*på en 3 dagar gammal baby?? Har
på en 3 dagar gammal baby??
Har hänt min kompis lillkille..nån som varit med om liknande?
på en 3 dagar gammal baby??
Har hänt min kompis lillkille..nån som varit med om liknande?
Så lågt blodsocker tyder väl på hyperglykemi - är väl bra om någon tittat på honom...
Vad betyder hyperglykemi?
Motsatsen till diabetes, att man har för lite socker och för mycket insulin. Vad jag förstår är hyperglykemi egentligen ingen sjukdom som diabetes är, men man behöver ju göra något åt det eftersom känslan att vara hyperglykemisk (blodsockerfall) är svimningskänsla, hunger och matthet.
Har det tagit provet på sjukhus eller hos någon vårdperson eller är det någon som gjort med sina diabetesmätverktyg hemma? För 0 är väldigt lågt, kanske är det mätfel?
Det är gjort på BB, då han bara är 3 dgr så har dom inte åkt hem än. Men har nu hamnat i kuvös och får "näring" via en kanyl på de lilla huvudet.
Har man lägre blodsocker än 2,5 så räknas det som hypoglykemi (dvs abnormt lågt blodsocker).
Jag misstänker att min dotter hade för lågt blodsocker när hon föddes (ingen tog prover vad jag vet). Hon fick nämligen en acetondoftande andedräkt och när jag påpekade det, så skrattade bara personalen. Men det är allmänt känt att vid hypoglykemi får man ofta en andedräkt som doftar aceton.
Jag kan inte svara på om det blir några skador på bebisen eller vilken behandling som han fick, men jag hoppas verkligen att han mår bra nu.
Kram!
hmm, jag _tror_ att det är olika om man har diabetes eller inte.
Hyperglykemi = när man har för högt blodsocker
Hypoglykemi= när man har för lågt blodsocker
Vännen,
då är han ju omhändertagen iallafall! Så skönt.
Lågt blodsocker kan ju tyda på att han inte kan tillgodogöra sig näring eller få i sig mat eller om jag ska gissa mer att det produceras för mycket insulin i kroppen. Jag _tror_ att det inte är att betrakta som något jättefarligt, men jag vet inte.
Håller tummarna för att allt går bra.
Tror att han fått för lite mat, men den stackars mamman är ju i upplösningstillstånd. Men som sagt så får han ju vård nu. Synd bara att dom tänkte bli hemskickade redan dagen innan detta upptäcktes...
Sunflower,
fasen, jag blandar alltid ihop hyper och hypo
Det brukar hjälpa att ge dom tillägg om dom har låga blocksocker vid födseln. Efter ett par dagar brukar det stabilisera sig.
Har faktiskt aldrig hört att någon bebis har haft 0,0 i blodsocker, så det är förmodligen inte så vanligt med så låga blodsocker.
Min första son hade låga blodsocker och fick tillägg ganska snart efter förlossningen.
Det blev bra efter ett par dagar.
Hoppas allt blir bra med din väns bebis.
Kan man ha 0.0 och fortfarande leva??
Säkert att det inte var nåt fel på apparaten man använde vid mätningen?
Jag har diabetes och jag känner av att jag är "låg" redan vid 3.0 och neråt. Har aldrig hört talas om att man skulle kunna sjunka så lågt som till 0.0.
Hoppas allt går bra ändå!
Min tjej hade 1,1 i blodsocker samma dag som vi skulle åka hem från BB. På rutin-läkarkollen innan hemgång upptäckte de att hon var så skakig och då kom det fram. Hon fick ligga uppe på spädbarnsavdelningen under natten och få extra tillägg eftersom hon inte fått i sig nog med mat. Blodsockret steg väldigt fort när hon väl fick mat och vi fick åka hem dagen efter när amningen börjat komma igång.
Hoppas det går bra för din kompis! De är ju på rätt ställe för att få bästa tänkbara vård!
Hoppas det redde upp sig. Tror precis som Buttran att man inte kan ha ett så lågt b-gluc. Har läst mig till att bebisar som har länge för _lågt_ blodsocker kan få hjärnskador...hur länge det ska gå innan nåt sånt sker vet jag inte.
Sköterskan hade tydligen också trott att de var fel först, men kollat igen och det var 0,0...sa sköterskan iaf..
Men han verkar vara piggare nu, men vill inte äta från bröstet.