• abbeysmum

tva sprakiga

Tankte bara hora med er som har tva sprakiga barn..Var era barn sena med att prata.Min lilla tjej ar ett och har ngn gang sagt mamma.mkt mer sager hon inte

• Svar på tråden tva sprakiga
  • jojo7

Vi är 2 språkiga och min son pratar rätt mycket men bara på svenska inte ett enda ord på finska än. Min son är 2 i augusti..

♥Albin♥ född 30/8 -06 och ♥Jesper♥ född 20/10 -07 mina ögonstenar!
  • Miisa

Vår äldsta dottern är 16 månader. Hon säger några ord (kanske tio st), men de är alla på svenska. Det enda hon säger på engelska är bye bye. Hon förstår lika mycket engelska som svenska.

• Peque1

Vår dotter är 13 månader och har inte sagt nåt ord som vi kan förstå än. Ibland låter det som om hon säger "titta" men vi vet inte säkert. Men annars bablar hon på ganska friskt i sitt alldeles eget språk da-da-da, la-la, eh-eh, oh osv. Så vi hoppas att första riktiga ord kommer när som helst. Det blir spännande att se om det blir svenska eller spanska.

• Zaina

Min son som är 2,5 år lite drygt är lite senare än andra barn med pratet verkar det som. Han kan tala i flerordiga meningar men ibland verkar orden liksom ta slut (svårt att beskriva). Han pratar nästan lika bra på engelska som svenska. Jag pratar svenska med honom och min sambo pratar engelska. På min sons dagis sa föreståndaren att flerspråkiga barn många gånger kan vara senare med pratet ( dock behöver det inte vara så ) för att de behöver lära sig olika språkmelodier, fler ord m.m. Föreståndare sa att det inte var något att oroa sig för.

Jag har dock ända försökt läsa lite på nätet och hittat en sida som innehåller lite tips, länkar på språkträning m.m. Har försökt anammat lite av de tips som beskrivs på sidan nedan. Vet inte om det hjälpt men tror det .

www.hypophysis.net/Tove/tecken-tal.html

Zaina - som ska flytta i höst med familj till Melbourne - Har många tankar om detta och skriver av mig på familytrekker.blogspot.com

• Ragnar

Min son har varit lite sen med talet, men inte ovanligt sen. Han sa bara pappa och kisa och enstaka gånger mamma tills han närmade sig 1,5 år. Då började ordförådet bli större. Men meningar kom inte förrän han var över 2 år. Nu blir han 3 år i juni och blandar språken lite som det passar (islänska och svenska). Eftersom språken är så pass lika så verkar det som att de flesta förstår honom. Han pratar mer islänska än svenska fast det är kanske inte så konstigt eftersom den enda svenska han hör är från mig.

• piCCadillyCircus

vi är trespråkigfamilj. första ordet (mamma) kom vid 9 mån, sen efter 15 mån började det löpa på bra.

• piCCadillyCircus

men min text i början försvann ju. skulle stå:
    vi är tre språkig familj.sort of. vi talar två språk hemma och sen ett tredje på dagis/skolor.

piCCadillyCircus skrev 2008-05-26 16:51:18 följande:
    vi är trespråkigfamilj. första ordet (mamma) kom vid 9 mån, sen efter 15 mån började det löpa på bra.
  • abbeysmum

Tack for alla kommentarer!alltid kul att hora hur det e med andra barn i samma sits.men ni maste ju halla med om att visst ere otroligt charmigt nar en liten tva aring babblar pa olika sprak?:)

• Zaina

Håller med abbeysmum - Det är hur gulligt som helst att höra småbarn växla och babbla på flera språk .

• Butterscotch

Vår dotter är 13 månader, hon pratar inte så mycket än (förutom på sitt alldeles egna obegripliga bebisspråk). Hon säger mamma, dadda (daddy), titta, hej, och bapa (lampa). Sen har vi nog inte lyckats urskilja fler ord, tror jag.

De flesta orden är alltså svenska, det är bara ordet pappa hon säger på engelska (hennes pappa är just engelskspråkig).

• LinaAlexandra

Vi bor i Spanien o min son är 17 månader o förstår perfekt svenska o spanska, men dom flesta ord han kan säga är på svenska. Jag tror att han kanske väljer det som är lättast att säga, tex säger han pan, som är lättare att säga än bröd.

• Mosie

varan dotter ar 16man och vi bor i australien. Hon har ett ganska sa bra ordforrad plus att hon babblar pa hela dagarna pa sitt eget sprak. Hennes ordforrad som vi forstar ar dock allt pa svenska (aven da vi bor i ett engelsktalande land och pappa pratar engelska och jag och pappa pratr engelska med varandra). Det ar bara jag som pratar svenska med henne (och pappa litegrann ocksa), och aven det blir engelska ibland sa ratt sa intressant att hon bara anvander svenska ord an sa lange.

• Karinski

Jag tror att svenska ar lattare att uttala an engelska. Min son, som fyller 2 i augusti, pratar ocksa nastan bara svenska. Och det pratas hela tiden!!!!

• Koffie
    Karinski skrev 2008-05-30 13:00:44 följande:
    Jag tror att svenska ar lattare att uttala an engelska. Min son, som fyller 2 i augusti, pratar ocksa nastan bara svenska. Och det pratas hela tiden!!!!
    Nä, det tror inte jag! Själv är jag uppvuxen i en helsvensk familj i england och började med att prata engelska. Först när vi flyttade till Sverige ett antal år senare blev det något av min svenska. Jag tror inte att det har med några svårighetsgrader i uttal att göra - utan bara med vad som verkar praktiskt/enkelt för barnet!
  • Opii

Min dotter som är 3,5 ar nu, började prata bara svenska hon ocksa även om vi bor i frankrike och jag pappan pratar franska med varandra. Hon var inte speciellt sen med talet utan normal.
    I höstas började hon i förskolan och sen dess pratar hon bara franska, nagot svenskt ord slinker väl in per dag men inte ofta.

• Little J

Det hela handlar om att höra, uppleva, vara en del i språket...så ofta som möjligt i så många olika situationer som möjligt.
    Att vara en förälder som pratar, sjunger, ramsar, läser böcker etc...att göra ett språk levande i vardagen.
    Sen har ju barn olika språkliga förutsättningar, tvåspråkiga eller inte. Det påverkar ett barns språkutveckling en hel del med.
    Det finns inga vetenskapliga belägg för att tvåspråkiga barn skulle vara senare i sin språkutveckling jämfört med tex "enspråkiga" barn.

• miagrahpe

Min grabb är trespråkig o han började väl kanske lite senare än vanligt med att prata även om han förstod bra på alla språken innan. Men hur veta om han hade börjat prata tidigare med bara ett språk?
    Min kusins äldsta är tvåspråkig o pratade perfekt vid 1,5 års ålder!!!

Nu är min 2 år o 9 mån o blandar hej friskt.

Det är bara jag o brorsan som riktigt förstår (vi är de enda som pratar de 3 språken) men mer o mer börjar han sära på språken o prata på antingen ett språk eller ett annat. Det kommer väl med tiden.

• swh

Vi är en engelsk / svensktalande familj i Australien. Vår son som är 7.5 månad nu har just börjat med några ord, Tack, Hej, Hejdå och Igen. Han är med farmor och andra barn på dagarna då jag och hans pappa jobbar. Jag tycker att det är intressant att han börjar med svenska ord eftersom han är med engelsktalande hela dagarna samt att jag och hans pappa pratar engelska med varandra hemma.

Svar på tråden tva sprakiga