• Smurfas

Ngn som kan nåt om dragkrokar och bilar?

Vi har ingen dragkrok på vår bil, men jag har hört att det visst finns sådana dragkrokar som man bara kan sätta på. Vi har en Volvo V70 från 2007.

Är det någon som vet om alla nyare Volvobilar är försedda så att man kan använda dessa lösa dragkrokar. Eller är det ett tillval som bara vissa har? (Vi ska använda det till ett cykelställ!)

Mycket tacksam för hjälp om det är någon som kan!

• Svar på tråden Ngn som kan nåt om dragkrokar och bilar?
  • IaOnDaFluff

Ett tips är att ringa till bilprovningens kundtjänst på 0771-600800, där finns det besiktningsmän som kan hjälpa dig!

• Sofffan

Om man har en löstagbar dragkrok på bilen så är det bara själva "kulböjen" man kan ta av så antagligen har ni ingen "ram" att sätta den i för isf borde ni ha "kulböjen" i bagaget eller ngn annanstans i bilen.

• Smurfas

Tack för tipset!
    Ngn annan här som har koll på Volvo-bilar?

• Smurfas

Sofffan: Ok, då får jag genomsöka bilen och kolla då! Tack!

• Anghammarad

Det är klart du kan sätta en dragkrok på bilen. Det är bara att ringa till volvoverkstaden så kan de montera dit en. Skulle tippa att det kommer att kosta 7000-9000 beroende på om ni vill ha ett delbar eller fast drag.

• Smurfas

Jag hade hoppats på att det inte skulle vara så dyrt... :(

• Bubbelbarn

Frågade nyss min man som jobbar på Bilbolaget.
    Att montera en fast dragkrok går på kring 5000 kr och ett löstagbart kring 8000 kr.

Mamma till Tindra 060919
  • IaOnDaFluff

sen ska den registreras med o det kostar lite beroende på vad det är för typ av bil..

• Gaytjej

Min gissning är att en omregistrering inte kostar mer än 600 kr. När jag gjorde en registreringsbesiktning på min (pga uppvägning) så kostade det dubbelt så mycket som en vanlig besiktning (vilket då blev 500 kr).

Har hört folk som kommit ner till 3-4000 för montering av drag.

• IaOnDaFluff

Det beror på lite.. vägning kostar 250kr.. men om det är en vanlig personbil så behövs inet vägning, så då kostar draget 380kr.... är det dock en lb så tillkommer vägning och en högre avgift på draget

Gaytjej skrev 2008-05-27 11:48:21 följande:
    Min gissning är att en omregistrering inte kostar mer än 600 kr. När jag gjorde en registreringsbesiktning på min (pga uppvägning) så kostade det dubbelt så mycket som en vanlig besiktning (vilket då blev 500 kr).Har hört folk som kommit ner till 3-4000 för montering av drag.
  • Smurfas

Pixboy; Toppen med länkarna, de ska jag absolut kolla upp. Tack!

• Ganto

Går att montera på , det gjorde jag på min Audi Q7. Sen får man besiktiga om den bara.

Svar på tråden Ngn som kan nåt om dragkrokar och bilar?