• Anonym

Abort vecka 10.. Hjälp ! Hur går det till?

Idag gjorde jag ett graviditetstest då min mens hoppat över 2 månader.. På en sekund kom ett starkt plus fram och jag svimmade nästan inne på toaletten.
    Är 19 år, pluggar fortfarande och killen gjorde slut för en annan tjej för en månad sedan.
    Det är troligen han som är pappan, är då i ca 10:e veckan.
    Har även varit med 2 andra killar för ca 3 veckor sedan, men då tror jag inte att jag skulle ha så många symptom och att det skulle synas så starkt på testet..

Jag måste göra abort, även om jag inte riktigt vill det. Men jag är inte redo känner jag. Hur går det till i vecka 10? Gör det ont? Är det jobbigt? Hur länge måste jag vara hemma från skolan?

Sitter här med panik och får inte komma in till gyn förren på måndag..

• Svar på tråden Abort vecka 10.. Hjälp ! Hur går det till?
  • Anonym (*)

Blir nog kirurgisk abort eftersom du gått så långt som v10

• Anonym

Men jag har hårt att man kan göra medicinsk abort fram till v 12?

• Nyfiken gul

Kirurgisk abort blir det då.

Först får du tabletter som ska underlätta aborten som du ska ta x antal timmar före ingreppet.

Då blir du nedsövd under ca 5-10 minuter och så genomför dom en skrapning i livmodern o suger ut allting med en liten vacuumsug. Sen återgår du till uppvaket och får lite fika och chans att vila en stund.
    Du får gå hem så fort du känner dig pigg igen vilket brukar vara efter ett par timmar.

Du kan gå till skolan som vanligt efteråt eller dagen efter. Du behöver inte vara sjukskriven.

• Anonym

"hört" ska det stå.

• Anonym

Är kirurgisk abort lättare att gå igenom än medicinsk, om man ser det fysiskt?

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2008-05-24 19:24:36 följande:
    Ja det kan jag tycka. Du blir nersövd o när du vaknar är allt över. Du blöder några dagar efteråt som en mindre mens sen är allt borta.

En medicinsk kan bli oerhört traumatisk för en del stackare som kan börja störtblöda och få grym värk och bli riktigt sjuka o kanske i värsta fall får åka in akut till sjukhuset o göra en skrapning och ändå blöda ordentligt efteråt...

Jag gjorde en kirurgisk abort och det ingreppet har jag aldrig ångrat, jag har aldrig klarat en medicinsk.
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2008-05-24 19:22:57 följande:
    Men jag har hårt att man kan göra medicinsk abort fram till v 12?
    Olika metoder,det står om dem i min Länk.
  • Anonym (*)
    Anonym skrev 2008-05-24 19:24:36 följande:
    Ja,medecinsk abort får du ju värkar & krysta ut det lilla & man kan behöva trycka på magen mm så tror faktiskt det är jobbigare.

En Op sover man ju på & allt är klart liksom då man vaknar,man har blödning & mensvärk
  • Anonym

jag gjorde en kirurgisk abort när jag va i samma vecka som dig..dom erbjöd mig medicinsk men aldrig att jag skulle klara de.. och visst va de jobbit de blir de nog men du får prata med kurstor och så om du vill innan och efter aborten.

Sen kanske du ska tänka på att skaffa nåt p-medel (om du nu åt nåt kanske du ska byta märke) lycka till

Svar på tråden Abort vecka 10.. Hjälp ! Hur går det till?