• skvättis

HJÄLP!!!! Paj med skal på rabarberna?????

Fick ett gäng rabarber av sambons farfar som jag skar i bitar och frös in - MED SKAL PÅ! Och nu ska jag baka en paj då mina föräldrar kommer om två timmar.... har försökt skala dem nu när de är tinade, men de flesta blir bara mos..... kan jag baka med skalet på???

Tacksam för snabbt svar! =)

• Svar på tråden HJÄLP!!!! Paj med skal på rabarberna?????
  • Mammas Kalle

ja har alltid skalet på när jag gör paj, brukar bli mjukt ändå..

lyckA till!

• DreamCatcher

jag bakar med skalet på, pajen får en finare färg, jag märker ingen skillnad med eller utan skal. Lycka till!

• skvättis

okej, TACK så mycket! då kör jag på det =)

• TinaElisabeth

Det går ju att förkoka rabarberbitarna lite innan du lägger dem i pajen. Om man vill vara säker på att de ska bli mjuka.

• skvättis

Smulpaj med rabarber - rabarberpaj recept
    ca 1 meter rabarber, skalad och delad i 3 cm bitar
    1 dl socker
    Till degen:
    2 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl eller havregryn, 4 tsk socker, 150 g smör eller margarin
    Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsäker form med 1 msk smör eller margarin. Lägg rabarbern i formen. Strö över sockret. Lägg mjöl, socker och smör (margarin) i en skål. Arbeta med fingertopparna eller en gaffel samman mjölblandningen till en grynig massa. Strö smuldegen över rabarbern. Ställ formen på mellanläge i ugnen och grädda pajen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20 minuter. Servera med kall vaniljsås eller glass.

Rabarberpaj med maräng recept
    Använd samma mått som ovan med rabarber och pajdeg. Men till pajdegen tillsätter du lite vatten (2 msk), knådar ihop till en deg och låter vila i kylen (då blir den lättare att kavla ut om man gör flera och snyggare pajer). Eller så trycker man helt enkelt ut degen i en smörad form direkt. Täck med rabarber och socker och baka som ovan. Under tiden vispar du maräng. Ta 5 äggvitor och 1,5 dl socker. Vispa till ett fast skum. Ta ut rabarbern och låt svalna något. Täck rabarbern med maräng och låt den få lite färg i ugnen (Max värme i några minuter). Ta ut och låt stelna. Klart att njuta.

Jag bakade pajen efter det här recepten, har aldrig smakat en med maräng på.. ska bli spännande! =)

• MrsQ

Skal? Har rabarber skal? Jo det är klart att man kan skala dem men har de skal?

Det har jag aldrig gjort   De blir ju mjuka i ugnen. (snabbt!)

Svar på tråden HJÄLP!!!! Paj med skal på rabarberna?????