• Mammas pojke

*jag måste bara fråga, är ris svårsmält

jag måste bara fråga, är ris svårsmält mat för ett litet barn?

Börjar undra om min lille kille inte fixar att äta ris. Varje gång när han fått ris antingen till luncg eller middag så upplever jag att min son är mer skrikig och gasig i magen på kvällen. Jag vet inte om det kan vara så att det gör ont i magen på honom pga riset eller om det bara är "vanligt" ont. Det verkar ju vara riset som ger honom ont för annars brukar han inte vara såhär på kvällarna.
    Kan barn vara allergisk mot ris? är det kanske inget bra att ge dem det? Jag ger ju burkar typ Farmargryta, burkar från 8 månader.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden *jag måste bara fråga, är ris svårsmält
  • MaDdO

Kan inte vara nåt annat i det brevid som han inte tål då...typ mjölk? Bara en fundering, för jag har snarare hört att ris är bra för magar som är ur form! Vår son "tålde" inte fullkornsvällingen när han var liten å då åt han risvälling istället, som även rekommenderas då barnen varit magsjuka eller är dåliga i magen (fast där kanske jag svarade iaf ser jag nu....han kanske blir extremhård av ris och därför får ont?)!

Hmm, får nog säga att någon annan säkert vet bättre!

• Mammas pojke

Jo, han verkar bli väldigt hård i magen av ris. Därför han skriker så på kvällen för att det gör ont. han är så gasig också.
    Tror inte att det är nåt annat, inget jag märkt iaf.

• Makaroner

Vad finns det mer i Farmargrytan än ris? kanske nåt han inte klarar där i? Har inte hört om någon som inte tål ris...

• Mammas pojke

Farmargryta var bara ett exempel på burkmat med ris i. Varenda gång han får nåt med ris i så blir han väldigt gnällig. Han somnar gott, men vaknar sedan och skriker i flera timmar och så hör man hur gasig i magen han är. Tycker så synd om han så nu vågar jag knappt ge hn nåt med ris i. Ska nog prata med BVC och höra vad dem tycker vi ska göra.
    Men tack för era råd.

• luzorsus

Har läst här inne nån gång att man hellre ska kok agrötris till de små istället för vanlit matris...för att det är mer lättsmält...

• Mammas pojke

Luzorsus: Tack för tipset, det ska jag prova!! Har faktiskt aldrig hört talas om det. Konstigt att inte BVC har upplyst om det?! Pratade med BVC idag och hon sa inget om det, men jag ska som sagt prova det och se om det blir bättre.

• Makaroner

Vet att jag gett min hund ris och fisk när han varit dålig i magen för det är ju snällt, men då har jag kokat det mycket längre än normalt. Mer vatten alltså och sen låtit det svälla länge. Men om det funkar att göra så för barn vet jag inte. Min son hade inga problem med ris när han började äta på riktigt så jag tänkte inte ens i de banorna då. Men man lär sig ju alltid nåt nytt

Svar på tråden *jag måste bara fråga, är ris svårsmält