• Emeretite

Lås fast barnvagnar!

Hej allihopa.
    Jag vill bara dela med mig av en sak.
    Jag bor i lägenhet, tre trappor upp.
    Som ni kanske förstår så är det inte ens tänkbart att släpa hela vagnen upp för tre trappor för det finns ingen hiss, så jag tänker har en lift till bebben och lämna vagnen längst ner i trapphuset.

Nu till saken..
    Jag ringde mitt försäkringsbolag.
    Frågade hur det var med försökringar ang barnvagnar.

De sa att just nu fast det inte nån paragraf ang det med att det var på intåg om att man måste låsa fast sin barnvagn om man förvarar dem i trapphus eller i cykelförråd. Annars så får man itne ut nått på försäkringen.

Sen vill de också att man tar bilder plus att man har kvitto kvar.

så mycket att tänka på!

kram och glad påsk//emma v 35

• Svar på tråden Lås fast barnvagnar!
  • Aaliyah

Är det tillåtet att förvara barnvagnar i trapphuset hos er? här där jag bor är det nämligen inte det... Man måste ha den i lägenheten eller barnvagnsförrådet, pga brandrisken.

• Kaa

Någon som vet något om vad för lås som fungerar bra till barnvagnar? Vanligt cykellås eller måste det vara något särskilt till just vagnar (för att försäkring skall gälla...)?!

• Emeretite

Aaliyah: ja.. det blir en halvtrappa ner under själva trapphuset eller så blir det i cykelförrådet.

Kaa: Jag tänkte ta en plastad kätting variant smalare, dem kna man köpa på järnaffären i metervara och en hänglås.

killen sa att samma standard på lås gäller för cyklar och barnvagnar typ.

• flowermoon

Tänk på självrisken flickor - bäst alla har lås eftersom det är inte säkert man får ut nåt på försäkringen. Min hemförsäkring gäller inte. De sa att jag måste ha allrisktillägg för att det ska gälla barnvagnen. Då svarade jag - hur stor är självrisken - 1000:- svarade de. Jahapp - då behöver jag inget tillägg, köpte min vagn begagnad för 800:-. Det blir helt enkelt att köpa en annan vagn om någon längtar efter min... Fast det tror jag då inte... Litet cykellås kan jag ju alltid köpa i alla fall. Sånt däringa på biltema, bara för att ingen unge ska sno ungen för att vara dum och så menar jag.

• Emeretite

håller med flowermoon..

har också köpt en beganad vagn.
    ska ha lås mest för att det blir så jobbigt om nån ksulle ta den.
    de är ju så stöldbegärliga

men har man specialbeställt en för 10 000 så är det kanske en annan sak.

• Emeretite

*flyttar upp och informerar*

• Vitsippa

Räcker det med att låsa vagnen, eller ska man försöka låsa fast den i något också?

• Emeretite

vitsippa: som de sa till mig tolkade jag det som att det skulle räcka att man låste den. men jag kommer att kättja den vid nått element eller nått...

får väl dock komma ihåg att sätta fast hjulen också..

//emma

• Monster

Hejsan,

bra info

Sa de något om kvaliteten på kättingen? Jag vet att i Finland måste man använda lås/kätting på cykel som är godkända av försäkringsbolaget. Min kompis cykel blev stulen, han hade ett vanligt lås i den och fick inget av försäkringsbolaget iom att låset kunde silpelt knipsas av.

Monstermor

• kim1

När ni nu ska ställa vagnen i trapphuset tänk på att:

Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen har ansvar för att inga föremål blockerar för ambulanspersonal och brandpersonal och har full rätt att plocka bort föremål i trapphuset som dom anser stå i vägen för att dessa ska komma fram lätt.

En bostadsrättförening kan även ha en regel inskrivet att inga vagnar får stå i trapphuset.

Till sist skaffa ett moped/motocyckel lås och lås fast vagnen i elementet eller i något annat fast moterat i trapphuset, barnvagnar är värdefulla på beg.marknaden.
    Ofta finns det barnvagnsrum speciellt om det är hyresrätter utan hiss.

Lycka till
    MVH
    Krister

• Aaliyah

Anledningen att vi inte får ha vagnar i trapphuset är delvis för att det inte ska vara frestande för idioter att elda i dem. sjukt!

• Fru Stjärna

Det var faktiskt någon som tände på en barnvagn i min gamla trappuppgång. Hela vår lägenhet blev rökfylld och vi tvingades bo på hotell i två dygn medan de sanerade hela lägenheten från flygaska. Detta skedde veckan innan vårt bröllop...

• Aaliyah

Ja, tydligen så tycker en del att det är kul att elda i barnvagnar.

• vanja77

Ohh tack det skall jag allt komme ihåg har med tre trappor och hadde tänkt lämna underdelan nere åtminstånde dagtid och kånka upp den kvällstid (läs tvinga min man att kånka upp den då)
    skall nog genast ta mig en kik runt vart den ev kanl åsas fast...

• Emeretite

vad jag hörde var att kättingen kunde i prncip vara hur som helst så länge låset var godkänt.. men med försäkringsbolag vet man ju inte..

en annan sak.. om man är så sugen på att elda.. varför tar man inte med sig papper och tändvätska???

• Aaliyah

Emeritite: det kanske de har med sig, vad vet jag?
    annars kanske det räcker långt med tändare eller tändstickor...

• Emeretite

Aaliyah: du har nog rätt..
    Fattar bara inte varför man skulle vilja göra nått liknande.
    fast det är det väl ingen som gör

• Aaliyah

Tyvärr så inträffar det... det finns såna som tycker det är kul att elda i soprum, papperskorgar, barnvagnar mm. tråkigt, men sant...

Svar på tråden Lås fast barnvagnar!