• Ida82

Hur länge klarar sig en ca 4v kattunge utan sin mamma?

En hyfsat vild kattmamma har lagt sina ungar ute i vårt uthus. Hörde svaga pip för några dagar sedan och idag låg en liten stackare nere på golvet och skrek. Kattmamman har nog flyttat dom andra, för vi kan inte hitta dom. Nu har den här lille varit själv sen morgonen, ingen kattmamma i sikte. Hur länge klarar den sin utan att bli för svag och uttorkad? Jag är så fruktansvärt blödig för små hjälplösa djur. Tänker på den hela tiden.

• Svar på tråden Hur länge klarar sig en ca 4v kattunge utan sin mamma?
  • Afrodithe

så länge mamman ser och hör att ni är i närheten så kommer hon nog inte göra något försök att hämta den lille om hon nu är lite vild.

• yatsy

Och om det nu skulle vara så att hon inte hämtar den lille och du förbarmar dig över den så funkar det bra med bröstmjölksersättning. men håll dig därifrån så kanske hon sig vågar fram.. Annars komemr den behöva det ganska snart. ett dygn är en lång tid för en sån liten parvel!

• Upptagen

avvakta ett par timmar, vi hade en kattunge i mellantaket i vårat stalltak, den överlevde minst tre dagar och var nog runt en månad gammal den med. Som tur var fick vi ut den tillslut och den återhämtade sig efter äventyret.

• GrönaDruvan

Finns ersättning att köpa i djuraffärer, du får även med dig en nappflaska. Vi gjorde det med en katt. Man får mata ofta, men kan ju vara värt det!!

• Ida82

Det kan nog vara så, men vi har varit iväg sen kl 14 och hoppades på att den var borta, men den var kvar. Hoppas att hon kommer snart. Vi har stora råttor i uthuset.

• Linda Larsson

Se till att kattungen inte blir nedkyld om mamman inte kommer och hämtar den. Vid 4:e veckan bör tänderna ha börjat bli synliga och du kan försöka med "KMR" mjölkersättning i vanlig matskål för att försöka få den att lapa i sig maten istället för flaskmatning. Du kan hitta mjölkersättningen på apoteket eller hos veterinären.

I femte veckan kan du prova med puréad barnmat eller mosad kattmat som komplement till mjölkersättningen.(Mjölkersättningen bör den ha 4 ggr per dag). Det bästa är förstås om mamman kommer och hämtar den, då kattungen bör vara hos henne till 10-12 veckors ålder.

• CTMT

Det känns som att kattmamman inte är påväg tillbaka... (?) Det händer ju att ungar stöts bort av kattmamman. Verkar kattungen frisk? Ibland om det finns en kattunge i syskonskaran som är minst så händer det att den inte är starkt nog att "boxa" sig fram till mjölken, och då anser kattmamman den som mindre levnadsduglig - kan ju vara så i detta fallet?

Hade jag varit du (och om ni verkligen har stora råttor i närheten + rovfåglar?) så hade jag förbarmat mig över den lille kisen :) Mjölkersättning funkar bra, ska ges var 3e timme, ca. 10 ml (hör på zoo-butiken). Sen kan du även kontakta diverse katthem/kattorganisationer för att se om det finns någon surrugatkattmamma (ibland har man tur!)

Lycka till, hoppas den lille får det bra!

• Ida82

Om jag tar i kattungen, kan det vara så att mamman inte hämtar den, då hon känner min lukt? Brukar kattmamman flytta dom när det är ljust, eller mest när det är mörkt? Usch, vad jag mår dåligt nu. Är så orolig.

• yatsy

Skulle nog gissa på att hon kommer när det mörknat och är tystare ute..

• CTMT

Okänd lukt kan skrämma bort ja... om du tar i den så att säga.

Men ja... jag hade knappt vågat vänta under hela natten med att se om mamman kommer eller ej :( man kommer ångra sig om nåt skulle ha hänt kattungen under natten... Vänta hellre till sen kväll om du kan, då det börjar bli tyst och mörkt.
    Men om du känner att du kan och har möjlighet att värna om den lille kattungen så tycker jag du ska ta in den...

• tintilar

De klarar sig nog ett tag. Jag skulle också låta den vara till kvällen, men jag hade inte kunnat sova utan jag hade suttit inne och spanat.

Ring veterinär och rådfråga.

• Ida82

Mamman kom inte tillbaka. Jag väntade hela natten och på morgonen hoppades jag att den skulle vara borta. Men tyvärr så var den kvar. Helt nerkissad, kall, genomhungrig och många loppor på. Har köpt kattersättning och badat den i loppschampo. Ger den mat var 3-4h. Som tur var så hade kattkommando syd ett stödhem till den, som har en kattmamma och många kattungar. Får se om kattmamman accepterar denna lille kisen, men annars är det ju bara bra om den får en massa sällskap och nya "syskon". Här hemma skriker den hela tiden och är så ensam. Stackars lilla misen, en sån start på livet. På fredag ska vi åka och lämna den, då är loppkuren över. Ska bli så kul och se hur den lilla stackarn reagerar.

• yatsy

Ja den har verkligen tur i oturen :)
    Hoppas att den är välkommen i kattfamiljen!

• CTMT

Va skönt att KKS kom till undsättning :) Hoppas det löser sig och tack för din insats!

• Ida82

Vilket lyckligt slut det blev, för den lilla kisen. Vi lämnade kisen hos en stödfamilj från kks, och hon hade en kattmmamma som bara hade en kattunge på 9dagar, och mycket mjölk. Kattmamman tog emot den nya kisen med en gång, och den började att dia. Så nu har den ett nytt "syskon" och många andra lite större kattkompisar på nedervåningen Jag ska sponsra den lilla kisens uppväxt. Tycker att många fler ska göra det, det finns så många underbara katthistorier på kks`s sida.

• CTMT

Ja KKS är helt underbara! :) Vilken tur och vilken lycka för den lille kisen! Tack vare din insats! :)

Svar på tråden Hur länge klarar sig en ca 4v kattunge utan sin mamma?