• Maglan

Någon som har tips på smart lösning i badrummet?

Vi har köpt hus och i badrummet står det just nu ett badkar. Vi skulle vilja kasta ut det och bara ha dusch men hittar ingen bra lösning.

För i hörnet där man kan ha duschen är det ett fönster i vägen. Det kommer liksom att "gå in i duschen". Lite dålig på att förklara

Har då kollat på duschkabin men dom som inte är groteskt fula är ju svindyra :/

Någon som har något förslag på en smart men inte för dyr lösning?

• Svar på tråden Någon som har tips på smart lösning i badrummet?
  • Carisma95

Hur står badkaret idag?
    Det måste ju vara längre än platsen en dusch tar upp, om du förstår vad jag menar? Kan man inte ha duschen där andra änden av badkaret har varit..?

A stumble may prevent a fall....
  • Maglan
    Carisma95 skrev 2008-05-25 09:27:37 följande:
    Hur står badkaret idag?Det måste ju vara längre än platsen en dusch tar upp, om du förstår vad jag menar? Kan man inte ha duschen där andra änden av badkaret har varit..?
    Det står liksom längs med den långa väggen och badrummet är rätt smalt. Vi funderade på att ha duschen där badkaret står men då blir det som sagt en duschkabin eftersom vi inte kan ha sånna där väggar i hörnet
  • Carisma95
    Maglan skrev 2008-05-25 09:32:15 följande:
    Det står liksom längs med den långa väggen och badrummet är rätt smalt. Vi funderade på att ha duschen där badkaret står men då blir det som sagt en duschkabin eftersom vi inte kan ha sånna där väggar i hörnet
    Måste ni ha duschen i hörnet då?
    Sätt upp såna där snygga, tjocka, fyrkantiga glaskubor (vad heter det egentligen?) som väggar. De kan man ju sätta rakt ut från mitten på en långvägg.
  • Maglan
    Carisma95 skrev 2008-05-25 09:35:45 följande:
    Måste ni ha duschen i hörnet då?Sätt upp såna där snygga, tjocka, fyrkantiga glaskubor (vad heter det egentligen?) som väggar. De kan man ju sätta rakt ut från mitten på en långvägg.
    Ja vi har funderat på det med. Men blir inte det väldigt dyrt?
  • grynet80

Häng ett genomskinligt draperi framför fönstret?

• Maglan
    grynet80 skrev 2008-05-25 09:39:15 följande:
    Häng ett genomskinligt draperi framför fönstret?
    Ja men kan det inte bli massa vattenskador å så?
  • Lineri07

håller med - väggar av glasbetong kan vara riktigt fint!

• grynet80

Vi hade vårt badkar mot ett fönster (som vi duschade i) och vi drog bara för ett draperi. Iofs så behövde vi aldrig "spruta" precis på.
    Fönsterkarmen var inte snygg men inte fuktskadad.

• Carisma95
    Maglan skrev 2008-05-25 09:37:57 följande:
    Ja vi har funderat på det med. Men blir inte det väldigt dyrt?
    Vet inte exakt vad de ligger på per/styck. Efter att ha googlat lite; runt ca 20-30:-/st på byggvaruhusen. (Men det verkar finnas betydligt dyrare också).
    Tror i alla fall att det skulle bli snyggare än att knö in en duschkabin eller "skydda" fönstret på annat sätt. Ljuset från fönstret försvinner ju dessutom.
  • Mamsis

Man kan också sätta upp ett duschdraperi även för fönstret också, bara att dra för när man duschar.

• Kika77

Vet inte hur mycket ni tänkt göra men vi hade ett liknande problem. Efter mycket forskande (+ att man arbetar som snickare) så valde vi att sätta en rak glasvägg med skjutdörrar i längst ner från vägg till vägg. Fönstret kommer då i duschen så därför bytte vi ut fönstret till ett plastfönster (alltså inget trä som blir dåligt. Visserligen så kommer vi ju inte spruta direkt på fönstret men ändå...

• hesama

Jag har precis gjort iordning mitt badrum och hade samma problem som er, att "fönstret är ivägen", satt ivägen för traditionella duschväggar och duschkabin är ju inget vidare snyggt enligt mig. Jag löste det med att köpa en duschvägg (tror de bruka kallas för hotellduschvägg) det är bara en vägg som är lätt böjd som man kan stänga igen när man duschar och stänga igen helt när man inte använder den - helt perfekt - snygg och tar inte alls mycket plats. I fönsteret köpte jag ett typ av persien i plast som man drar ner för att skydda fönstret, snyggt och fullt fungerande.

Svar på tråden Någon som har tips på smart lösning i badrummet?