• CeeJay

Plantera björnbär invid husvägg?

Vi har fått två björnbärsbuskar *mums* och de blir enligt info väldigt höga (3-6 meter ) och bör stå vid en husvägg.

Men dräneringen då? När man vattnar så måste det ju ledas bort på nått sett, annars risk för vattenskador i husgrunden?

Eller, tänker jag fel?

• Svar på tråden Plantera björnbär invid husvägg?
  • Junior mint

Jag är ingen expert, men nära husvägg kan bli även bli för torrt, då regn inte kommer åt lika lätt och jorden värms upp av huset. Men om det inte är ett gammalt odränerat hus, så borde det inte vara problem med fukt skador.

• MrsQ

Jag brukade alltid gå förbi ett hus som hade sin björnbärsbuske slingrandes på staketet.

Jättesnyggt

Jag har bestämt mig för att så vill jag oxå ha. Den var väldigt snygg på vintern oxå.

Den som de hade var nog runt 6 meter. Den slingrade på toppen av staketet

• CeeJay

Vi HAR ett ganska gammalt hus och där jag tänkt sätta dem är grunden kanske inte den bästa.. *hmmm* Nu fick jag nått att tänka på

Vi har inget staket tyvärr annars hade det varit ett alternativ. Vår tomt är över 10.000 kvadrat så ett staket skulle kosta lika mycket som huset

Någon mer som ha kunskap om att plantera växter vid husvägg? Vanliga små rabatter har ju många vid grunden, om man planterar en bit ut och sen hänger upp den på en spaljé på väggen??

• Mimmi P

Jag skulle nog undvika att sätta nåt mot fasaden, dels för att det är onödigt att leda vatten mot grunden, där man ju vill ha så lite vatten som möjligt men även med tanke på själva fasaden som kan bli fuktskadad, dessutom är det svårare den dan man behöver måla om.

Jag skulle nog bygga en spaljé nånstans, kanske kan det passa att skärma av ett "rum" i trädgården nånstans, tänk syrénberså.

• CeeJay

WOW - vilken härlig idé

Jag håller ju på som bäst nu att planera en liten del av vår trädgård och en av mina önskningar har ju varit att ha någon form av berså eller "uterum".

Tack, tack för tipset. Ska genast googla en himla massa och sedan bär det av till Bauhaus - där brukar de ha en massa virke och färdiga "uteväggar"

Tack igen
    Mimmi P skrev 2008-05-27 20:40:11 följande:

Jag skulle nog undvika att sätta nåt mot fasaden, dels för att det är onödigt att leda vatten mot grunden, där man ju vill ha så lite vatten som möjligt men även med tanke på själva fasaden som kan bli fuktskadad, dessutom är det svårare den dan man behöver måla om. Jag skulle nog bygga en spaljé nånstans, kanske kan det passa att skärma av ett "rum" i trädgården nånstans, tänk syrénberså.
  • Mimmi P

Vassegod! Jag håller själv på att försöka få till en trevlig trädgård så man funderar ju en hel del.

Svar på tråden Plantera björnbär invid husvägg?