-
-
Svar på tråden Är det okej att dricka Schweppes Tonic?
-
När man är gravid? Menar du läsken?
-
Ja, är väl inget farligt i den...
-
Tror absolut att du kan dricka det. För de är väl som vanlig läsk.
-
www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_gravid/kinin/
Jag hade inte gjort det även om det troligen är väldigt små mängder i Tonic.
-
Jesster: ja precis vad jag trodde, att kinin inte är bra vid graviditet. Jag avstår.
-
Ja du kan dricka det.
"Kinin, förstahandsmedel vid komplicerad malaria, anses inte fosterskadande om det ges under graviditet. Kan i mycket höga doser inducera uteruskontraktioner men studier har visat att kinin inte är abortframkallande vid terapeutiska doser." källa: Infpreg
Vi ska även komma ihåg att de doser som är "terapeutiska" är många gånger högra än de små doser kinin som finns i läsk. Enligt smittskyddsinstitutet krävs 67 liter tonic water!! för att komma upp i daglig terapeutisk dos av kinin....och så mycket tror jag inte du dricker -
mmm. tonic water...
-
Kinin kan ge missfall har jag hört men vet inte hur mkt sanning det ligger i det men jag hade inte druckit det. Å andra sidan så borde det stå med varningstext på flaskan i så fall. Men vänta du med det, jag att det smakar pyton så jag har tur iaf
-
Så länge du inte blandar den med sprit går det bra.
-
Tonic water är vad en del gamla barnmorskor rekommenderar om man har mycket kramp i benen.
Jag håller med Alvarin här. Man måste se lite på dosen som finns i Tonic water och den är så liten att det inte är något problem egentligen. Man måste ha lite perspektiv!
Det hade dessutom stått på livsmedelsverkets lista över saker man ska undvika om det hade varit så farligt att man inte kan ta sig ett glas.