• dossanova

Kan man se om äggledarana är vätskefyllda vid spolning, eller eller måste man göra Laparoskopi för att vara helt säker?

Jag undrar detta för att jag fick diagnosen att jag har trånga äggledare som krampar och en var nästan helt blockerad. Har gjort två stycken IVF som misslyckats och undrar du om det kan finnas vätska i äggledaren som dödar embryot. För om man har vattenfyllda ledare, eller om det skulle finnas lite vätska så stöter det bort embryot?

• Svar på tråden Kan man se om äggledarana är vätskefyllda vid spolning, eller eller måste man göra Laparoskopi för att vara helt säker?
  • Hjartesjalen

Hej dossan!

Jag har hort att man kan ha vatska i aggledarna, men da skulle det gora sa att agget inte kan transportera normalt o mota upp spermierna.

Vad gallande IVF om man har vatska da sa har jag hort att det blir dalig miljo i livmodern da. Jag har ingen aning, men detta e vad jag last o hort nar jag sjalv undrade.

Nasta gang du ska prata med din lakare, skriv ner alla sadana har fragor o fraga dom vad dom anser om detta.

Du ska testa igen den 28 de var det va? Hall ut lite till, man vet ju aldrig....

Kramar!!

• dossanova

HEj vännen, Jag har redan slutat med vaggisarna. Jag har börjat få riktigt riklig blod, o alla symptom e borta. Jag ska prata om det här med min läkare nästa gång. väntar bara till efter den 28:e.

Jag har läst i många olika trådar där kvinnor med blockerad äggledare som inte lyckas på 2:a 3:e försöket kollar och gör en titthålsoperation o då så har man upptäckt vätskefyllda ledare som gjort att embryot inte trivs. Vätskan e liksom giftig för embryot på något sätt-  

• Hjartesjalen

Ja det har jag ocksa hort, bra att du ska kolla med lakaren dom vet sakert lite mer. Kram!!

• MTE

Jag är väldigt ledsen för din skull att det inte funka denna gång, men eran tur kommer. Men hur fick ni diagnosen blockerade äggledare? På mig hitta dom detta genom en titthålsoperation. Hade då oxå vätska i äggledare och äggstockar som dom fick tömma. Det va då jag blev skickad på IVF. Det bästa är ju att få göra operationen innan man börjar med IVF då det är mycket pengar.

• dossanova
    MTE: Det konstaterade dom genom att bara göra en spolning. Det e det som jag tycker är lite konstigt. För jag känner mig så osäker på om det verkligen finns vätska eller inte. Jag har inte gjort titthålsoperation eller någon som hellst operationFundersam
  • dossanova

Någon mer som har erfarenhet av detta?

• Hjartesjalen

dossan, jag har gkort bade titthal o spolning. Nar titthalet gjordes sa kollade den lakaren med kontrastvatska o sa att dom var totalblockerade.

Jag kannde mig osaker pga att varken jag el min man litade pa denna lakare av manga anledningar. Ett ar efter nastan nu i Mars sa bestamde jag mig for att kolla dom igen hos en annan lakare dar jag ocksa fick se bilder sjalv. Da var dom bada 2 oppna o hon sa att hon tyckte det var konstigt att jag innan fatt diagnosen blockerade aggledare eftersom jag inte hade nagra som helst problem med dom. Som sagt, den forsta lakaren ville bara tjarna pengar, e mycket sa ahr i USA sa det e svart att lita pa dom.

Men det finns sa manga kvinnor som bara gor spolning for att kolla ledarna, men du kan ju alltid kolla med spolning igen hos samma el hos en annan lakare.

KRAM!!

