• Bebis0607

Kan man få sparken om man är sjukskriven för mycket?

ja, kan man det om man har en fast anställning?

• Svar på tråden Kan man få sparken om man är sjukskriven för mycket?
  • Eisa

Ja, men då skyller de på nåt annat.

• Mickis74

Ja, fast vägen dit är rätt lång...arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar som innebär rehabiliteringsplan, ev. omplacering o allt vad det kan innebära innan man ens kan prata uppsägning.

• The past is now
    Bebis0607 skrev 2008-05-25 19:25:15 följande:
    vaddå för kryphål?
    Tja skyller på "arbetsbrist" och liknande.
  • ming

Nej, inte av den anledningen. Däremot kan man ju bli uppsagd och arbetsgivaren anger andra anledningar, som tex arbetsbrist. Men det är svårt att komma undan med arbetsbrist också, man har ju tex turordningen (sist in, först ut) och dessutom har man ju företräde om arbetsgivaren nyanställer igen.
    Så det är svårt att säga upp folk som är sjukskrivna mycket, då ska det till som Mickis74 säger. Men det funkar ju egentligen också bara om man är sjukskriven på heltid, och inte om man är sjukskriven enstaka dagar ganska ofta.

• Bebis0607

arbetsgivaren säger att man kan bli avskedad pga personliga skäl...?????? Vadå personliga själ? Att vara sjukskriven mycket är lltså personliga skäl och pga personliga skäl kan man bli sparkad! ???

• Jagvetmest

Inom vården har man ju ofta sk provanställningar. Jag hade det på ett ställe och de var nöjda med allt utom att jag hade varit sjukskriven 4 ggr på ett halvår (kanske sammanlagt 3 veckor). Hade starka skäl alla dessa gånger- dvs det var verkligen inga "lat-dagar". Dom hade ordnat ett möte med personalchefen utan min vetskap där jag fick veta att de tvekade på att anställa mig på tillsvidare. Det kändes faktiskt jävligt hårt med tanke på hur jag hade försökt att arbeta trots sjukdom under vissa perioder. Jag valde att söka ett annat jobb innan de hann säga nåt definitivt- vem vill jobba på ett ställe dät man inte är välkommen?

Svar på tråden Kan man få sparken om man är sjukskriven för mycket?