• Mammi H

Tecken på att ditt barn är hungrig

Jag har ett problem. Min son är en månad och vi kämpar på med att amma och ge tillägg. Det är en kamp att få honom att äta då han somnar/slöar till. Nu undrar jag hur man ser att sitt barn är hungrig. Har ingen aning då han vill ha mat. Jag är helt slut. Kan inte läsa av honom. Ringde BB nu i helgen och de sa att han nu ska klara sig i tre-fyra timmar på lite bröst och tillägg, men vi har provat att se om han snuttar på fingrarna mm vid de timtalen utan resultat. Det som händer då är att jag bara till sist får ge honom bröstet och en kamp börjar att få i honom något. Ok på dagen, men natten blir ju så tokig då jag inte sover något. Kan någon ge ett tips?

• Svar på tråden Tecken på att ditt barn är hungrig
  • idisb

e han född i tid? tidiga barn eller slöa barn måste man lära dom vad hunger är. man kan ju inte vänta ut det för länge heller. jag skulle göra så att jag väntar max 4 tim och sen erbjuder mat. flaska gör ju att det är lättare att veta hu mkt han får i sig med. se till att få väga på bvc 1 gång ve så ha nverkligen går upp i vikt

• Moniqe1979

min 3 veckors son vill helst inte äta oftare än 4-5 timmar om han sover mellan målen. BVC klagar på att det är för sällan men jag struntar i det så länge han är pigg och alert samt förhoppningsvis ökar i vikt som han skall (svårt att veta när han bara är vägd 2 ggr hitills) då visar han det genom att ligga och smacka i luften suga på fingrara och tar man upp honom så "hackar" han som en liten hungrig kyckling mot arm axel eller vad man nu har närmast hans mun. Är han vaken så vill han dock ha mat efter 1-2 timmar igen så kommer ändå upp i 8-10 amningstillfällen per dygn. hade som dig när jag lyssnade på bb personalen de ville promt att han skulle ha var 3e timme och resulterade i en envis kamp som ingen av oss mådde bra av för han ville helt enkelt inte ha.

• milimina

får de inte i sej tillräckligt med mat orkar de heller inte med att äta ordentligt osv. vi fick väcka junior i början för att mata var 3 timme, tills han blev piggare och själv orkade visa att han var hungrig. vad de "ska" och inte ska är ju helt individuellt, men är han så slö som du beskriver skulle jag fortsätta väcka och truga. det du kan göra för att håll ahonom vaken målet igenom är att försiktigt gnugga/massera handflator och fotsulor vilket stimulerar sugreflexen och håller dem vakna.

när junior började visa att han var hungrig så gjorde han klassikern hacka med huvudet och åt på mitt ansikte han fortsatte att äta var 3 timme som en liten klocka sedan och slutade inte med det förrän uppåt året.

• Mammi H

Tack för era inlägg. Jag får fortsätta väcka honom och truga med maten. Jag tror att jag får ge honom mat från brösten så han släpper trycket och sedan ge ersättning så han orkar äta "tillräckligt" (Det tog nu på kvällen ca 40 min). Då har jag en stund över på natten till att låta honom rapa, kräkas (om det behövs) och låta honom somna på mig. Annars så har jag trugat ca en timme och då är det ingen sömn känns det som för båda på natten. Har haft svårt att hitta vår rytm då brösten och mjölken verkar leva ett eget liv för hur mycket som vill rinna till. Får se vad som händer om han blir ett flaskbarn på heltid eller om det rinner till mer mjölk och han blir piggare på att ta bröstet.

• Sarita

När vår son var nyfödd sa personalen på neo att det inte var lönt att försöka amma med än kanske en kvart om barnet ändå ar så trött för det ledde ingenvart. MEN, stor men!!! då hade de möjligheten att sondmata så inte blodsockret skulle sjunka för lågt.

Han var inte för tidigt född förresten.

