• 3 Barnsmamma 06 09 11

Ni som har en finsk lapphund

Vi funderar på en finsk lapphund men vet så lite om rasen. Har inga erfarenheter av den. Många säger att den är skällig. Stämmer det? Vill veta för/nackdelar.

• Svar på tråden Ni som har en finsk lapphund
  • Vindfall

Min moster hade en förut, väldigt ettrig och skällig och lite bitchig. Hon jagade oss barn runt i lägenheten när hon var på det humöret. Tror hon fick in en del bett också, inte så allvarliga dock.

Men en hund blir ju var man uppfostrar den till.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Hur gör man en hund skällig då? Vad ska man tänka på för att inte få en skällig hund? Är det lika lätt att få en labrador skällig som en finsk lapphund?

• Vindfall
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2008-05-24 22:32:18 följande:
    Hur gör man en hund skällig då? Vad ska man tänka på för att inte få en skällig hund? Är det lika lätt att få en labrador skällig som en finsk lapphund?
    En hund som skäller "varnar" ju flocken om att något är fel. Tror nog att det är ganska enkelt att se till att hunden inte börjar skälla, dels genom att gå kurser och dels genom övning hemma.

Vad jag har förstått så ska man ignorera hundens skällande, exempelvis när det ringer på dörren, och inte öppna förräns hunden slutat. Kräver ju då planerande dörrplinganden.

Att min mosters Lapphund skällde har ju med att göra att dom inte uppfostrade henne alls, det här var ca: 15 år sen. Så det behöver ju inte vara generellt för alla Lappisar. Men spetsar har en tendens att vara vaktiga och lite ettriga.

Men som sagt, i slutändan beror ju allt på hur man uppfostrar hunden.

Väldigt vackra hundar iaf.
  • Vindfall

Ja, just ja.

Hade en Labrador för ett par år sen och han var riktigt skällig av sig. Fick honom när han var sju år och hade bott på en gård på landet, där skällande nog är uppskattat. Fick inte bort skällandet.

Alla raser skäller nog, mer eller mindre.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Ok. Ska kolla på en 90%golden och resten flatretriever/border collie imorn och även en 75%labrador och resten golden. Så svårt med rätt val.

• Vindfall
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2008-05-24 22:44:23 följande:
    Ok. Ska kolla på en 90%golden och resten flatretriever/border collie imorn och även en 75%labrador och resten golden. Så svårt med rätt val.
    Oj, mycket blandning där.

Men det är fina raser, Border Collie är en av dom smartaste raserna och Golden och Labrador är ju väldigt vänliga i sinnet.

Men i slutändan är det ju hur man uppfostrar hunden.

Tycker att ni mest ska kolla på hur de som har hunden beter sig, och hundens föräldrar.

Men det blir nog bra. Underbart med en liten valp.
  • Jano

Både min syster och en av mina vänner har en finsk lapphund och de skäller inte alls. Världens finaste hund och snällaste är de dessutom

Jag vill ha en finsk lapphund själv. Mycket för att de är de perfekta familjehundarna inte aggresiva, snälla, inte stora men ändå mycket hund för pengarna.

Om du nu skal ha hund så välj en finsk lappis!!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Vindfall skrev 2008-05-24 22:51:22 följande:
    Oj, mycket blandning där. Men det är fina raser, Border Collie är en av dom smartaste raserna och Golden och Labrador är ju väldigt vänliga i sinnet. Men i slutändan är det ju hur man uppfostrar hunden. Tycker att ni mest ska kolla på hur de som har hunden beter sig, och hundens föräldrar. Men det blir nog bra. Underbart med en liten valp.
    ena valpen är golden med 5%flat och 5% border collie.

den andra valpen är golden/labrador
  • Vindfall
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2008-05-24 22:55:21 följande:
    ena valpen är golden med 5%flat och 5% border collie.den andra valpen är golden/labrador
    Aha, trodde det var samma kull.

Men det är nog bra blandingar. Dom är säkert "mitt-hjärta-går-sönder-söta" som alla valpar brukar vara.
  • Humbla

hejsan!

Jag har en Svensk lapphund, men raserna är ju snarlika i temperament och beteende skulle jag vilja påstå, så jag svarar iaf!
    Min lille hanvovve är 3 år gammal.

Lapphunden är en lite mindre hund med STOR motor, jobbar och är aktiv utomhus, men är väldigt lugn inomhus. Dom behöver MASSOR av aktivering, både fysisk och psykisk, den behöver tänka och lösa problem för att må bra. Passar utmärkt som vallhund, en del passar som jakthundar, spåra brukar dom vara väldigt bra på, och så tycker de flesta om agility, som är en utmärkt aktivering för dem :) Lapphunden är stark, så viktigt att lära den gå fot och inte dra i kopplet.

Lapphunden är skällig, ja! Då det är spets i rasen. Men det kan man ta ur dem, min hund skäller bara när han vallar, men tystnar om man säger till honom, och kan ge ifrån ett varningsskall om någon kommer in genom dörren, för att säga till oss att det kommer någon. Vi tog ur våran lapphund skällandet redan som valp, så det har aldrig varit något problem för oss, men har däremot stött på otaliga lapphundar som står och gafflar dagarna i ända.

Lapphunden behöver ganska omsättande pälsvård, vi kammar och borstar vår lapphund ca 3 ggr i veckan, och vid behov, bada behöver dom egentligen sällan göra, men vi gör även det vid behov.

Positiva sidor: Aktiv, stor hund i mindre format, snälla, allroundhund som man kan göra mycket med, lugna inomhus, kloka, lättlärda, och såklart helcharmiga :) Funkar ofta bra med andra hundar.

Negativa sidor: Skälliga som ras, många lapphundar är väldigt "vassa" i sättet (dock inte min), pälsvården som tar sin tid om man inte gillar det, Tjuriga och envisa, man måste vara väldigt konsekvent, och då menar jag väldigt.

Det var det jag kunde komma på såhär på min korta lunchrast, så om du undrar över mer så får du fråga :) Det här var ju bara min bedömning av lapphunden, grundad på dels det uppfödare talat om för mig, erfarenhet, och de fakta jag hittade när jag själv var sugen på att bli med lappis :)

• Moi

Min Milo är en finsk lapphund! Kika i galleriet!

Han är absolut inte skällig, tvärtom en tyst kille!!
    Helt underbar hund! Intelligent, trevlig, trofast!
    Dock lite lätt uttråkad

det är ingen ligga hemma och sova hund. Det krävs en hel del träning så väl fysikst som mentalt för att han ska må bra!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Vi har bestämt oss för en golden istället. Men tack för alla svar.

Svar på tråden Ni som har en finsk lapphund