• Malill

Druckit alkohol innan vetskap om graviditet

Hallå! Läser här på FL om att många som går på vul ofta får höra att de inte alls är i den graviditetsveckan som de har trott. Detta gör mig lite orolig, är enligt uträkning på nätet i v. 5, och har inte fått tid för inskrivning + vul förrän i v. 9.

Är orolig för att även jag ska vara felräknad, att jag varit gravid längre än vad jag tror. Oron kommer av att senaste mensen var något kortare än vad den brukar och jag är orolig för att det inte var "riktig" mens. Därför undrar jag om jag blivit gravid tidigare. Om jag räknat fel, och blivit gravid tidigare, så har jag druckit några glas vin och en och annan drink under veckornas gång innan jag plussade, dvs. i söndags för en vecka sedan. Är så orolig för att jag ska ha skadat mitt barn!

• Svar på tråden Druckit alkohol innan vetskap om graviditet
  • katten korven

det är nog ingen fara att vara i annan vecka än man trott är ovanligt, men alla ovanliga saker blir så vanliga på ett forum som familjeliv. Dessutom så har embryot ingen utväxling med mamman via moderkakan förrän tidigast i vecka 9, så du behöver inte oroa dig, dock innebär det ju inte att du kan supa på i 3-4 veckor till, men det fattar du nog:)

• BettanB

Det tror jag inte skall vara någon fara. Om det är så lite som du säger är det absolut ingen fara så extremt tidigt. Det dröjer ju ett tag innan fosrtet alls får sin näring från modern också. Så ta det du lugnt.

• Wendeblad

Jag tror att de flesta druckit innan de har plussat. Jag tog till mig att det du gjort innan plusset, har du aldrig gjort. Jag fick reda på att jag var gravid i v.8 och alla har sagt till mig att det inte är någon fara! Så fundera inte på det utan njut av din graviditet istället :) Lycka till!!

• Malill

Tack för ditt svar! Har varit noga med att inte dricka när jag skulle ha ÄL. Är ingen stordrickare. Är jämt "så duktig" och skulle adrig drömma om att dricka efter mitt plus. Men OM bebis nu skulle blivit till tidigare så... suck. Kan man få komma på ett tidigare vul pga oro?

• NinniMalmö

Inget att oroa sig för. Tror att det är så för nästan alla. Bara det inte är stora mängder gör det inget. I de flesta länder i Europa är det ok att dricka några glas vin eller öl i veckan genom hela graviditeten och även när man ammar.
    Sällan någon som inte har druckit något alls under den första tiden. Det skulle nog bara vara tur och en tillfällighet i så fall.

• decemberbabe

Malil: jg har EXAKT samma problem. sista mensen var superkort och mina symptom kom väldigt väldigt tidigt så ja tänker att ja kanske blev gravid tidigare än vad ja räknar. Har inte fått kolla det än. Min inskrivning blev dessutom inställd pga av strejk.

Vad man ähar druckit innan man visste att man var gravid så är det ju inget man kan göra nåt åt så här i efterhand. Så det är bara att ta det lugnt och tänka att det kommer gå bra. Även om du blev gravid tidigare än du trott så är det ju fortfarande tidigt i grav som du druckit och inte så jättemkt om ja förstått rätt. Så oroa dig inte för det!

• Malill

TheFamily: fick det inskrivningsdatumet när jag ringde till bm, trodde det var en vanlig tid? Vul går jag på direkt efter inskrivningen pga att jag nämnde för bm att jag hade en kort mens och tänkte att bebisen kanske blev till tidigare. Då sa hon att man kunde göra ett vul för att se fostrets ålder. Trodde även detta var ganska vanligt? Har några väninnor som varit på vul och sett sin lilla "klump" och fått med sig en bild hem. Är det inte vanligt? Är ju rookie på det här...

• Malill

Decemberbabe: skönt med någon i samma sits! Jag tror att jag hade mens, men den var kortare så... jag kanske bara nojar mig. Mb tyckte att det lät som om det var mens, men hon föreslog ändå vul.

• AnnsanPannsan

Jag hade en dunderfylla veckan innan jag visste att jag var gravid. Innan man vet om att man är gravid så kan man ju inte göra så mycket. Värre är det ju om man vet om det och ändå super..

• Linny

Ingen fara

Inte så att man, om man vet att man är gravid, ska hålla på att supa till det fram till v. 10, men att ha tagit några glas vin innan man testat positivt och innan ägget ens fäst så är det ingen fara.

Bebisen försörjs ju sedan av gulsäcken fram till v. 10 eller nåt tror jag. Innan dess får det ingen näring eller blodförsörjning från oss. Därefter går ju alkoholen rakt ut i bebbens blod, men inte innan. Nu menar jag som sagt inte att man bör dricka vad man vill fram tills dess, men att om man fått i sig några glas i v.3-5 så är det inte hela världen..

• TheFamily
    Malill skrev 2008-05-25 19:49:50 följande:
    TheFamily: fick det inskrivningsdatumet när jag ringde till bm, trodde det var en vanlig tid? Vul går jag på direkt efter inskrivningen pga att jag nämnde för bm att jag hade en kort mens och tänkte att bebisen kanske blev till tidigare. Då sa hon att man kunde göra ett vul för att se fostrets ålder. Trodde även detta var ganska vanligt? Har några väninnor som varit på vul och sett sin lilla "klump" och fått med sig en bild hem. Är det inte vanligt? Är ju rookie på det här...
    Det är inte jättevanligt att gå på inskrivning så tidigt, brukar vara vanligt typ i v 12-13. VUL är inget som är standard om du inte går privat. Man brukar annars få vänta tills Rutin UL v18. Men väldigt glad för din skull att du får kolla på din lilla klump så tidigt! Själv har jag ju gjort VUL i v6 pga blödningar och att jag har två MF tidigare. Sen var jag på NUPP i v13 och nu väntar jag tills 10/6 då jag ska på rutin UL...
    Lycka till! Kram
  • Linny

Förra gången jag var gravid så var det inskrivning v. 12. Så denna gång tänkte jag inte boka tid tidigare heller. Men de har (här) tydligen börjat med inskrivning redan innan v. 9. Mysko tycker jag, men tog den tiden jag fick.

Svar på tråden Druckit alkohol innan vetskap om graviditet