• Anonym (upprörd)

Fulla föräldrar med små barn på krogen??

Var på lokalpuben igår för att äntligen få komma ut och äta varm middag tillsammans med mannen.
    Barnen var givetvis hemma med barnvakt och sov.

När vi satt där så fanns det två andra mammor och en pappa med tre barn en nyfödd, en på 3-4 månader och en 2-3 åring.
    Klockan var 21 på kvällen och det var en stökig fredag.
    Barnen skrek om vartannat och ingen sa någonting.
    Varken föräldrar eller någon utomstående.
    Tillägg är att pappan var så full att han absolut inte kunde stå rakt upp eller gå normalt.
    Och denna pappa gick med den nyfödda i ena handen och med en öl i andra, vinglandes.

Är det bara jag eller är sånt här beteende oacceptabelt??
    Jag mår illa när jag ser sånt här.
    Mina barn ska sova vid 19 och visst blir det inte alls så och visst kan det finnas undantag.
    MEN att sitta full på en stökig lokalpub???

• Svar på tråden Fulla föräldrar med små barn på krogen??
  • Tigra79

Jag tycker att det är förjävligt. Det är ju tur för dom stackars barnen att man inte får röka på krogen längre iaf.

Var i Turkiet nyligen på ett all-inklusive hotell. Där fanns det alltid barn i baren och röken låg som en tjock dimma förutom all alkohol som dessutom dracks. Tycker inte barn har i en sådan miljö att göra och att föräldrar som drar dit dom är oansvariga till max.

• Anonym (upprörd2)

låter VERKLIGEN inte ok...konstigt att restaurangägarna serverade paret/mannen mer alkohol i det läget...
    Stackars barn...
    håller meed-barnen ska sova på kvällen och INTE vistas i en miljö med alkohol. Ska man dricka får man fixa barnvakt!

• Anonym

Nä, det låter onekligen inte bra.

• Anonym (fy)

Fy, vad hemskt. När yngste sonen var bebis blev vi bjudna på bröllop. Hade bebisen med oss. På festen sov lillen på övervåningen och jag gick upp med jämna mellanrum för att kolla honom och amma. En av bröllopsgästerna som var bra på lyset dundrade plötsligt in i rummet, låste dörren och försökte genom hot få mig att ha sex m honom. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, skrek som en galning men det var ingen som hörde, tillslut kom min man för att se efter var jag tog vägen.... Aldrig mer barn med där det serveras alkohol....

• Anonym (upprörd2)

Anonym (fy) skrev 2008-05-24 09:50:34 följande:

Fy, vad hemskt. När yngste sonen var bebis blev vi bjudna på bröllop. Hade bebisen med oss. På festen sov lillen på övervåningen och jag gick upp med jämna mellanrum för att kolla honom och amma. En av bröllopsgästerna som var bra på lyset dundrade plötsligt in i rummet, låste dörren och försökte genom hot få mig att ha sex m honom. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, skrek som en galning men det var ingen som hörde, tillslut kom min man för att se efter var jag tog vägen.... Aldrig mer barn med där det serveras alkohol....
    fyyy vad obehagligt!!
    Nä, då är det bättre att stå över den där festen!
  • Anonym

jag hade med min son på en pub förra sommaren, vi hade varit på fotboll ett helt gäng vänner och han var med, han var några månader före 3 år då.
    Vi kom till krogen runt 18 och frågade personalen om det var okej att han var med och de sa ja, men att vid 20-21 skulle det börja bli stökigt och då var det kanske inte så lämpligt.
    Vi blev anvisade ett bord långt in i lokalen, rökning inte tillåtet och fick vår mat väldigt fort "för pojkens skull" enligt personalen. Han åt sin mat och sen kröp han upp i kärran och somnade, när klockan var 20 gick vi därifrån, då hade två st i sällskapet druckit alkohol, ett glas vin resp 2 öl.
    Det tyckte jag var på gränsen själv faktiskt.

Så kan man ju göra, .. men att släpa med sig barn på krogen... NÄÄÄÄÄÄÄEEEEEEE.

men som min sambo just sa.. det där med "på krogen.. " är ju egentligen onödigt.. fulla föräldrar med barn.. redan där är det stopp, men att sen dra med dem till krogen och supa till.. nääe.

Jag kan acceptera ett glas vin eller två, en öl eller så framför tv:n på kvällen när barnen somnat, men att supa när man har barn hemma eller i sin närhet.. då undrar jag hur man tänker.

