• knaasen

*Opererade bort gallblåsan för ett år sedan.

Opererade bort gallblåsan för ett år sedan. Nu har jag läst flera som skrivit att de haft problem även efter operation. Stämmer det? Får lite panik. Vill absolut inte vara med om det där igen!! Föder hellre 10 barn =0). Ni som känner av även efter op, hur känns det då?

• Svar på tråden *Opererade bort gallblåsan för ett år sedan.
  • milimina

nej man blir inte helt symptomfri efter en operation. äter man "fel" kan man fortfarande få känningar från gallgångarna, och äter man fel väldigt länge kan man få grus och sten även där! det gäller alltså att tänka på vad man äter och inte äta för mycket kolesterol eller svårsmält mat.

jag tål inte längre skaldjur (kräks som en hund) och kan känna av lite molande om jag ätit äggula, rå lök, för mycket fett t ex bacon eller chips. det är en bra varningssignal så jag har slutat med det, vill aboslut inte få tillbaka några anfall!

• knaasen

Tack milimina. Puffar för att se om fler kan svara

• Annapanna

Jag blev av med min gallblåsa i januari efter mkt svåra smärtor, innan operatioenen kunde jag inte äta någonting utan att få riktigt ont. Efteråt har jag inte haft ont en enda gång Det är så härligt att kunna leva normalt igen!

Däremot får jag känningar, alltså inte riktigt ont, endast en svag värk när jag äter äpplen ,kikärtor eller mkt godis. Jag får också uppstötningar som smakar jäst när jag dricker alkohol eller äter för mkt godis.

• knaasen

Det är så jag har börjat må nu. Därför blir jag lite orolig. Varför informerar inte läkarna om att man kan känna av det ända. Och så borde man ju få en lista med saker man ska akta sig för att äta.

• Annapanna

Jag blev faktiskt informerad om att jag eventuellt skulle få känningar vid stort intag av fet mat osv.
    Jag är hursomhelst bara överlycklig att jag kan äta överhuvudtaget
    Det enda som jag tycker är jobbigt är just "jästuppstötningarna", det är riktigt vidrigt. Å andra sidan är det ju lätt att undvika, men jag tar smällen eftersom jag älskar godis....

Jag har hört att man kan få riktiga problem med gallvägskolik om man äter för mkt av det man inte mår helt bra av, men vet ej hur det ligger till riktigt.
    Hoppas att det går bra för dig knaasen

• milimina

jag fick också info om detta innan operationen, läkaren berättade också att gallgången efter en tid utvidgar sej lite och fungerar precis som en gallblåsa, och just att om man äter fel alltså kan få nya stenar...

det finns ingen lista över saker man inte får äta, eftersom alla känner av olika saker. en del kan inte äta äpplen t ex, men det betyder inte att alla ska låta bli äpplen. man får känna sej för helt enkelt och den känningen du får är ett tecken på att du ska låta bli den sortens mat.

och som annapanna säger ovan, även jag är glad att jag kan äta överhuvudtaget barnmat är inte gott, speciellt inte efter två månader på den dieten..

• knaasen

Känns så taskigt, då jag ätit allt i ett år och nu känner jag av nästan allting. Tack och lov känns det inte lika mycket som ett rikigt anfall. Men man får ju ont i magen av oron att det ska bli värre också=0( Jag fick tid fort, då jag hade en fyramånaders bebis hemma. Undrar om de glömde infon, för det gick så snabbt.

• Tro på

Opererade bort Gallsten + Gallblåsan År 2000.
    Innan den operationen hade jag inte jätteont men nog så jobbigt ändå.
    Efter operationen har jag inte haft något besvär alls!
    Läkaren varnade för sura uppstötningar och halsbränna efter Op, men det har jag inte heller haft några besvär med.
    Man kan även få "Fantom smärtor" efteråt
    Men jag mår utmärkt efter denna op

• knaasen

Jag har gått och skrytit med att: aldrig kommer jag att få ont igen! Nu står jag där med handen i brevinkastet. Idag kan jag inte äta något utan att få känningar=0( Vet någon något som man KAN äta, så min stackars galla får vila sig lite. Svårt att börja ta bort saker igen.

• BaraPyssel

Jag opererade bort gallblåsan för en månad sedan. Fick ingen direkt info om kost, han sa att jag inte skulle påverkas av att inte ha ngn blåsa. Efter operationen har jag fått lite ont av fet mat. Men jag har tagit detta positivt och försöker lägga om kosten. Vi äter numera mycket nyttigare, mer kokt mat vilket är bra för magen och mindre stekt. Har gått ner 5 kg sedan operationen, så jag ser inte detta som negativt. Mannen är lite negativ, han får inte grillat varje dag

Fast jag tycker synd om er som inte kan äta något. Jag kan ju i alla fall äta nyttigt.

//Joanna

Svar på tråden *Opererade bort gallblåsan för ett år sedan.