• Lovan

Vanlig kudde i bil!!!

Har besök här hemma som har med sig sin 3½åring o en 2åring.
    Nu ska vi åka iväg en bit och ska ha med oss hennes 2 barn o min äldsta.

Hennes 2åring ska sitta i min 1åring stol. Dock så ska min 3åring sitta i sin egen
    stol, så besökets 3½åring har vi ingen stol till.
    Dock så anses det från besökets sida att 3½åringen kan sitta på en VANLIG kudde i bilen - att det bara är höjden som gäller! Han sitter på en vanlig bälteskudde i vanliga fall, men en bälteskudde har ju motstånd mot g-kraft. En vanlig kudde (alltså en sovkudde pratar vi om här!!!) har ju ingen kraft utan ger med sig om vi skulle *peppar peppar* krocka.

Vad göra??? Jag anser det vara idioti att åka med en vanlig kudde, men hon står på sig. Vad tycker ni? Är det okej att sitta på en vanlig kudde? Är bälteskudden bara till för höjden - dvs funkar det med en vanlig kudde istället?

OBEY ME - and your life will be easier.
  • Svar på tråden Vanlig kudde i bil!!!
  • Marco och Mathias mamma

En vanlig kudde kan du inte fästa som man gör med en bilkudde, då är det säkrare att sitta utan kudde öht eftersom kudden ger med sig vid en ev krock och då kan barnet glida ur bältet... MEN jag skulle inte skjutsa en 3,5-åring i en bilkudde öht eftersom de bör sitta i bakåtvänd barnstol.

• Champagne

Never ever!! Då hade jag hellre kört två gånger, än att riskera nåt. Man hade aldrig förlåtit sig själv om det hänt nåt.

En vanlig kudde är för mjuk för att erbjuda nåt motstånd.

• Lovan
    bonusmorsa skrev 2008-05-24 10:52:37 följande:
    En vanlig kudde kan du inte fästa som man gör med en bilkudde, då är det säkrare att sitta utan kudde öht eftersom kudden ger med sig vid en ev krock och då kan barnet glida ur bältet... MEN jag skulle inte skjutsa en 3,5-åring i en bilkudde öht eftersom de bör sitta i bakåtvänd barnstol.
    Håller med dig bonusmorsa, men vill inte ha diskussion ang vändning av barn framåt i den här tråden. Det råder det delade meningar om, så därför är det bäst att diskutera det i andra mer lämpade trådar.
  • Lovan

Nu säger besöket att enligt en polis hon känner så är det helt okej att använda en vanlig kudde. "Bättre en vanlig kudde än ingenting". Men är det verkligen så?

Nu har vi löst det ändå. Vi har en two-way som vi kan låna. Tror att den är för gammal, men bättre än att ha en vanlig kudde.

Men tar ändå upp det här till debatt. Kan verkligen en snut säga så här???

• Marco och Mathias mamma

Jag tror inte att de skulle säga så eftersom det inte kan vara trafiksäker öht. Med tanke på att man helst ska ta av barnen ytterkläder för att bältet ska sitta tätt inpå kroppen så har jag svårt att tro att någon skulle rekommendera att använda en mjuk kudde...

Lovan skrev 2008-05-24 11:04:24 följande:
    Nu säger besöket att enligt en polis hon känner så är det helt okej att använda en vanlig kudde. "Bättre en vanlig kudde än ingenting". Men är det verkligen så?Nu har vi löst det ändå. Vi har en two-way som vi kan låna. Tror att den är för gammal, men bättre än att ha en vanlig kudde.Men tar ändå upp det här till debatt. Kan verkligen en snut säga så här???
  • Lovan
    bonusmorsa skrev 2008-05-24 11:11:14 följande:
    Jag tror inte att de skulle säga så eftersom det inte kan vara trafiksäker öht. Med tanke på att man helst ska ta av barnen ytterkläder för att bältet ska sitta tätt inpå kroppen så har jag svårt att tro att någon skulle rekommendera att använda en mjuk kudde...
    Nej, precis!
    Funderar faktiskt på att ringa snuten på måndag o fråga hur det verkligen ligger till! För om någon av dem säger att man kan, ur trafiksäkerhetssynpunkt, använda en vanlig kudde när man åker bil istället för bilkudde - ja, då borde han tas i örat! Känner till personen i fråga jag också o han är en nära vän till mitt besök, och jag vet att han jobbat som snut i många år. Så han är ingen nyutexaminerad snorvalp som tror sig veta saker...
  • Pyret 85

dessutom är det ju lag på att använda bilstol/bilkudde tills barnet är en viss längd, alltså kan man få böter om man låter barnet sitta på en vanlig kudde.

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Misery

man kan definitivt inte använda en vanlig kudde att sitta på...en riktig bälsteskudde gör ju så att bältet ligger rätt över höfterna o över kroppen...

• Joico

Det är olagligt att åka utan särskilt skyddsanordning, så en vanlig sovkudde skulle ge dig 2500kr i böter (per barn). Riktiga bälteskudden flyttar ju bältet ifrån magen o de inre orgnanen, o i stället ner på benen. En sovkudde ger ingen nytta alls och är dessutom olagligt..

• Joico

Här kommer en källa, punkt nr 2

www.ntf.se/konsument/barnibil/

Joico skrev 2008-05-24 22:27:44 följande:
    Det är olagligt att åka utan särskilt skyddsanordning, så en vanlig sovkudde skulle ge dig 2500kr i böter (per barn). Riktiga bälteskudden flyttar ju bältet ifrån magen o de inre orgnanen, o i stället ner på benen. En sovkudde ger ingen nytta alls och är dessutom olagligt..
  • veapea

har inte läst allt men jag skulle nog köra 2 vändor skulle inte sätta något barn på en vanlig sov kudde annars om det vore mitt barn som skulle setat i bilen hade jag tagit mej å köpt en bilkudde från okq8 eller nått, där kostar de oftast bara en 100 kr.
    det finns ingen nära du känner i nerheten som du kan låna stol eller kudde av.

Svar på tråden Vanlig kudde i bil!!!