• Anonym

Precis, man ska inte vara full inför sin barn, en öl eller ett glas vin nån gång är ok men inte mer.

Anonym skrev 2008-05-24 09:56:57 följande:
    jag hade med min son på en pub förra sommaren, vi hade varit på fotboll ett helt gäng vänner och han var med, han var några månader före 3 år då.Vi kom till krogen runt 18 och frågade personalen om det var okej att han var med och de sa ja, men att vid 20-21 skulle det börja bli stökigt och då var det kanske inte så lämpligt.Vi blev anvisade ett bord långt in i lokalen, rökning inte tillåtet och fick vår mat väldigt fort "för pojkens skull" enligt personalen. Han åt sin mat och sen kröp han upp i kärran och somnade, när klockan var 20 gick vi därifrån, då hade två st i sällskapet druckit alkohol, ett glas vin resp 2 öl.Det tyckte jag var på gränsen själv faktiskt.Så kan man ju göra, .. men att släpa med sig barn på krogen... NÄÄÄÄÄÄÄEEEEEEE.men som min sambo just sa.. det där med "på krogen.. " är ju egentligen onödigt.. fulla föräldrar med barn.. redan där är det stopp, men att sen dra med dem till krogen och supa till.. nääe.Jag kan acceptera ett glas vin eller två, en öl eller så framför tv:n på kvällen när barnen somnat, men att supa när man har barn hemma eller i sin närhet.. då undrar jag hur man tänker.
  • Anonym (70 talet)

Den här moralpaniken är faktiskt ganska underhållande, om det inte var för det att man klankar ner på andra människor.
    Jag har själv varit närvarande på diverse halvvilda fester under min uppväxt och tänka sig, jag överlevde och mina föräldrar gjorde ett kanonjobb med uppfostringen också.
    Tagga ner lite.

• Anonym
    Anonym (70 talet) skrev 2008-05-24 12:01:56 följande:
    Den här moralpaniken är faktiskt ganska underhållande, om det inte var för det att man klankar ner på andra människor.Jag har själv varit närvarande på diverse halvvilda fester under min uppväxt och tänka sig, jag överlevde och mina föräldrar gjorde ett kanonjobb med uppfostringen också.Tagga ner lite.
    Det är 2000 talet nu.
  • Anonym (*suck*)

Tll: Anonym (70-talet)

Vi lever inte på 70-talet nu.
    Då, på din tid, då gjorde föräldrar väldigt tokiga saker, ingen respekt för barn alls. Kunde göra precis vad dom ville i dess närhet. Sånt som små barn inte ska se, vidrigt tycker jag... Tur att du överlevde iaf.. Men det är sjukt att föräldrarna på den tiden inte tänkte mer än ett hårstrås längd

• Ellasario

Detdär med alkohol...självklart ska man inte vara _full_ inför sina barn. Men är det exempelvis familjefest så är det för mig självklart att barnen får vara med. Vi var på en födelsedagsfest för någon månad sen och min dotter, strax över ett var med. Det dracks lite vin, jag drack själv ett blas och min sambo kanske 4. Vår dotter gick och la sig vid 7-8 och jag själv senast halv 9. Hon vaknade till när alla skulle gå, de blev då aningen högljudda men annars gick det hur bra som helst. Självklart ska man inte ha barnen runt en massa packade människor men man behöver inte vara rädd för själva alkoholen ifall det bara är en familjefest och alla tar det lugnt. Vi var även på kalas hos en släkting där flera hade barn ed sig men de som hade barn åkte hem tdigare medan de andra kunde festa loss.

• Anonym (upprörd)

Jag ifrågasätter givetvis inte mängden alkohol man som förälder får förtära eller om man kanske har med sitt barn på en fest.
    Kan ju som sagt vara ett bröllop eller någon annan tillställning som är viktig och alla har ju inte den förmånen att få barnvakt.
    MEN en lokalpub, för att sitta och dricka öl på öl till stängning kl 23 med en nyfödd...
    Jag mådde illa och visst kommer det barnet kanske klara sig utmärkt utan men.
    Men för min del duger inte kanske.

• N1an

Jag tycker inte problemet är en lokalpub utan att pappan full gick och bar sitt barn. Det känns riktigt illa! Förmodar att mamman var med och att hon var nykter. Vad gör då det? Om inte volymen var skadlig för barnet naturligvis.

Jag tycker att barn ska följa med. Har lite svårt för att sitta hemma med min bebis. Vi har varit ute på restaurang, bowlat, haft picnic osv med våran bebis. Det kommer han inte ta skada av. Dock har tycker jag att man tar hänsyn till om barnet skriker. Då är det ju förmodligen inte nöjt och det bör man självklart göra något åt!