Har du provat att inte väcka utan försöka stimulera igång sugreflexen och mata i sömnen? Det funkar tydligen för en del

• Mammi H

Det verkar som om vi haft en bra dag idag (har sett "tecken" på hunger som ni har beskrivit)då han någolunda tömt brösten och han har druckit ca 30-60 ml (beroende på dygnet)ersättning så jag vet att han är mätt och det har gått ca 3-4 timmar emellan. Har tid på bvc i morgon och då får vi höra där om hur vi ska fortsätta att ge tillägg (antar att han har gått upp i vikt). Han är en rund liten sak min son. Han hade ju ökat rätt så rejält förra gången, men då gav vi ju honom massor med ersättning och bröst hela tiden. Då när jag ammade inför min sköterska så sa hon att vissa barn tömmer brösten på ca 10 min per bröst och de klarar sig. Jag har lärt mig att barn skriker fast de inte är hungriga :)och klarar sig. Är en typisk förstagångsförälder som ska lära känna sitt barn.

• milimina

tja, skriker gör de ju emellanåt men bröst är ju inte bara mat utan även tröst barn som gärna tröstas av tutten lär sej att snutta utan att det kommer mjölk, så erbjud du bröstet. bebisar ska vara runda

junior blev bara arg när han fick bröstet och han "bara" hade sugbehov så han fick napp istället. eller, arg på bröstet blev han inte, men på mjölken

• Melly

Att bara amma var 3-4 timme är sällan! Många bebisar behöver amma tätare än så. Själv så har jag en som är drygt 3 mån och hon vill amma varje eller varannan timma.

Så att jag tycker att du har fått lite konstiga råd om dom säger att han ska klara sig i 3-4 timmar. För att det är det långtifrån alla som gör.

Ge honom bröstet när du märker att han blir som snuttig. Typ gapar med munnen och smackar och vrider huvudet åt sidan och letar efter nåt att suga på

• JeanneDArc

Min dotter började picka med ansiktet mot oss när hon var hungrig som nyfödd.. hon tuggade på händerna sedan efter ett tag. Blev gnällig och ledsen. Tycker också det låter lite konstigt att säga att en enmånaders ska klara sig 3-4 timmar.. många sitter som fastklistrade vid tutten ett bra tag.. Det mesta var skitjobbigt där i början tyckte jag, men sedan lär man sig efter hand att kommunicera med barnet och märka av dess signaler. Man lär känna varandra helt enkelt

• Mammi H

Ja, nu har vi varit på bvc och hon tycker att jag ska köra på som jag gör. Ska i slutet av veckan trappa ner tillägget så han ska ta bara bröst vissa mål. Jag ser nu mer när han är hungrig. Nu så är mitt bekymmer mer att han verkar ha problem med magen. Det känns som om det är lite varannan dag. Igår så var han lugn och idag har han det jobbigt. Han sover då dåligt och då orkar han inte äta. Kör redan semper magdroppar, men jag kanske ska börja med mini form med. Ja, är det inte det ena så är det det andra.

• milimina

gaser i magen är inte heller ovanligt. allt man äter passerar ju över i bröstmjölken och det som är gasbildande på dig är det även på bebisen. jag kunde typ inte titta på en läsk eller kolsyrat vatten när jag ammade utan att junior fick bubbel i magen. det kan ju vara nåt sånt enkelt? lök, starka kryddor, bönor och kål, kaffe osv är också sånt man kan testa att undvika.

• Jennyh

Min sex-veckors tjej äter med ca 4 timmars mellanrum, på natten kan det gå sex timmar utan problem. Hon är nöjd och glad och går upp i vikt som hon ska. Fram tills nu har hon klarat sig på att bara tömma ett bröst men nu de senaste dagarna har hon börjat vilja äta lite från det andra också.

Alla barn är ju olika med hur mycket och ofta de äter och det är för lång tid mellan målen om bebisen ökar i vikt!

• Bobbenn

Min tös skriker och suger på handen när hon är hungrig

Azaah är här! Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
Svar på tråden Tecken på att ditt barn är hungrig