• Doris6

Fler med en förlamande trötthet? Vad gör man?

Är i v.12, och illamåendet har tack och lov gått över nästan helt.
    Men nu har den stora tröttheten slagit till.
    Jag är så vansinnigt trött och orkeslös, så jag vet inte vad jag ska ta mig till snart..

Har en 18-månaders dotter hemma som kräver sitt samtidigt som min man jobbar med en renovering på huset som måste bli färdig.

Hur orkar ni andra med?
    Vad gör man för att bli piggare?

• Svar på tråden Fler med en förlamande trötthet? Vad gör man?
  • scharlotta

Jag är bara i vecka 5 än.. men jag sover nästan dygnet runt. Det är hur fint väder som helst, men jag ligger inne i sängen idag igen.
    Jag har tur som har ledigt och ingen egentlig press att göra något, men man blir ändå stressad, och uttråkad, och ont i kroppen har jag! På det ska man må dåligt också..

Tyvärr, jag har inget svar på hur man gör.. då skulle jag nog vara piggare

• IsaCMoJs

De tips jag har fått är att vila när man är trött, kanske inte så lätt med småbarn dock :/
    Jag sover dålig när jag väl sover så jag känner mig inte riktigt utvilad utan trött hela tiden cokså :(

Äntligen gravid efter 3 år, bebis, stanna!!
  • vilbin0305

Gå och kolla ditt järnvärde, du kanske behöver extra järn. Annars är det nog bara vila som hjälper. Själv har jag varit sjukt trött fram till v. 15 i alla mina graviditeter, så det kan ju ge sig om några veckor om du har tur! Hoppas du blir piggare snart!

• Nyfiken gul

Vila, vila, vila och åter vila.... Är det som gäller.. om några veckor kommer du att piggna till automatiskt.

Förlamande trötthet är kroppens sätt att tala om att du måste vila,. Så ta alla tillfällen i akt och vila. Sov när du kan och när det inte går så sitt i alla fall ner och ta det lugnt o vila. Spela inte hjältinna o försök o hinna med allting på en gång, för det orkar du inte ändå. Gör det du måste och lämna resten tills du piggnar på dig.

O kolla gärna järnvärdet och ät gärna extra vitaminer.

• Ann 2008

Jag så trött från v.7-16 att jag bara slängde mig i soffan när jag kom hem efter jobbet. Fullständigt slut. Det blir ju bättre senare i grav, men eftersom du har en liten dotter med så kan jag tänka mig att det är jobbigt. Det enda som hjälpte mig var att försöka sova så mycket som möjligt. Hoppas det blir bättre snart.

• Tingelina

Jag fungerar som en normal människa tills klockan slår 4 på eftermiddagen. Efter det orkar jag inte ens sitta kvar i TV-soffan och slötitta på dåliga serier. Jag brukar gå och lägga mig, sova ett tag, gå upp, titta på en till serie och äta och sen gå och lägga mig. Känner mig väldigt produktiv och kul att vara med (för sambon..).

• Doris6

Tack för alla råd & stöttning.
    Kollade mitt hb förra veckan,hade 119 så det var helt ok.
    Äter järntabletter varje dag ändå...
    ska köpa c-vitamin med järn och testa..

förra gravititeten var jag trött fram till v.14 ca..sen vände det..men denna gång kom tröttheten i v.11..lite skumt men så kan det nog vara.

ja det är väl bara att vila..får dåligt samvete när det är fint väder och min tjej vill hitta på saker.
    då får man ta sig ut ändå..även om man släpar sig fram.

Önskar att det funnits en mamma-barn vagn som man kunde styra med några knappar.
    Vad skönt det hade varit!

• Käringen

Man sover, sover och sover lite till...Man ska lyssna på vad kroppen behöver och inte ha dåligt samvete.

Jag är också tröttare än tröttast. Det var likadant förra gången jag var gravid men det gick över och jag blev pigg i v. 15.

Svar på tråden Fler med en förlamande trötthet? Vad gör man?