• Anonym

Tycker det är helt ok att ta med sig barnet ut pa restaurang och annat, men däremot inte ok att vingla omkring full med barnet i famnen.

• Anonym

Självklart ska man få dricka lite alkohol även om barnen är närvarande, men aldrig så man blir full.

• Smulu

Jag tycker det är stor skillnad på att ta med bebisen till en krog jämfört med till en restaurang.

Restaurang (dvs ställe där den huvudsakliga anledningen till att gå dit är att äta god mat, helt ok om man anpassar vistelsen efter bebisen.

Krog (plats där den huvudsakliga anledningen att gå dit är att "ta ett par öl") Inte ok med en bebis.

• MirjaochJolinesMamma

Alltså, jag anser att det är inte mängden alkohol det handlar om, det handlar om hur man HANTERAR det!
    Att bli full o vara "pratig o glad" är en sak, men när man börjar o bli stöddig o otrevlig, då är det långt över gränsen.
    Vi är ngr grannar som ses så gott som varje helg, iaf varannan! Vi brukar äta o dricka gott. Männen blir väl lite dragna ibland, men det är alltid lugnt. Fast å andra sidan, våra barn sover vid 19:30 tiden, så de märker ju aldrig det. De har ju inte en aning om vad vi gör, så då kan de ju inte heller fara illa av det.
    Tar man med sig barn till krogen, då bör man (SKA) vara såpass närvarande att man går hem när det börjar o bli "party". Hög musik, rök, fulla människor osv är väl lite onödigt.

Mina föräldrar umgicks med folk, var på fest, typ midsommar, påsk, nyår o även annars. Vi barn for aldrig illa. Men de skötte det hela snyggt. Var alltid lugnt o stilla även om de var fulla. Dock så höll sig ju alltid mammorna lugnare!
    Men till TS, håller med dig! Illa är det!

• Anonym (moralkakan)

Det handlar väl knappast om någon "moralpanik", det handlar väl mer om att barn inte ska behöva se sina föräldrar stupfulla, hur unga än barnen är och att en stökig pub inte är nåt ställe för småttingar.  Jag fattar inte den här moralpanik-paniken som folk verkar ha - nej, vissa saker är fanimej inte okej bara för att vår generations föräldrar gjorde si och gjorde så. De hade inga bilbarnstolar när vi 70-talister var små, är det också moralpanik att anse att kör man barn i bilen utan att de är fastspända bör man bli smiskad hårt!?

Vi var själva på stan, just ikväll faktiskt. Min man funderade på att gå och ta en öl på en uteservering men vi kom båda fram till att det är fan inte snyggt med små barn (vår son är 3 år) på ölhak, hur mycket solen än skiner ute och hur sugen man än är på öl. Jag kommer från ett helnykteristhem och är uppvuxen på 70-talet och verkar ha klarat mig bra utan alla crazy partyn och stupfulla föräldrar  

Och till ts - jag förstår dig fullt ut. Jag tycker det låter fruktansvärt. Och ja, det är helt oacceptabelt också.

/

• Anonym (upprörd)

Va skönt att jag inte är ensam.
    Är definitivt ingen moralkärring som inte kan ta några glas vin även om jag är mamma.
    Inte heller främmande för att ta med mitt barn dit jag vill gå, tex restaurang, fest, bröllop etc.
    MEN lokalpuben där båda föräldrarna dricker och pappan är redigt full.
    En stökig fredag kl 22 då de flesta barn faktiskt ska sova, även om det är i vagnen på en uteservering eller hemma i sin säng.
    självklart kan vissa barn komma i säng betydligt senare än andra och vi alla har inte samma syn på uppfostran.
    Men om min man hade varit så där full hade han inte fått bära vårt nyfödda barn i en hand.

• Anonym (moralkakan)

Igen - håller med dig, ts. Är heller ingen übermorsa som aldrig någonsin dricker men jag har som regel - och detta håller jag hårt på - att inte bli påverkad när sonen är med. Han ska kunna känna att mamma alltid är som mamma är och inte någon glansögd, personlighetsförändrad fnittrig morsa med cheesebreath.
    Sonen är ändå med på mycket, restauranger och andra grejer men det är ju liksom inte likställt med fylla.

Nåja. Vi får väl hoppas att det reder sig för de där barnen du såg på puben.

Svar på tråden Fulla föräldrar med små barn på krogen??