskaps förgiftning också, men då borde du ha andra symtom som huvudvärk och högt blodtryck också men prata med din BM

• Anonym

Anonym (personal) skrev 2008-05-25 19:35:36 följande:

Tycker du ska ta blodprov för säkerhet och för att dämpa din oro.Låga trombocyter (blodplättar) kan man få av havandeskaps förgiftning också, men då borde du ha andra symtom som huvudvärk och högt blodtryck också men prata med din BM
    Ringde upp till förlossningen igår och fick prata med en bm. Hon var jättebra och tyckte att jag mådde alldeles för bra och var för pigg Jag känner mig inte mer trött än vanligt trots att jag är gravid och har en 2,5 åring hemma.
    Sen så hade jag 128 i hb i veckan så egentligen skulle jag nog kunna lägga ner det här. Men det sitter mer i psyker på mig. Hade sån dödsångest efter förra förlossningen och det vill jag aldrig uppleva igen så det är ju bättre att få ta prover och släppa det än att gå omkring att må dåligt om man inte är sjuk.

Borde väl märka en massa andra förändringar än några blåmärken om man har leukemi?
Svar på tråden Runda blåmärken, cirkelformade typ! Hjälp :-( Vad vad det som det kunde betyda?