• fågelblå

Sitter och funderar på samma saker som du. Har bara en äggledare kvar efter att den andra opererades bort i samband med ett utomkvedskap. Man konstaterade då att de andra äggledaren hade en liten mängd vätska i sig men att det var så lite så man bestämde sig för att lämna kvar äggledaren. Ingen berättade för mig att vätskan kan sippra ut i livmodern och göra miljön giftig för embryot, det läste jag här på familjeliv efter att vi börjat med våra ivf-behandlingar. I själva verket hade vi gjort både två färskförsök och ett frysförsök. Blev förstås skitorolig över att eventuell vätska förstör våra chanser och efter att ha bytt ivf-läkare har vi nu börjat fundera på eventuell titthålsoperation. Under vårt senaste försök gick vi på väldigt täta vul och läkaren säger att det inte syns vätska i livmodern men att man aldrig kan vara hundra procent säker att det inte sipprar vätska iallafall. Han menade att stora mängder vätska i äggledarna i allmänhet syns på vul och att vätskan även kan sippra ut på annan ställe än i livmodern och att vätska i äggledarna inte behöver förstöra chanserna att lyckas. Ändå finns ju riskerna där och därför funderar vi nu på ny titthålsoperation. Har dessutom välldigt ont i perioder ungefär där min andra äggledare har suttit så i vårt fall skulle en titthålsoperation ändå vara nödvändig.

Det är fruktansvärt jobbigt att fundera på de här grejerna. Inte nog med att äggledarna inte fungerar och ivf är enda möjligheten. Man ska ha sånt här också. Jag är skitförbannad på mina tidigare läkare som inte talat om dessa risker men försöker tänka framåt istället.

Håller tummarna för dig! Fråga på din klinik vid nästa besök. För mig kändes det åtminstone tusen gånger bättre efter att jag fick sitta ner och diskutera igenom varje liten grej jag gått och funderat på.

• dossanova
    Fågelblå: Det är så att även om det finns väldigt lite lite vätska i äggledarna så innehåller det ett gift som dödar embryot. Det e väldigt blandade åsikter om vätska i äggledarna och vissa läkare säger att man kan leva med det mednas andra (och även den senaste forksningen) säger att vätskan e giftig och skapar en dålig miljö i livmodern. Har pratat med en annan tjej på FL som har gjort avancerad spolning o även på den kunde dom inte se att hon hade vätska. Vätskan kunde dom endast se genom att göra en titthålsoperation.

Om man har äggledarproblem så som trånghet, dåligt passage och kanske till o med bortopererade äggledare så brukar oftast IVF lyckas på upp till 2-3 försök.. Med IVF så ska man ju liksom komma förbi hela äggledarproblemet.

Man kan tydligen även känna av att man har vätska genom att få ont i korsryggen när man tex. rört sig mycket. Vätska kan öven börja samlas efter det att man gjort IVF och utsatt blåsorna för mycket...

Det e många frågor som jag vill få svar på..
  • Hjartesjalen

Men gud, detta visste inte jag heller mycket om... Var sjutton kommer vatskan ifran o varfor gor den miljon giftig tro?

Inte klokt vad skit det finns som en del ska beh sta ut med.

• dossanova

Ja du hjartesjalen, det e mycket man inte vet...

Vätskan samlas i och med att passaget inte är som det ska, och den vätskan är giftig för embyot. Jag vet en tjej som hann göra 6 IVF utan att lyckas, när hon operarade bort sina ledare blev hon gravid på en gång.. Läkare har blandade åsikter om vätskan, men senaste forskningen säger att värskan e giftig och att den inte ska finnas där om IVF ska lyckas..

• Hjartesjalen

Ok, ja det e som du sager, mycket man inte vet, o mycket man inte forstar heller..

Men da galler val samma om man provar att bli gravid den naturliga vagen, har man vatska dar kan det ju inte ga....hmmm, tank om jag har det nu ocksa till raga pa allt, o vi har inte ens borjat.

• Centurion

Ja HSG-röntgen är inte tillförlitlig. Jag har gjort flera st och vid min andra hade jag en kraftig hydrosalpinx, dvs vätskefylld äggledare. Gjorde sedan en till och då visade den på en nästan normal passage. När jag sedan buköppnades så visade det sig att det visst var en hydrosalpinx så de plockade bort den ledaren just för att vätskan i ledaren är infekterad. En gyn sa att det i princip fungerar som en spiral.

Welcome to walk a mile in my moccasines
Svar på tråden Kan man se om äggledarana är vätskefyllda vid spolning, eller eller måste man göra Laparoskopi för att vara helt säker?