Om Artur Percy så finns en bok som du säkert kan få tag i
www.antikviteter.net/boktips/percy.htm
Percy var konstnärlig ledare vid Gefle porslinsfabrik 1929 - 1959 och designade ett flertal serviser.
Tillverkningen vid Gefle porslinsfabrik lades helt ned 1979
då hade fabriken sedan 1936 varit med i Uppsala Ekeby koncernen.
sv.wikipedia.org/wiki/Gefle_porslinsfabrik.
Själv har jag tekoppar i serien Zebra tillverkad av fabriken samt en mindre serie med Gefle Safir som är liknande Röd Safir fast blå
Blå vinranka tycker jag är jättefint porslin, och skulle inte ha något emot att äga den servisen själv, som det är nu har jag någon enstaka ärvt uppläggningsfat.
Det är Eugen Trost (en annan kändis från Gefle porslinsfabrik) som är den som skapat dekoren/glasyren till Rubin, detta var tydligen något som Percy inte riktigt gillade då han inte riktigt gillade den rödfärgen men det var fabriksledningen som bestämde att den röda färgen med guld skulle passa bra på hans modeller, när sedan servisen sålde så bra som den gjorde så hade Percy inte mycket att säga till om.
I dessa böcker så får du veta lite mer om fabriken och serviserna.
"Gefle Porslin - Modeller och dekorer" av Tord Gyllenhammar.
och
"Upsala-Ekeby keramik" av Johan Helmersson & Per-Anders Asplund.
Jag är lite osäker på vilken av porslinssorterna som är mest eftertraktat. En bekant samlade allt med Rubin och hade en stående begäran hos en antikvitetshandlare om att bli kontaktad så fort något Rubin lämnades in.
Dock så tror jag inte att någon av serviserna tillhör de dyraste på auktioner, men det är ju säkerligen lite beroende på kvalitet och efterfrågan också. Om du vill veta värde på just dina serviser, så är det bästa att fråga en antikvitetshandlare. Det beror ju lite på skicket i dina serviser. Alternativt ta en titt på Tradera där det just nu finns auktioner på både Vinranka och Rubin.