• Bling1975

Manlig infertilitet - ökad risk för testikelcancer

Min man fick diagnosen testikelcancer i påskas och är nyligen opererad för det. Operationen gick bra och han kommer med största sannolikhet att bli helt frisk. Men under den här resan har vi fått reda på en del som vi inte visste om, så jag vill passa på att göra andra män uppmärksamma på detta.

Män som lider av nedsatt fertilitet som inte beror på en olycka eller medicin har en förhöjd risk att drabbas av testikelcancer. Risken är extra stor om de som barn hade en testikel som åkte upp eller som inte trillade ner av sig själv.

Om din man lider av något av ovanstående så ta för vana att kontrollera testiklarna med jämna mellanrum. Cancern kommer ofta i unga år, vanligast när man är mellan 20 och 40 år.

Här finns tips på hur man undersöker sig själv. Det är bra om man som partner hjälper till.

www.cancerfonden.se/templates/Information____53.aspx&fulltext=1

Testikelcancer är dock en väldigt botningsbar cancerform och upp emot 98% överlever. Men ju tidigare den upptäcks desto mindre risk för spridning och jobbiga behandlingar. Behandlingarna i sig leder ju tyvärr ofta till att man förlorar sin fertilitet helt. Men upptäcks den tidigt så kan det räcka med operation.

En annan sak som kan vara bra att känna till och som drabbade oss var att den friska testikeln helt saknade spermieproduktion. Det var enligt en expert på Sophiahemmet inte helt ovanligt. Min man är alltså helt steril efter operationen. Vi hade lämnat spermier för infrysning innan operationen, men vi hade bara 4 dagar på oss från diagnos till operation och min man mådde givetvis mycket dåligt just då och provet gav inte så mycket. Det kan därför vara en idé om man vill gardera sig att frysa in lite spermier att ha om något skulle inträffa, som en säkerhet.

Nu är det inte en jättevanlig sjukdom, ca 250 män per år drabbas så jag vill inte skrämma upp någon i onödan. Men har man en liten förhöjd risk så skadar det inte att vänja sig vid att kontrollera testiklarna precis som vi kvinnor ska kontrollera våra bröst.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Manlig infertilitet - ökad risk för testikelcancer