• Pyre på väg

Dessa myror! Hur får jag bort de?

Jag vet att myror är bra för eko balansen, men det får ju finnas en gräns på hur många de är. Vårt plommonträd rör sig! Fullt av myror på det. När man läser om myror så står det att de äter bladlöss, vilket är bra.

Vi har mycket myror mellan våra plattor på uteplatsen. jag har provat med kokhett vatten, men det vill jag inte göra på plommonträdet eftersom det bränner rötterna.

Tips?!

Jag har fått för mig att man kan spraya med såpavatten, stämmer det? Eller ättika?

Vi har mycket myror innomhus också. De där myr dosorna från anticimex funkar ju inte.

• Svar på tråden Dessa myror! Hur får jag bort de?
  • Silverkatten06

Det enda som funkat här är Nippons myrdosor...

• sanna77

Prova att spraya trädet antingen med såpvatten alternativt med vanlig vattenslang. Myrorna är sannolikt ute efter bladlöss, och om ni får bort bladlössen borde myrorna försvinna.

• Zenobia

Vi har ett par myrdosor, fast det är dosor som man fyller med en vätska i. Sen så går myrorna dit och tar med sig vätskan till boet. Tror vi köpt det på granngården.

• sofanda

Jag sprayar vatten blandat med diskmedel (50/50) på växterna och alla myror dör...

Mina barn är mitt allt!
  • elviraesther

utomhus har jag ingen erfarenhet av men inomhus. Ta en liten glasburk, häll i ett par cm sirap och lika mycket vatten, häll sen i ett par droppar diskmedel.

Det gjorde vi i våran källare och burken vart svart av myror!!!!

• Pyre på väg

Jag har sprayat vårt plommon träd nu med såpa vatten. Vad äckligt det ser ut med alla bladlöss! Såg iof bara äggen. Jag dränkte hela trädet :)

Ska jag prova med såpa vatten på marken också? Hjälper det? Vi har plattor på vår uteplats/trädgård.

• 121

Annars så funkar det väldigt bra med Myrr, ett pulver som man strör på marken och som myrorna sen dör utav. Finns att köpa på bla. ICA.

• cissi24

Äter dem som Baloo gör

Nej, men allvarligt. Jag testade att spruta med rengöringsmedel. som finns tex till kök eller badrum. Sprutade bara runt alla myrorna. De försvann väldigt länge. Men kom tillbaka o då ringde vi antismex som kom o räddade oss.

• isisisis

Det kan vara ide att spåra var de kommer ifrån.
    Då kan du får bort hela boet.

Möjligt att det är under en buske eller liknande.

Svar på tråden Dessa myror! Hur får jag bort de?