Ni som har pollenallergi, kliar det i gommen på er också?
Blir galen, jag har pollenallergi, främst gräs som jag inte tål och nu har det börjat klia en massa i gommen på mig och näsan. Finns det något man kan göra för att lindra förutom medicin?
Blir galen, jag har pollenallergi, främst gräs som jag inte tål och nu har det börjat klia en massa i gommen på mig och näsan. Finns det något man kan göra för att lindra förutom medicin?
Ah, det kliar som bara den i min gom! Blir tokig ibland. Vet dock inget som lindrar, men hoppas kunna hitta lite bra tips här sen
Ja det kliar i gommen!!! Och om morgnarna känns halsen helt svullen och go´....
Mitt kliande brukar gå över om jag dricker kallt vatten. Kalla saker är bra för att svullnaden ska gå ner.
Stackars er också. kliandet i gommen tycker jag nästan är mest irriterande. Känner igen det där på morgonen, är också svullen och dan då. Ska prova kalla drycker.
Har ni provat Loratadin ??
Jag blir också tokig snart!! Det blir dessutom sju resor värre om jag nyser... =o
Blondie 68: de hjälper tyvärr föga på mig. Jag har aerius som är på recept och det står att de ska hjälp mot gomklåda också...men knappast.
puffar lite till för att se om någon har fler tips mot kliet?
Har inget tips mot kliet men kan bara säga att jag mår mycket bättre i min allergi sen jag fick Singulair utskrivet av allergicentrum.
Jag sökte läkarhjälp sen jag läst om en vaccinering mot allergi, Grazax och fick sen remiss till allerdicentrum. Grazax är vaccinering mot gräsallergi och passade inte mig men jag hamnade på en sprutvaccineringslista för pollenallergi. Under tiden jag står på väntelistan skrev läkaren ut Singulair (tas dagligen), Prednisolon (vid mkt svår allergi), Acura och Budesonid, nässpray. Jag har enbart tagit Singulair, började redan i februari och har ett fåtal gånger kompletterat med Prednisolon.
Tidigare har jag fått ta Depomedrol-spruta mot min allergi men den kan bidra till benskörhet på äldre dar så de är väldigt restriktiva till att ge den. Jag har även provat de flesta receptfria och en hel del receptbelagda allergitabletter och kan bara sumera de som: sockerpiller för min del. Jag har mått skit ändå, tills nu när jag tar Singulair. Den är dyr, men det är den värd. Så mitt råd är: Sök vidare med er allergi!
helene306: Singulair låter intressant. Något jag nog ska ringa och ta upp med läkare. Jag äter aerius nu somsagt men de funkar inte alls bra på mig så jag antar jag behöver starkare medicin. Kortisonspruta har jag fått något år och det hjälpte ju bra, men vill inte heller ta dom för mycket.
Svar ja!
Jag har ett mkt specifikt sätt att "klia mig i gommen" med tungroten eller vad man ska säga, det låter skitäckligt men är det enda som hjälper, men skall ju då helst utövas i ensamhet :-/
xxJessikaxx: haha, jag har försökt klia mig med tungan med det går inget vidare. värst va det i natt. Gud så det kliade.
nö kliar inte i gommen på mig, bara rinner i ögonen och nösan. också nyser jag konstant både inne och ute
När det är som värst gör det det ja
För mig kliar det i näsan också :-/
Puff...någon som har något tips? jag blir gaaalen på detta kliet...och jag ska va ute minst 3 timmar senare på jobbet. Det kommer bli jobbigt!
www.dokteronline.com/se/blog/den-ultimata-pollenguiden/
här är kan ni läsa massa bra tips om vad man kan göra vid pollenallergi så som när man kan vistas ute, vilka mediciner som hjälper samt vilka säsonger vi bör se upp för.
Hej!
Ät antihistaminer dagligen, skölj ansiktet med vatten när det börjar, testa att suga på en isbit eller annat kallt, pröva kortisoninnehållande nässpray. Det rinner ned i svalget och kanske kan hjälpa mot klådan, med plus att det kan hjälpa mot snuva och täppthet. Finns även en oljebaserad spray som heter nozoil som i teorin ska lägga sig som ett skikt i näsan, men rinner det ned i svalget från näshålan kanske det har viss effekt.
Mvh